گلایه مردم مانه و سملقان از مشکلات آب شرب در روستاها

سالانه با شروع فصل گرما، بحران کم آبی در روستاهای مانه و سملقان نمود پیدا می‌کند، برخی روستاها که با تانکر آبرسانی می‌شود، دچار مشکلاتی هستند که در گرمترین فصل سال به اوج خود می‌رسد.

خبرگزاری شبستان _مانه و سملقان؛ سالانه با شروع فصل گرما، بحران کم آبی در روستاهای مانه و سملقان  نمود پیدا می‌کند، برخی روستاها که با تانکر آبرسانی می‌شود، دچار مشکلاتی هستند که در گرمترین فصل سال به اوج خود می‌رسد از این رو اقدامات مسئولان مانه و سملقان برای رفع مشکل کم آبی می‌تواند دغدغه روستاییان را کم کند. با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و همچنین وضعیت قرمز استان خراسان شمالی و مانه و سملقان می طلبد که مسئولان برای مشکل چندین ساله آب شرب سالم در روستاهای مانه و سملقان به فکر چاره باشند.

 

یکی از اهالی روستای بیار از توابع بخش مرکزی می گوید: با فرا رسیدن فصل گرما و نیاز بیشتر مردم به آب شُرب، متاسفانه چند وقتی است که آب این روستا قطع می شود.

 

محمد رضا زاده افزود: متاسفانه منبع تامین آب این روستا در حال تخریب است و وضعیت خوبی ندارد.

 

وی بیان کرد: سقف منبع آب ریزش کرده و در حال تخریب است و این امر هم باعث آلودگی آب شده و بارها به مسئولان مربوطه اطلاع داده ایم ولی کاری انجام نداده اند.

 

دهیار روستای بیار هم در این خصوص گفت: منبع آب روستای بیار 70 درصد تخریب شده و آب این روستا به طور مداوم در طول روز قطع می شود.

 

قاسم روحانی افزود: این مشکل چند سال است که وجود دارد و بارها این مشکلات در حضور فرماندار و مسئولان مربوطه مطرح شده است.

 

وی اظهارداشت: با توجه به بررسی مشکلات توسط فرماندار در دهگردشی ها مقرر شد تا پایان سال 98 منبع آب جدیدی برای تامین آب روستا ساخته شود.

 

وی بیان کرد: متاسفانه بعد از گذشت چند سال و قول مساعد فرماندار هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

 

وی افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا که برای مبارزه با آن باید بهداشت فردی رعایت شود و مردم نیاز مبرم به آب دارند؛ متاسفانه آب در دسترس اهالی نیست.

 

یکی از اهالی روستای شورک هم می گوید: این روستا فاقد آب شرب آشامیدنی است و هرساله با تانکر سیار آبرسانی این روستا انجام می شود.

 

محمد رضا قدیمی افزود: دو عدد تانکر در وسط و آخر روستا برای تامین آب شرب مردم گذاشته اند و با تانکرهای آبرسانی هر چند روز یکبار این تانکرهای ثابت را پر می کنند.

 

وی بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در استان و کشور و همچنین استفاده هر روز مردم به آب برای رعایت بهداشت، می طلبد که مسئولان به فکر چاره باشند و برای تامین آب در روستا شورک کاری انجام دهند.

 

وی عنوان کرد: شستشوی روزانه در این تانکرها صورت نمی گیرد و هر چند وقت یکبار خود اهالی این تانکرهای سیار را نظافت می کنند و اداره آب و فاضلاب فقط آب را برای مردم با تانکرهای سیار می آورد و اینجا تخلیه می کند.

 

یکی از اهالی روستای کالشور از توابع بخش محروم مانه هم می گوید: این روستا شیر برداشت دارد ولی متاسفانه آب ندارد و هر  هفته ای یکبار می توانیم به مدت یک ساعت از آن برداشت کنیم.

 

محمد علی رحمانی افزود: این روستا 75 خانوار دارد که نیاز به آب شرب سالم و بهداشتی از ضروریات است که مسئولان به آن توجه ندارند.

 

وی بیان کرد: مسئولان بارها به این روستای محروم آمده اند و مشکلات را به خصوص در خصوص آب شرب دیده اند ولی هنوز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده اند.

 

فرماندار شهرستان مانه و سملقان گفت: تنها سه روستا از ۱۰۳ روستای زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب این شهرستان خراسان شمالی، مشکل آب آشامیدنی ندارد.

 

محمودرضا معموری اظهارداشت: در این شهرستان، روستاییان در ۱۳۶ روستا سکونت دارند که از این تعداد، ۱۰۳ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب است.

 

وی افزود: ساکنان ۶۵ روستا در این شهرستان با تنش آبی روبه رو هستند و وضعیت تامین آب در ۳۵ روستای دیگر هم چندان رضایت بخش نیست و در معرض رسیدن به تنش آبی است.

 

وی تصریح کرد: تنها سه روستا در این شهرستان، در وضعیت سفید تامین آب قرار دارد و نگرانی از تنش آبی نیست، این در حالی است که  بزرگترین سد استان در آن واقع است و ۸۰ درصد از رودهای استان هم در این شهرستان جریان دارد.

 

فرماندار شهرستان مانه و سملقان اظهار داشت: این محرومیت ها در کنار نعمت های خدادادی زیبنده مردم این شهرستان  نیست.

 

معموری افزود: این شهرستان به لحاظ زیرساخت ها، از خیلی از نقاط محروم کشور،  محروم تر است.

 

پراکندگی حوزه روستایی مانه و سملقان موجب بروز مشکلاتی در بخش آبرسانی این شهرستان شده است.

 

این شهرستان ۶۴ هزار نفر جمعیت روستایی دارد و آب ۱۹ هزار و ۷۰۰ مشترک آن از طریق ۸۹ منبع آبی تامین می شود.

 

 

کد خبر 960140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha