محرمی متفاوت در استان سمنان/ آئین‌های خاص عزاداری محرم ممنوع شد

محرم سال جاری متفاوت‌ترین محرم تمام سال‌های کشورمان را رقم خواهد زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛هر سال با نزدیک شدن به ایام محرم هیئت‌های مذهبی برای شروع مراسم عزاداری برنامه‌ریزی های لازم را می‌کردند تا با آغاز ماه محرم، بدون هیچ مشکل یا مانعی عزاداری را شروع کنند؛ دعوت از مداحان، برنامه‌ریزی برای پخت و توزیع غذاهای نذری و… از جمله موضوعاتی است که هیئت‌های مذهبی برای آن برنامه ریزی می‌کردند اما در روزهای کرونایی، کنار هم بودن یعنی خطر بیماری و درگیر شدن با این ویروس، به همین دلیل محرم سال 99 می‌تواند متفاوت‌ترین محرم تمام سال‌های کشورمان را رقم بزند، محرمی که شکل عزاداری‌اش و نذری دادن‌اش با سال‌های قبل فرق می کند.

 

در کنار اصل عزاداری برای ایام محرم اصول دیگری هم داریم مانند اصل حفظ سلامت و امنیت که این موارد هم جزء اصول هستند و جامعه‌ای را نداریم که در آنها به حفظ سلامت و امنیت مردم بی‌توجهی شود چرا که اگر اینها نباشد برگزاری مراسم محرم هم امکانپذیر نخواهد بود.

 

آئین‌های خاص عزاداری محرم دراستان سمنان لغو شد

«علیرضا آشناگر»  با اشاره به لغو شدن آئین‌های خاص عزاداری ازجمله نخل گردانی و دسته روی در استان سمنان گفت: با متولیان مراسم‌ عزاداری که نکات بهداشتی را رعایت نکنند برخورد جدی می‌شود.

 

استاندار سمنان با اشاره به برگزاری همه ‌ساله آئین هایی از جمله دسته روی، نخل گردانی در روزهای خاص ماه‌های محرم و صفر با حضور قابل‌توجه اقشار مردم  در استان سمنان گفت:امسال به دلیل شیوع کرونا ویروس این مراسم ها برگزار نخواهد شد.

 

وی با تأکید براینکه چنانچه در انجام مراسم عزاداری در ماه‌های محرم و صفرسال جاری، در یک یا چند حسینیه یا مسجد دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع کرونا ویروس رعایت نشود ادامه داد: بر طبق قانون و ضمانت اجرای در نظر گرفته‌شده با متولیان امر برگزاری مراسم برخورد می‌شود.

 

آشناگرتصریح کرد: آئین های ماه محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان با رعایت دقیق شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی در استان سمنان برگزار شود.

 

استاندار سمنان بر لزوم برگزاری عزاداری‌های ایام محرم در استان سمنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی و در مکان‌های روباز تأکید کردوافزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل تبلیغات استان نسبت به ممانعت از عزاداری در این اماکن مقدس برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس اقدام کنند.

 

وی با اشاره به اینکه امسال محرمی متفاوت در دیار حسینی استان سمنان رقم می‌خورد، افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی استان آمادگی خود را برای درمان افراد مبتلابه کرونا حفظ کنند.

 

آشناگر بابیان اینکه مردم مسلمان ایران و استان سمنان علاقه‌مند به اهل‌بیت (ع) هستند و آحاد جامعه همواره در آئین عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان با شور و شوق خاصی شرکت می‌کنند اضافه کرد: آحاد مردم استان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به استقبال محرم و صفر می‌روند.

 

استاندار سمنان با تأکید بر اینکه اگر روند شیوع کرونا ویروس در استان سمنان جدی گرفته نشود در آینده نزدیک شاهد افزایش تلفات و تعداد ابتلاء خواهیم بود، اعلام کرد: دستورالعمل‌هایی که ویژه محرم و صفر تدوین‌شده است ماهیتی ترویجی و اجباری دارد که آحاد مردم و مسئولان اجرای آن را در دستور کار قرار دهند.

 

وی جلوگیری از شیوع کرونا ویروس را از اهداف تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی در محرم و صفر امسال برشمردوافزود: روند شیوع کرونا ویروس در هفته‌های گذشته در استان سمنان شدت گرفته و نیاز است برنامه‌های ویژه‌ای برای جلوگیری از تشدید این روند در ماه‌های محرم و صفر امسال اتخاذ شود.

 

به گفته آشناگر رعایت دستورالعمل های بهداشتی براساس رویکردهای ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس تدوین شده است و اقشار مردم در اجرای آن بکوشند.

 

نخل‌گردانی و دسته‌روی هیات های عزاداری در استان سمنان ممنوع اعلام شد

«حبیب الله خجسته پور» از ممنوعیت نخل‌گردانی و دسته‌روی هیآت عزاداری در استان سمنان خبر داد و گفت: برگزاری آئین های عزاداری سرور و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در محرم امسال در اماکن سرپوشیده و بیش از دو ساعت ممنوع است.‌

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و جانشین رئیس ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا با اشاره به تصویب پروتکل‌های بهداشتی برگزاری آئین های عزاداری سرور و سالار شهیدان ، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در ماه محرم گفت: پروتکل‌های بهداشتی مربوط به برگزاری آئین‌های عزاداری ماه محرم در سطح کشور ابلاغ و مقرر شده تا این پروتکل ها در استانهای کشور متناسب با مراسم و برنامه های خاص استانی و شهرستانی بومی سازی شود.

 

وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد تا برنامه های عزاداری سرور و سالار شهیدان در سطح استان سمنان، به‌صورت تفکیک حداکثر در دو ساعت و در فضای باز برگزار شود.‌

 

خجسته پور برگزاری مراسم عزاداری در اماکن سرپوشیده داخل حسینیه ها، تکایا، شبستان‌های حرم‌های امام زادگان واجب التعظیم و ...را ممنوع  اعلام کردوافزود: بر اساس مقررات اعلام شده، استفاده از ماسک توسط تمامی عزاداران و خادمان و همچنین رعایت فاصله ی دو متری عزاداران از هر طرف الزامی است و توصیه می شود افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه ای دارند، از حضور فیزیکی در اینگونه مراسم خودداری کرده و ترجیحا از برنامه های عزاداری سرور و سالار شهیدان که از طریق رسانه‌های عمومی و سیمای جهموری اسلامی و بویژه شبکه استانی سیمای مرکز سمنان ارائه و پخش می‌شود، بهره مند شوند.‌

 

جانشین رئیس ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا با تأکید براینکه توزیع نذورات و برپایی ایستگاه‌های صلواتی مانند توزیع چای و شربت تحت هر عنوان ممنوع است و لازم است خادمین و هیات امنای مساجد و هیات های عزادار نیز از انجام هر گونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم پرهیز کرده ، از مردم خیّر و مومن استان نیز درخواست می شود، نذورات و خیرات خود را ترجیحا به صورت خشک و بسته‌های معیشتی توزیع و در موارد خاص که مسائل شرعی اجازه ی توزیع صورت خشک و ... را نمی‌دهد، طبخ غذا الزاما با نظر و تایید ماموران بهداشتی انجام و به‌منظور پرهیز از ازدحام و تجمع ، در محلی خارج از هیئت‌ها و تکیه‌ها توزیع شود.‌

 

وی برگزاری هرگونه برنامه تحت عنوان مراسم نخل گردانی و دسته روی هیآت عزاداری را ممنوع اعلام کرد و افزود: انجام برنامه‌های سینه زنی و زنجیر زنی صرفا در محل باز تعیین شده از سوی هیآت عزاداری انجام شده و برگزاری مراسم زنجیر زنی با استفاده از زنجیرهای شخصی و صرفا در فضای باز به صورت متمرکز و بدون دسته روی مورد تاکید است.

 

خجسته پور با ذکر این نکته که در برنامه ی عزاداری محرم امسال، استفاده از طبل، سنج، علامت و سایر ادوات خاص عزاداری ممنوع است یادآور شد: انتظار داریم‌ همه مردم مومن و عاشق اهل بیت در استان سمنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی زمینه ی قطع بیش از پیش زنجیره ی شیوع کرونا در سطح استان و کشور را فراهم آورده و در عین حال آئین های عزاداری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را نیز برگزار کنند.

 

بدون مجوز برگزاری آئین سینه زنی در محرم امکان پذیرنیست

حجت‌الاسلام «علی شکری» با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل‌های ارسالی، مراسم عزاداری ماه محرم درسال جاری باید در فضای باز و در کمتر از دو ساعت به اتمام برسد گفت: امسال هر هیئتی که می‌خواهد مراسم عزاداری برگزار کند باید از ادارات تبلیغات اسلامی سطح استان مجوز بگیرد و بدون مجوز برگزاری آئین سینه زنی در محرم امکان پذیر نیست.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه در نام نویسی و صدور مجوز، مشخصات مداحان، همیار بهداشتی در هیأت‌ها و دیگر موارد مورد نیاز به صورت مکتوب آمارگیری می‌شود اظهارداشت: اخذ مجوز برای انجام مراسم‌های مذهبی ویژه محرم امسال برای تمامی مناطق شهری و روستایی الزامی خواهد بود.

 

وی با تأکید براینکه  برگزاری مراسم دسته‌روی، حمل نخل و علم و… و آئین‌های شاخص ممنوع است ادامه داد: هیئت‌های مذهبی از پخش نذورات در قالب پخت غذا می‌بایست به‌طور جد خودداری کنند.

 

حجت الاسلام شکری با بیان اینکه هیئت‌ها در برگزاری مراسم مذهبی باید رویکردهای ستاد ملی مقابله با کرونا را مدنظر قرار دهند، ابراز داشت: تصمیمات لازم در ارتباط با نحوه برگزاری آئین محرم حسینی و ماه صفر بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی استانی انجام خواهد شد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان انجام دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام عزاداری را تنها مختص به ماه محرم ندانست وگفت: این دستورالعمل ها در ماه صفر هم ادامه دارد.

 

وی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در برگزاری مراسم مذهبی عزاداری حسینی را ضروری دانست وافزود: مدیران هیئت‌های مذهبی استان سمنان از شخصیت‌های فرهیخته جامعه هستند که با درک شرایط برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی گام برمی‌دارند.

 

حجت الاسلام شکری خواستار همراهی بیشتر مردم با مسائل بهداشتی و درمانی در کنار مراسم مذهبی و معنوی خصوصاً در روز عرفه شد و ابراز داشت: همان‌طور که مسئولان بهداشت و درمان می‌گویند با همراهی و همدلی می‌توان تا حد زیادی تبعات منفی ویروس را کاهش داد.

 

تجمعات مردمی لغو شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی سمنان نیز با بیان اینکه همچنان شرایط در سمنان ویژه است، گفت: تجمعات مردمی با حضور اقشار مختلف به دلیل شیوع کرونا می‌بایست لغو شود.

 

«نوید دانایی» ضمن بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره برگزاری مراسم محرم و ستاد مقابله با این بیماری دستوراتی فرمودند، بیان کرد: از نماینده ولی فقیه در استان و امامان جمعه و جماعات سمنان به واسطه ورود به بحث مقابله با کرونا تقدیر داریم.

 

وی با بیان اینکه حمایت‌های ائمه جمعه و جماعات برای جلوگیری از تجمع‌ها با توجه به در پیش بودن ایام محرم حسینی ادامه یابد، افزود: آئین‌های شاخص که منجر به حضور پر تعداد اقشار مردم و عزاداران می‌شود، لغو شود.

 

دانایی با بیان اینکه شرایط در شهرهای زیر مجموعه این دانشگاه ویژه است، گفت: مراسم عزاداری محرم و صفر بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی و ضوابط تعیین شده انجام شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی سمنان با اشاره به اینکه در استان سمنان همه‌ساله آئین‌های مختص عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران ایشان برگزار می‌شود اظهارکرد: امسال به خاطر وجود این بیماری باید مراسم‌های ویژه عزاداری امام حسین (ع) در استان سمنان برگزار نشود.

 

ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم در ماه‌های محرم و صفر

«رضا چمن» گفت: متأسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم حفظ سلامت آحاد مردم لازم است تدبیر و رویه‌ای کاربردی در برگزاری مراسم‌های مختلف ایام محرم و صفر در استان سمنان اتخاذ شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه  برخی از شهرستان‌های استان سمنان از جمله شاهرود و میامی در وضعیت سفید به لحاظ شیوع کرونا قرار داشتند که متأسفانه دوباره شرایط به حالت قبل برگشت و اوضاع این شهرستان‌ها قرمز شد اظهارکرد: وضعیت ثبات کرونا ویروس در استان سمنان شکننده است؛ بنابراین لازم است دقت بیشتری در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در دستور کار قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود و نزدیک شدن به ایام محرم و آئین‌های عزاداری در این ماه لازم است هیئت‌های مذهبی در استان سمنان با جدیت عامل به تمام دستورالعمل‌های بهداشتی باشند.

 

چمن با بیان اینکه برخی مراسم‌های مذهبی همچون برپایی نماز عید قربان و یا آئین‌های عبادی مرسوم همچون نماز جمعه به دلیل شیوع ویروس کرونا در استان لغو شده است اضافه کرد: بنابراین لازم است به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا در استان و جلوگیری از ایجاد بحرانی جدی برنامه‌های محرم امسال محدود شوند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تأکید کرد: مردم بدانند حتی استفاده از ماسک هم تضمینی برای حفظ سلامتشان برابر کرونا نیست.

 

وی با بیان اینکه باید در توزیع نذورات نیز محدودیت ایجاد شود افزود: باید پذیرایی در مراسم امسال صورت نگیرد تا زمینه شیوع بیشتر برای این ویروس فراهم نشود.

 

چمن بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم در ماه‌های محرم و صفر تأکید کرد و افزود: دشمنان به دنبال این هستند که روند افزایشی ابتلا به ویروس کرونا را ماه‌ محرم ربط دهند و باید این راه را بر دشمنان بست.

 

کد خبر 959977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha