ضرورت توجه به شرق استان کرمان/ ده رضا بدترین وضعیت را در کشور دارد

سردار معروفی گفت: جنوب استان مشکلاتی وجود دارد، امّا چرا توجه به فهرج، ریگان و نرماشیر کمتر شده؟ ده رضا در ریگان بدترین وضعیت در کل کشور را از نظر آب، بهداشت و مشکلات اجتماعی دارد؛ ده رضا از زهکلوت بدتراست باید همه بسیج شویم و آنجا را آباد کنیم.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان سردار حسین معروفی چهارشنبه ( 22 مرداد ) در نشست با مدیران سازمان عشایری استان؛ عشایر را قشری زحمت کش و از جمله بندگان با ارزش دانست و بیان کرد: عشایر با خیلی از جمعیت جامعه متفاوت هستند و تفاوت های مثبت زیادی دارند؛ آن ها رزق شان از بازو به دست می آید و از بازوان خود نان می خورند و رزق آن ها رزق حلالی است که به وسیله زحمت جسمی به دست می آید.

 

 

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان دومین ویژگی را موج زدن راستگویی و صداقت در عشایر عنوان کرد و با بیان اینکه ویژگی دیگر این قشر ایستادگی آن ها در اعتقادات شان است؛ افزود: در طول تاریخ در اعتقادات خود ایستادگی کردند؛ سلحشوری عشایر نه تنها در طول انقلاب اسلامی بلکه در طول تاریخ زبانزد است آن ها همیشه در مسیر حق بوده اند با اینکه کوچ نشین هستند شاید اگر از جمعیت فاصله می گیرند اما پایبندی آن ها به این نکات مهم است.

 

عشایر استان کرمان ۱۲۰۰ شهید تقدیم انقلاب کردند

 

وی تصریح کرد: عشایر تولید کننده هایی هستند که همه نخبگان به آن ها نیاز دارند امّا نخبگان نسبت به آن ها غفلت می کنند؛ جمعیت عشایر استان کرمان 130  تا 140 هزار نفر است، در اوایل انقلاب این جمعیت کمتر بود؛ استان کرمان 6500 شهید تقدیم انقلاب کرده که از این تعداد 1200 شهید از عشایر استان بودند.

 

 

سردار معروفی ادامه داد: 1200 شهید از عشایر است بخشی به خاطر حاج قاسم سلیمانی آمدند اما در جمعیت 6500 نفری شهید استان کرمان در آن زمان جمعیت عشایر استان کرمان مگر چقدر بود که 1200 شهید دادند این موضوع و این عدد شهدای عشایر استان کرمان پیام دارد و نشان می دهد که انسان ها پای سختی های دین شان و انقلاب و پای سختی های حوزه ملی و ناموس شان می ایستند، شاید خیلی ها به آن ها ایراد بگیرند امّا عشایر ناموس پرست هستند و حساسیت دارند که این برگرفته از عمق ایمان، باور و دین آن ها است.

 

وی افزود: مهمان نوازی عشایر زبانزد و فوق العاده است و هر تعداد که مهمان برای او می آید آبرومندانه رفتار می کند.

 

۲۰۰ سرویس بهداشتی برای عشایر استان کرمان احداث می کنیم

 

سردار معروفی بیان کرد: برای حل مشکلات عشایر باید اولویت بندی کرد؛ بر روی اولویت ها بحث کنیم اولویت اوّل عشایر مسائل بهداشتی، سرویس های بهداشتی و حمام است؛ ما تا میزان 200 سرویس بهداشتی برای عشایر تأمین می کنیم و نقاط عشایرنشین باید مشخص شود؛ در جاهایی هم که کوچ ثابت داریم باید به سرویس های بهداشتی تجهیز شوند.

 

وی با اشاره به اینکه در سیل زهکلوت به مدت کمتر از 25 روز 1040 سرویس بهداشتی ایجاد کردیم و در حال حاضر هم احداث 3 هزار سرویس بهداشتی در دستور کار داریم؛ گفت: اولویت دوم در استان آب است بسیاری از روستاهای استان کرمان مشکل آب دارند که در رابطه با این مسائل هم اقداماتی در این راستا در دست انجام است تا مشکل کمبود آب برطرف شود.

 

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان تصریح کرد: موضوع بعدی در حوزه آموزش و پرورش و ساخت مدارس است که در ساخت مدارس با همکاری بسیج سازندگی، سازمان نوسازی مدارس، سپاه، خیّرین و مشارکت مردم به این موضوع بپردازیم.

 

وی با اشاره به اینکه مشارکتی که ما می طلبیم پولی نیست و مشارکت می تواند یدی و جسمی باشد؛ اضافه کرد: اگر عشایر ما در ساخت و ساز سرویس های بهداشتی، ساخت و ساز مدارس و ساخت و ساز رساندن آب مشارکت کنند یک سوم هزینه ها کاهش می یابد؛ ما چنین مشارکتی را می خواهیم مشارکت مردم نیاز است؛  زمانی که آب، تانکر و مصالح ساختمانی وجود دارد مشارکت مردم در حوزه های جهادی مهم است و ما هم گروه های جهادی را برای ساخت و ساز می فرستیم.

 

سردار معروفی ادامه داد: برای ساخت 200 سرویس بهداشتی برای عشایر، مردم را پای کار بیاورید مصالح را ما می دهیم و مردم بیایند، کاری که در زهکلوت انجام دادیم و 1040 سرویس بهداشتی احداث کردیم شرط گذاشتیم که تمام چاه ها را مردم بزنند که زدند همچنین 220  سرویس بهداشتی برای مدارس رودبار با کمک مردم ایجاد کردیم.

 

نظام تربیتی عشایر حفظ شود

 

وی به موضوع نظام تربیتی عشایر هم اشاره و بیان کرد: نظام تربیتی عشایر را باید مراقبت کرد این مراقبت شامل بروزرسانی عشایر است این نباشد که از جامعه فاصله گیری کنند این نباشد که وقتی فرزندان آن ها دانشگاه می روند فقط آن ها علم به روز داشته باشند؛ عشایر تنها فرق شان با جامعه این است که با کوچ نشینی به جامعه خدمت می کنند و هیچ فرقی با دیگر مردم در آگاهی و بروزرسانی ندارند این تلاش می خواهد و بسیج عشایر باید در بحث بصیرتی و در حوزه فرهنگی ورود کند و باید عشایر را هم طراز جامعه نگه داریم.

 

سردار معروفی گفت: موضوع دیگر در حوزه عشایر بازاریابی است این محصولاتی که تولید می کنند، باید بازار خوبی برای آن ها وجود داشته باشد تا این محصولات اعم از کشک و لبنیات و روغن روی دست عشایر نماند و به فروش برسد.

 

وی تصریح کرد: در بحث قربانی هایی که اتفاق می افتد ما توزیع گوشت در راستای کمک های مؤمنانه داریم بهتر است گوشت را از عشایر خودمان تهیه کنیم که مزیت هایی هم در بر دارد و دلال بازی دیگر نیست و این پول سر سفره عشایر قرار می گیرد.

 

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با تأکید بر اینکه پایگاه های بسیج هم باید فعال و بروزرسانی شوند و توسعه یابند پایگاه ها امنیت می آورند، عنوان پایگاه به جمع شدن مردم کمک می کند؛ در ادامه، ایجاد درآمدزایی از ناحیه پنل های خورشیدی را هم مؤثر دانست و گفت: پنل های خورشیدی کاری خوب و جوابگو است ابتدا کار سختی بود در این امر هم ورود کردیم.

 

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان توضیح داد: در بحث کوچ عشایر در بحران کرونا کمک دادیم و این کمک ها و خدمات ادامه خواهد داشت، برای کمک به عشایر همه دستگاه ها باید کمک کنند، تنها ما متولی نباشیم ما به عشایر کمک می کنیم؛ با افتخار هم کمک می کنیم عشایر جمعیتی از جامعه هستند که فرزندان خود را در راه انقلاب و دین دادند وقتی با جمعیت کم 1200 شهید برای انقلاب دادند با افتخار در حد توان خود کمک می کنیم؛ بخشی از عشایر ما در قنات ملک، رابر و ... از همرزمان ما بودند که به شهادت رسیدند اگر بازهم اتفاقی بیفتد همان عشایر پای انقلاب می ایستند، در این شکی نیست اولین کسانی که پای انقلاب می ایستند عشایر هستند.

 

ده رضا در ریگان بدترین شرایط در کشور داراست

 

وی تصریح کرد: در حوزه جنوب استان کرمان در قلعه گنج، رودبار و منوجان مشکلاتی وجود دارد، امّا چرا توجه ما به فهرج، ریگان و نرماشیر کمتر شده است؟ ده رضا در ریگان بدترین وضعیت در کل کشور را از نظر آب، بهداشت و مشکلات اجتماعی دارد؛ ده رضا از زهکلوت بدتراست باید همه بسیج شویم و آن جا را آباد کنیم، هیچ آورده ای در آنجا نیست آن ها مردم ما هستند، دو هفته پیش از نبود آب در قلعه گنج خبری منتشر شد وقتی اینگونه باشد آدم باید بمیرد آن ها که جان فرزندان خود را با حرف ما برای انقلاب می دهند  باید به آن ها کمک کنیم؛ نگاه به مردم اینگونه باشد که وقتی مردم جان خود را برای انقلاب می دهند حالا باید برای آن ها ارزش قائل شویم اصلاً نگاه مکتب حاج قاسم هم همین است حاج قاسم که در خوزستان رفت، گفت اگر دست و پای این مردم را ببوسیم کار بزرگی نکردیم مفهوم این حرف این بود که ملّت ایران تا قیام قیامت مدیون خوزستان است ما نباید یادمان برود که مردم آن ها چه خدمتی به ایران کردند باید یادآوری شود تا نسل های آینده بدانند.

 

سازمان بسیج عشایری کرمان تبدیل به ناحیه عشایری می شود

 

وی خاطرنشان کرد: نگاه ما به عشایر یکی است و دنبال این هستیم که سازمان بسیج عشایری تبدیل به ناحیه عشایری شود به سپاه کل هم نامه زدم، چون دوّمین ناحیه عشایری کشور هستیم این اجازه را می دهد اگر ناحیه عشایری استان کرمان ایجاد شود بودجه افزایش می یابد و می توان امکانات و اقدامات بیشتری به این قشر ارائه داد.

 

کد خبر 959770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha