مباهله سند حقانیت شیعه است

حجت الاسلام حمید بامری گفت: مباهله سند حقانیت شیعه است و نزول آیه مبارکه مباهله، واضح‌ ترین دلیل بر فضیلت و عالی‌ترین مدرک برای حقانیت باورهای شیعه در مورد امامت و خلافت حضرت علی علیه‌السلام بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌باشد.

حجت الاسلام «حمید بامری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، با اشاره به فرارسیدن روز مباهله، گفت: مباهله سند حقانیت شیعه است و نزول آیه مبارکه مباهله، واضح‌ ترین دلیل بر فضیلت و عالی‌ترین مدرک برای حقانیت باورهای شیعه در مورد امامت و خلافت حضرت علی علیه‌السلام بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌باشد.

امام جمعه زهکلوت افزود: در آیه مباهله وجود مقدس امیر مومنان علی علیه‌السلام به منزله جان پیامبر شناخته شده است و این حقیقت غیرقابل انکار که از منظر کلیه دانشمندان شیعه و اهل سنت جای تردید و شبهه در آن وجود ندارد اثبات می‌کند که دومین شخص عالم امکان، امام علی علیه ‌السلام است که شایستگی جانشینی حضرت خاتم ‌الانبیاء (ص) بعد از رحلتش، منحصر به امیرالمومنین علی علیه السلام است.
 
وی ابراز کرد: روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه ‌آورد و نکته‌ مهم در باب مباهله این است «و انفسنا و انفسکم» و «و نساءنا و نساءکم» در آن می باشد، عزیزترین انسان‌ها را پیغمبر اکرم (ص) انتخاب می‌کند و به صحنه می‌آورد برای محاجه‌ای که در آن باید، فرق بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همگان قرار بگیرد.

حجت الاسلام بامری تاکید کرد: سوره‌ هل ‌اَتی مظهر برکت یک کار و ایثار مخلصانه است که خدای متعال به‌ خاطر این ایثاری که اهل‌ بیت علیهم السلام انجام دادند این سوره را در حق آنها نازل کرد، مباهله علاوه بر این که حادثه‌ تاریخی بسیار مهم و افتخارآفرین می باشد، درس بزرگی نیز است که ایثار در نزد پروردگار اگر با اخلاص همراه باشد پاداش دنیوی و اخروی دارد.

امام جمعه زهکلوت ادامه داد: تا آن روز ( روز مباهله) هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود اعم از فرزندان، دختر خود و امیرالمؤمنین را که برادر و جانشینش بگیرد و وسط میدان بیاورد.

وی بیان و ابلاغ حقیقت در جریان مباهله را امری مهم قلمداد کرد و افزود: مباهله نشان دهنده‌ این است که بیان و ابلاغ حقیقت، بسیار مهم می باشد و پیامبر اکرم (ص) همراه با عزیزانش به میدان با این داعیه می آید و می گوید؛ بیاییم مباهله کنیم هر کدام بر حق بودیم، بماند و هر کدام که بر خلاف حق بودیم، با عذاب الهی ریشه ‌کن شود.
 
حجت الاسلام بامری عاشورا را جلوه ای از مباهله عملی برشمرد و اظهار کرد: همین قضیه در محرم به شکل عملی اتفاق افتاده است یعنی امام حسین علیه السلام نیز برای بیان حقیقت، روشنگری در طول تاریخ، عزیزترین عزیزان خود را بر می دارد و وسط میدان می آورد، آن حضرت می دانست که حادثه کربلا به چه شکل پایان می یابد اما حضرت زینب (س)، همسران، فرزندان و برادران خود را آورد.

امام جمعه زهکلوت با بیان این مطلب که در واقعه عاشورا نیز مسئله، مسئله‌ تبلیغ دین است، عنوان کرد: تبلیغ به معنای حقیقی کلمه، رساندن پیام و روشن کردن فضا می باشد و ابعاد مسئله‌ تبلیغ را این طوری می‌شود فهمید که چقدر مهم است.

وی با اشاره به این که مباهله نیاز امروز ما است، اضافه کرد: مباهله آن چیزی است که ما همیشه به آن احتیاج داریم، امروز نیز به همین اقتدار ایمانی و تکیه‌ بر حقانیت خودمان در مقابل دشمنی دشمنان و استکبار احتیاج داریم چون در راه حق حرکت می‌کنیم و به لطف خدا تاکنون بر این حقانیت تکیه کرده ایم.

حجت الاسلام بامری ابراز کرد: همان‌طور که در مباهله همه‌ ایمان در مقابل کفر قرار گرفت، امروز نیز همه ایمان در نظام جمهوری اسلامی در مقابل کفر قرار گرفته است و همان‌ طور که معنویت، صفا و اقتدار معنوی پیغمبر اکرم (ص) و خانواده‌اش توانست دشمن را از میدان خارج کند، به فضل الهی و به حول‌ و قوه الهی ملت ایران با اقتدار و معنویت خود دشمن را از میدان بیرون می کند.

امام جمعه زهکلوت با بیان این مطلب که برای تعظیم، تکریم و بزرگداشت روز مباهله، اعمال و آداب خاصی در مفاتیح الجناح وارد شده است، بیان کرد: یکی از این اعمال غسل می باشد که به نیت روز مباهله انجام می گیرد و دراحادیث و کتب فقهی تاکید خاصی بر انجام آن شده است، پوشیدن لباس پاکیزه و معطر کردن از دیگر اعمال روز مباهله است.

وی ادامه داد: روزه نیز جزو اعمال روز مباهله است و در این باره به صراحت دستور داده شده که به عنوان شکرگزاری روزه بگیریم زیرا خداوند با پشتیبانی پیامبر خود، حقانیت آن حضرت، عظمت اهل بیت علیهم السلام و یگانگی امیرمؤمنان با پیامبراسلام (ص) را به ما فهماند و دشمنان و مخالفان را سر افکنده کرد.

حجت الاسلام بامری در خاتمه عنوان کرد: همچنین از اعمال وارد شده برای این روز، اقامه نماز که عمدتا ۲ رکعتی می باشد و برای این روز شریف، ۳ دعا نقل شده که یکی از آن ها برای ما خیلی آشنا است و آن دعایی است که در سحرهای ماه مبارک رمضان نیز خوانده می شود.

کد خبر 960122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha