حال و هوای صحن و سرای بارگاه مطهر علوی روز مباهله

زائران و مجاوران بارگاه مطهر علوی زیارت مخصوص امیر المؤمنين (ع) در روز مباهله و تصدیق را به جای آوردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آستان قدس علوی، همزمان با سالروز رویداد مباهله و تصدیق انگشتر حضرت علی (ع) زائران و مجاوران بارگاه مطهر علوی زیارت مخصوص این روز را در پیشگاه امیرالمومنین (ع) به جای آوردند.

 

رویداد مباهله نقطه عطفی در تاریخ اسلام است. مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران، در روز بیست و چهارم ذی الحجّه سال دهم هجری روی داد. این واقعه هنگامی رخ داد که پیامبر اسلام و اهل بیت‌ او در یکسو و مسیحیان نجران در دیگر سو آمادهٔ مباهله یا نفرین طرف دروغگو شدند. مسیحیان نجران که به مدینه آمده بودند تا در مورد درستی دعوت پیامبر پژوهش کنند با او به محاجه (دلیل آوردن) پرداخته، سرانجام بحث‌شان به جایی کشید که رسول اکرم (ص) خواست تا با آن‌ها مباهله کند. هر یک از دو طرف با افراد خود به محل مباهله رفتند. هنگامیکه مسیحیان آگاه شدند رسول اکرم (ص) قصد دارد با عزیزترین نزدیکان خود یعنی امام علی (ع)، و حضرت فاطمه (س)، و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) آن‌ها را به چالش بکشد مطمئن شدند که اگر پیامبر (ص) به خودش مطمئن نبود جان خانواده‌اش را به خطر نمی‌انداخت. پس از مباهله کناره گرفتند.

 

از ام سلمه نقل کرده‌اند که در همان روز رسول خدا آن چهار تن همراهان خود را در زیر عبای موئی و مشکین رنگ خود گردآورد و این آیه را تلاوت نمود:

 

«إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»

 

جارالله زمخشری از دانشمندان بزرگ معتزلة، در کتاب تفسیر کشاف به فضیلت اصحاب کسا (کسانی که در روز مباهله همراه پیامبر بودند) اشاره کرده‌است.

 

همچنین در همین روز (روز 24 ذیحجه) حضرت امام على(ع) انگشتر خود را در حال رکوع به مستمندی اعطا کرد و آیه 55 سوره مائده نازل شد.

 

مرحوم نیشابورى در روضة الواعظین مى نویسد: امام باقر(ع) فرمود: گروهى از یهود مسلمان شدند و به حضور پیامبر(ص) آمدند و عرض کردند یا نبى اللّه بعد از شما وصىّ و خلیفه شما کیست؟ این آیه نازل شد: «اِنَّما وَلیُّکُم اللّهُ وَ رَسولُهُ وَالَّذینَ آمَنُو الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلوةَ وَ یُؤتُونَ الزَّکوةَ وَ هُمْ راکِعُون» (مائده آیه 55) «رهبر و سرپرست شما تنها خدا و پیامبر او و آنهائى است که ایمان آورده اند و نماز مى خوانند و در حال رکوع زکات مى پردازند». سپس حضرت فرمود:

 

برخیزید به مسجد برویم، به نزدیک مسجد رسیدند، سائلى از مسجد خارج مى شد، حضرت از او سؤال کرد، کسى به تو چیزى داده؟ عرض کرد: بله این انگشتر را، حضرت فرمود: چه کسى؟ عرض نمود: این مردى که نماز مى خواند، حضرت پرسید: در چه حالى آن را اعطا نمود؟ عرض کرد: در حال رکوع. پیامبر(ص) تکبیر فرمود و اهل مسجد به متابعت از حضرت نیز تکبیر گفتند، سپس حضرت فرمود: بعد از من او ولىّ شماست.

کد خبر 960467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha