اوقات فراغت کرونایی در کانون امام حسن مجتبی تیران

غنی سازی اوقات فراغت در شرایط کرونایی با اجرای متنوع برنامه های فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی و مذهبی در کانون امام حسن مجتبی تیران در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، غنی سازی اوقات فراغت یکی از نیازهای کلیه اقشار جامعه به ویژه نسل جوان و نوجوان جامعه  است که اهمیت این قشر به دلیل اینکه در شرایط پیشرفت قرار دارند مورد توجه است.

 

اوقات فراغت یکی از مولفه‌های مهمی زندگی است که همه با آن روبرو هستند و باید برای آن برنامه ریزی منسجم و هدفمندی انجام گیرد در خیلی از مواقع اوقات فراغت مناسب و برنامه‌ریزی و برای غنی‌سازی آن باعث شده است که فرد پیشرفته دو چندانی را تجربه کند.

 

با توجه به اهمیت این مقوله،باید برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی جدی داشته باشیم که امروزه بر اساس شاخص‌های پیشرفت نگاه جامعی به نوع برنامه های اوقات فراغت افراد می‌شود.

 

 از آنجایی که باید مسئولان امر به این موضوع توجه جدی داشته باشند توجه خانواده‌ها نیز مورد اهتمام است اگرچه همه و همه در این حوزه مسئول هستیم ولی باید نگاه جامع و کاملی از طرف نهادهای فرهنگی و اجتماعی در تامین نیازهای اوقات فراغت داشته باشد.

 

 شیوع بیماری کرونا باعث شده که برنامه ریزی برای اوقات فراغت کمی دشوار البته با توجه بیشتری روبه‌رو باشد که از این رو انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر اوقات فراغت به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند تا اینکه برنامه های متنوعی را برنامه ریزی و اجرا کنند.

 

 مدل برنامه ریزی در شرایط فعلی از اهمیت خاصی برخوردار است که باید کارشناسان مربوطه نقش خود را ایفا و از مدل‌های سایر کشورها و سایر جوامع و نهادها استفاده کنند و با بومی سازی طرح ها ماموریت این عرصه انجام شود.

 

کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی تیران که یکی از مراکز برگزیده اوقات فراغت طی سال‌های گذشته بوده امسال این رسالت مهم را با تنوع و برنامه ریزی جدی تری  انجام داده که در سال 99 بهتر از پارسال باشد اما اما ویروس کرونا منه این قضیه شد ولی تیم اجرایی جوان این مرکز نقش خود را در این شرایط بحرانی اجرا کردند.

 

اگر چه فعالیت‌های حضوری کمتر و کمرنگ شد اما مسئولان نهاد فرهنگی و هنری مانع از اجرای تعطیلی کامل  فعالیت‌ها شدند و  اجرای برنامه های فرهنگی را بر بستر اینترنت و فضای مجازی ادامه دادند.

 

 اجرای برنامه های فرهنگی بر بستر اینترنت و فضای مجازی در کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی که در حوزه فضای مجازی دارای شاخصه های موفقیت است، یک الگودهی خوبی به دیگر مراکز داشته است.

 

تداوم فعالیت ها بر بستر فضای مجازی و یا حضوری با رعایت فاصله گذاری ایمن توانسته نظر مخاطبان را جلب کند که  برای توجه به این موضوع و شناخت بیشتر در ادامه این گزارش به وضعیت فعالیت ها توجه کنید.

* مسیر فعالیت فرهنگی و هنری کانون با شیوع کرونا بسته نشده است

 

به گفته مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی تیران فعالیت های اوقات فراغت انسان بر بستر فضای مجازی و یا در برخی مواقع با رعایت فاصله گذاری ایمن به صورت حضوری برگزار شده است.

 

«اکبر مهدی زاده» افزود: مکان کانون برای پیشگیری از شیوع بیماری یک موضوع جدی است اما فعالیت ها تعطیل نشده و با راهکار دیگر دنبال می شود.

 

وی ادامه داد: از برگزاری کلاس های حضوری با توجه به تاکیدات ستاد کرونا و همچنین دستورالعمل های ابلاغی خودداری شد و بخشی از کلاس ها به صورت آموزش الکترونیک از بستر سایت و فضای مجازی انجام می شود.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی تیران با بیان اینکه اینترنت و شبکه های اجتماعی به ما اجازه داده تا فضای اوقات فراغت را برای اعضای کانون و سایر جوانان و نوجوانان به خوبی مدیریت و آنها را از بی‌برنامگی جدا کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه ما باید برای اوقات فراغت برنامه مناسب داشته باشیم خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا مانع از اجرای برنامه هایی که نیاز به حضور افراد شده اما با نیاز سنجی صورت گرفته فعالیت ها عرضه می شود.

 

مهدی زاده برگزاری مسابقات کتابخوانی،معرفی کتاب، برگزاری مسابقات هفتگی، اجرای طرح کلاس های آسمانی ها  با استفاده از سامانه آموزش الکترونیک را از جمله برنامه های تابستان امسال در این مرکز بیان کرد و اظهارداشت: گرامیداشت اعیاد و مناسبت ها در قالب برنامه های تولیدی چند رسانه ای و تهیه و توزیع بسته های فرهنگی که درون آن هدیه، شیرینی و مسابقه قرار داشته اجرا شده است.

 

وی با بیان اینکه کارگروهی مهمترین رویکرد فعالیت‌های این مرکز است، گفت: اعضای این کانون در همه شرایط به انجام فعالیت گروهی تشویق و ترغیب می شوند که  یکی از فعالیت‌ها که به صورت ویژه با رویکرد کارروهی و مطالبه گری اجرا شد، تشکیل  تیم های سه تا پنج نفره و انتخاب یکی از چالشهای شهر و برنامه‌ریزی و همفکری برای رفع آن بود ه است.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی تیران ادامه داد: این برنامه در  سال گذشته با تشکیل ۱۰ گروه منجر به شنسایی چالش‌های شهر و تلاش برای رفع آن با هم‌فکری مسئولان و کارشناسان شد که  این برنامه امسال نیز تداوم دارد.

 

 وی با بیان اینکه این دسته از فعالیت ها نیازی به حضور اعضا در کانون ندارد ،گفت: این چنین فعالیت هایی در شبکه های اجتماعی بر اساس مطالعه و پیگیری و گفت‌وگوی بین اعضا انجام و برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از حضور در اجتماعات مسائل به صورت تلفنی دنبال می‌شود.

 

مهدی زاده  معتقد است این فعالیت ها به رشد اجتماعی افراد کمک کرده و هیچ خللی و مشکلی در غنی سازی اوقات فراغت آنها ایجاد نمی‌کند.

 وی با بیان اینکه برنامه های تفریحی ورزشی نیز نیاز جوانان و نوجوانان است خاطرنشان کرد: برنامه ریزی صورت گرفته که اعضاء کانون به صورت خانوادگی و یا شماره کمتری این فعالیت‌ها را انجام دهند و با توجه به اینکه شهرستان تیران کرون در بخشی از زمان دارای وضعیت سفید بود امکان برگزاری با رعایت اصول بهداشتی و جمعیت کمتر فراهم شد که این برنامه‌ها برگزار و به اجرا درآمد.

 

مدیر کانون امام حسن مجتبی(ع) تیران برنامه‌ریزی برای حوزه‌های کتاب و کتابخوانی، شناسایی استعدادها و همچنین کمک به رشد استعدادی کودکان و نوجوانان و جوانان را از برنامه های جدی این موسسه مردمی بیان کرد و یادآورشد: برنامه‌ریزی صورت گرفته تا خط تلفنی نیز برای این موضوع شناسایی و کارشناسان در این حوزه مشاوره به اعضا بدهند.

 

وی با بیان اینکه شرایط بحران نباید اصل موضوع فرهنگی، تربیتی و اجتماعی را تعطیل کنند، تصریح کرد: دغدغه سلامت اجتماعی و پیشرفته افراد در شرایط کرونایی را داریم و فعالیت ها به گونه ای برنامه ریزی شده که مانع از وابستگی آن ها به فضای مجازی باشد.

 

مهدی زاده  با بیان اینکه فراخوان چهارمین دوره جشنواره ملی رسانه های دیجیتال غدیر با رویکرد تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، اعلام شده، اظهارداشت: فراخوان این جشنواره همزمان با عید غدیرخم اعلام و تا پایان مهرماه علاقه‌مندان می‌توانند با تشکیل یک شبکه اجتماعی و یا حضور در اینستاگرام به عنوان یک رسانه برخط محتوا تولید کرده و آن را به اشتراک بگذارند و در جشنواره شرکت کنند.

 

وی اجرای چنین جشنواره ای را موجب پیشرفته فعالیت‌ها شناسایی استعدادها و همچنین ترویج فرهنگ ناب اسلامی در فضای مجازی بیان کرد و یادآورشد: پیش‌بینی برگزاری جشنواره خوشنویسی نیز صورت گرفته که این جشنواره به صورت شهرستانی برگزار خواهد شد.

 

این مدیر مسئول کانون برتر اوقات فراغت از برگزاری جشنواره ها و مسابقات قرآنی مسابقات فرهنگی کتابخوانی در ایام تابستان و بهار امسال خبر داد و گفت: چنین برنامه هایی فضای ناآرام و پسر استرس کرونایی برخی از خانواده ها را به سمت و سوی آرامش و سلامت برده است.

 

وی به اهمیت بهداشت روان اشاره کرد و  افزود: یکی از مسائل مهم خیلی مهم در حوزه بهداشت  در شرایط کرونایی، توجه به سلامت روح و روان است که علاوه بر برنامه ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز به ارائه مطالب آموزشی برای توانمندسازی افراد در گروه‌های سنی مختلف از سوی مرکز فرهنگی و هنری با استفاده از نظریات روانشناسان و کارشناسان اجتماعی است.

 

*ساختار تشکیلاتی کانون امام حسن مجتبی تیران موجب پویایی و آمادگی در تمامی شرایط است

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تیران کرون با بیان اینکه ساختار اداری و تشکیلاتی منسجمی در کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی تیران تشکیل شده، گفت: این ساختار منظم باعث شده که تیم اجرایی آن برای هر لحظه آمادگی اجرای برنامه داشته باشند.

 

«اقبال صالحی» با بیان اینکه کمتر کانون‌های فرهنگی هنری و تشکل های مردم نهاد به فعالیت ساختارمند توجه دارند، افزود این فعالیت‌های ساختارمند کمک می‌کند در هر شرایطی موسسه و نهاد فرهنگی خدمات خود را به خوبی ارائه دهد.

 

 وی با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی تیران و کرون یکی از مراکز برگزیده در حوزه اوقات فراغت است، یادآور شد: این مرکز فرهنگی هنری نقش و جایگاه خود را در دوران کرونایی ایفا کرد که می‌توان به موفقیت‌های گذشته آن شهادت داد و موفقیت های قبلی را پشتوانه ای محکم و ارزیابی دقیقی برای این مرکز دانست.

 

صالحی با بیان اینکه بسیاری از مراکز  اوقات فراغت در این ایام تعطیل شده‌اند، اضافه کرد: آن ها برنامه‌ریزی از گذشته برای شرایط بحرانی نداشتند و از این سوء مدیریت ها را نشان می دهد که ما باید همواره آینده را برنامه ریزی و برای آن فعالیت هایی را پیش بینی کنیم تا در مواقع ضروری اقدام شود.

 

وی همچنین از تولید محتوا در حوزه آرامش روانی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: برای این موضوع باید هماهنگی انسجام و نظریات کارشناسان مورد توجه قرار بگیرد و هم افزایی و همدلی بین مراکز ایجاد شود.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تیران کرون همکاری و هماهنگی بین نمادهای فرهنگی برای تولید محتوا در شرایط کرونا را خواستار شد و گفت: تعدادی از کانون های فرهنگی هنری مساجد اعیاد امسال را به صورت مجازی تجلیل و بزرگداشت آن را انجام دادند.

 

وی به فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد تیران کرون در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: فعالیت های مختلفی از جمله تولید ماسک، تولید بسته های فرهنگی و آموزشی در فضای مجازی و تهیه و توزیع بسته های معیشتی را انجام داده‌اند که البته باید از این فعالیت ها حمایت و مسئولان به موضوع تشکل‌های مردم‌نهاد بهای بیشتری بدهند.

 

*تولید محتوا چند رسانه ای در دروان کرونا

 

مدیرگروه تولیدات چندرسانه ای کانون امام حسن مجتبی(ع) تیران به فعالیت های چند رسانه ای این کانون اشاره کرد و گفت: تولید پادکست و محتوای چندرسانه‌ای، تولید عکس و پوستر و همچنین تولید محتوا در  اینستاگرام و سایر شبکه‌های اطلاع‌رسانی کانون مورد توجه بوده است.

 

«علی دادخواه» انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تولیدات چند رسانه ای با استفاده از ظرفیت کانون بوده است و  افراد توانمند و مستعد در حوزه‌های مختلفی که در کانون شناسایی شده بودند فعالیت‌های خود را در قالب گوینده، اجرای نمایش، اجرای سرود و اجرای فعالیت‌های اجتماعی فرهنگی از طریق فضای مجازی به اشتراک گذاشتند.

 

کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی تیران کار تیمی و کیفیت برنامه خود را به خوبی نشان داد

 

یکی از اعضای کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی تیران با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی غنی‌سازی اوقات فراغت برای خانواده ها مورد توجه و دغدغه بود گفت: ما به توانمندی این کانون در این شرایط  خاص پی بردیم.

 

 «مادر مهدی سلطانی» افزود: خانواده ها در این شرایط  حساس دیدند که کانون با بسته‌های فرهنگی اجتماعی که به خانواده‌ها هدیه می کرد علاوه بر توجه به نوع و تنوع نیازها به شرایط حساس و سلامت مردم نیز توجه داشته است.

 

وی اظهارداشت: اگر شرایط سخت و متفاوت با سال‌های گذشته بود اما این مرکز فرهنگی هنری مطمئناً نسبت به مسئله فرهنگی اوقات فراغت بی‌تفاوت نبود.

 

این مادر یکی از مخاطبین کانون ادامه داد: یکی از شاخصه های خیلی مهم این کانون توجه همگانی به نیازهای اوقات فرانت بوده که بسته های فرهنگی مانند معرفی کتاب معرفی بازی و  مسابقات برای کلیه گروه های سنی مورد توجه بوده  و ما نیز این فعالیت‌ها را به سایر اعضای خانواده و دوستان ارائه دادیم.

 

وی ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره و معرفی کتاب و همچنین مسابقات را در تامین آرامش روحی روانی خانواده‌ها موثر بیان کرد و خواستار حمایت مسئولان از چنین مراکز شد.

کد خبر 960307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha