جشنواره قرآنی هدهد سکویی برای ارزیابی توانایی و پتانسیل سنجی قرآنی هر دانشجو است

سلیمی گفت: جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت سکویی برای ارزیابی میزان توانایی و پتانسیل سنجی قرآنی هر دانشجو است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برگزیده رشته آوایی بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن‌وعترت وزارت بهداشت با بیان این‌که جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت سکویی برای ارزیابی میزان توانایی و پتانسیل سنجی قرآنی هر دانشجو است، گفت: علی‌رغم این‌که گمان می‌کردیم در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت‌های چندجانبه فعالان دانشجویی کمرنگ خواهد بود اما با مشاهده جشنواره قرآن و عترت (ع) و جشنواره‌های دیگر همچون جشنواره سیمرغِ دانشگاهیان وزارت بهداشت متوجه شدیم در فضای فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی، شرایط بسیار خوبی جهت ارتقای استعدادهای قرآنی و هنری دانشجویان وجود دارد.

حامد سلیمی دانشجوی رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دبیر کانون قرآن و عترت این دانشگاه و دبیر مجمع تخصصی کانون‌های قران و عترت وزارت بهداشت است، این فعال قرآنی موفق شده است در بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت رتبه چهارم را در رشته قرائت ترتیل از بخش آوایی کسب کند.

این فعال دانشجویی در دور بیست‌وسوم جشنواره قرآن و عترت در رشته قرائت ترتیل شرکت و موفق به کسب رتبه دوم در مرحله دانشگاهی شد و در دوره بیست‌وچهارم نیز رتبه اول در رشته قرآئت ترتیل در مرحله دانشگاهی و رتبه چهارم در مرحله کشوری را از آن خود کرد.

نقطه عطف زندگی من در حوزه قرآن ورود به مسابقات دانش آموزی بود

سلیمی در خصوص این موفقیت و چگونگی برقراری ارتباط با قران کریم، این کتاب آسمانی، گفت: ارتباط من با قرآن از همان دوران تحصیلات دانش‌آموزی آغاز شد به نحوی که در مسابقات استانی رتبه اول و دوم را در رشته تحریر  و در رشته اذان رتبه پنجم را در سال ۸۹ کسب کردم، البته نقطه عطف زندگی من در حوزه قرآن ورود به مسابقات دانش آموزی بود که انگیزه بسیاری به من داد. در ادامه یکی از معلمان من استعداد قرآنی من را کشف و من را در مسیر درست موفقیت رهنمون شد.

قرآن آنقدر عمیق و ژرف است که هر اندازه به دل حقایق و معانی آن ورود کنیم بازهم دوست داریم عمیق تر شویم، امیدوارم خداوند دل‌های پاک جوانان علوم پزشکی که این روزها در صف مقدم جان برکفی در مبارزه با کرونا قرار دارند را با نور قرآن روشن کند.سلیمی اضافه کرد: پس از ورود در نخستین سال حضورم در مسابقات دانش آموزی منطقه‌ای که موفق به کسب رتبه نخست گردیدم،  داوران حاضر  از من خواستند تا به دارالقرآن جامع شهر (شهرستان پارس آباد) جهت شرکت در کلاس‌های پیشرفته مراجعه نمایم تا از این طریق با آموزش دیدن از اساتید مجرب، نقاط ضعف خود در حوزه قرآن را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنم و در مسیر حرفه‌ای قرائت قرآن گام بردارم، در ادامه وارد اجتماعات بزرگ‌تری در حوزه قرآن شدم و به مسابقات ارشاد اسلامی دعوت شدم و حائز رتبه منطقه‌ای و استانی گردیدم، همچنین در مسابقات اوقاف و امور خیریه و هیات‌های مذهبی تبلیغات اسلامی حائز رتبه گردیدم و با این پیش زمینه و سبقه وارد فعالیت‌های قرآنی در دوران تحصیلات دبیرستانی شدم.

این فعال قرآنی با بیان این‌که  در این دوران تمرکز خود را روی ترتیل و حفظ قرآن کریم گذاشتم، ابراز داشت: در این برهه زمانی مسابقات استعداد یابی نغمه‌های آسمانی در سال ۹۱_۹۲ به صورت کشوری از سوی سازمان دارالقران برگزار شد و ۱۴۴ نفر برگزیده قرآنی به عنوان استعدادهای درخشان قرآنی کل کشور شناخته شدند که توانستم با ثبت اثر جزو این افراد شاخص باشم و در سه دوره آموزش حرفه‌ای این مسابقات که به مدت سه سال پیوسته برگزار گردید، حضور داشته باشم.

برگزیده بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه یادآور شد: در این زمان من موفق شدم ده جزء از قرآن کریم را حفظ کنم و در حوزه فعالیت‌های قرآنی تجربه جدیدتری از انسیت با قرآن کریم برای خود رقم بزنم. در ادامه و همزمان با دوران دانشگاه این نگرانی در من وجود داشت که فعالیت‌های قرآنی خود را در فضای دانشگاهی چگونه دنبال کنم؟ این‌که آیا می‌توانم در فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی در رشته هوشبری بازهم به عنوان یک فعال قرآنی فعالیت کنم یا خیر؟

جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت سکویی برای ارزیابی میزان توانایی و پتانسیل سنجی قرآنی هر دانشجو است

دبیر مجمع تخصصی کانون‌های قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان این‌که جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت سکویی برای ارزیابی میزان توانایی و پتانسیل سنجی قرآنی هر دانشجو است، گفت: علی‌رغم این‌که گمان می‌کردیم در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت‌های چندجانبه فعالان دانشجویی کمرنگ خواهد بود اما با مشاهده جشنواره قرآن و عترت (ع) و جشنواره‌های دیگر همچون جشنواره سیمرغِ دانشگاهیان وزارت بهداشت متوجه شدیم در فضای فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی، شرایط بسیار خوبی جهت ارتقای استعدادهای قرآنی و هنری دانشجویان وجود دارد و در حقیقت جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت پلی ارتباطی است میان پتانسیل قرآنی دانشجویان و حوزه ارزیابی و ارایه این توانایی‌ها است که می ‌تواند به رشد دانشجو در حوزه علاقه مندی‌هایش کمک کند.

جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت باید تلاش کند تا بتواند ظرفیت متمرکز قرآنی جای داده در دل خود را به خروجی مناسبی از بروز استعدادها برساند.وی در خصوص این نگرانی دانشجویان که در فضای دانشگاهی به دلیل اهمیت دانش‌اندوزی، دانشجویان چندجانبه و فعال مورد فراموشی قرار گیرند، اضافه کرد: دانشجویان قبل از آمدن به دانشگاه نگاه دیگری دارند و شاید احساس کنند نمی‌توانند فعالیت‌های جانبی خود را بسط دهند و دید آن‌ها عدم توانایی در ارایه برنامه‌های جنبی و فرهنگی است. جشنواره قرآن و عترت، سیمرغ و جشنواره‌های ورزشی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت قطعا کسی را که قبل از دانشگاه در این حوزه‌ها فعال بوده است را به صورت منظم‌تر و حرفه‌ای تر در این مسیر هدایت خواهد کرد.

این فعال دانشجویی با اشاره به هشت بخش جشنواه قرآن و عترت وزارت بهداشت، گفت: جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت دارای هشت بخش از جمله بخش آوایی: (شامل ۱۴ رشته : قرائت تحقیق/ قرائت ترتیل/ ترجمه‌خوانی/ حفظ سوره حجرات با ترجمه/ حفظ ۱ جزء/ حفظ ۳ جزء/ حفظ ۵ جزء/ حفظ ۱۰ جزء / حفظ ۲۰ جزء/ حفظ کل/ اذان/ دعا و مناجات‌خوانی/ آیین سخنوری/ همخوانی و تواشیح)، بخش معارفی: (شامل ۱۰ رشته : آشنایی با احادیث اهل‌بیت علیهم السلام/ آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه/ آشنایی با مفاهیمِ صحیفه سجادیه/ آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم/ آشنایی با سیره معصومین علیهم السلام / حفظ موضوعی قرآن کریم/ احکام/ پرسمان معارفی/ سبک زندگی قرآنی/ نماز)، بخش پژوهشی : (شامل ۴ رشته : مقاله نویسی/ تألیف کتاب/ بررسی و نقد کتاب/ تلخیص کتاب)، بخش فن‌آوری : (شامل ۳ رشته : تولید اپلیکیشن / کانال‌های مجازی قرآنی/نرم افزار)، بخش ادبی : (شامل ۵ رشته : شعر نو /شعر کلاسیک/ داستان‌نویسی/ نمایش‌نامه‌نویسی/ فیلم‌نامه‌نویسی)، بخش هنری و صنایع دستی : (شامل ۱۲ رشته : خوشنویسی (نستعلیق - نسخ)/ نقاشی/ عکاسی/ معرق و منبت / تابلو فرش /تذهیب/ فیلم کوتاه/ طراحی پوستر/ نمایش (تئاتر صحنه) / تیزر/نماهنگ )، بخش تیمی: ( شامل۲ رشته: مسابقات تیمی/ مناظره) و بخش ویژه: (شامل ۵ رشته: شعر/داستان/ نماهنگ/ اپلیکیشن/مقاله نویسی) می باشد که در سال جاری بخش ویژه به جهت پاسداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به این شهید و سردار بزرگ اسلام اختصاص دارد.

اختصاص بخش ویژه جشنواره به بزرگداشت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی حرکتی بسیار در خورشأن و قابل توجه است

جشنواره قرآن و عترت، [جشنواره سیمرغ و جشنواره‌های ورزشی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت قطعا کسی را که قبل از دانشگاه در این حوزه‌ها فعال بوده است را به صورت منظم‌تر و حرفه‌ای‌تر در این مسیر هدایت خواهد کرد.سلیمی در خصوص عنوان بخش ویژه بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، بیان داشت: اختصاص این بخش به بزرگداشت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی حرکتی بسیار در خورشأن و قابل توجه است چرا که  قرآن کریم پیوسته از جایگاه  والای شهیدان سخن به میان آورده است. فی المثل در سوره آل عمران خداوند متعال می‌فرمایند«گمان مبرید کسانی که در راه خدا شهید شده اند،مرده اند، بلکه آنان زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند» لذا شهدای گرانقدر ما افرادی هستند که در راه خدا جان فشانی می‌کنند و پیوسته در زندگانی ما انسان‌ها حضور دارند و ناظر و شاهدی بر اعمال ما هستند. از این جهت اختصاص این بخش به شهید بزرگ اسلام قاسم سلیمانی نشان از تلاش برای ایجاد ارتباط معنوی میان جشنواره و مخاطبان خود دارد تا انس میان قرآن دوستان و خادمان قرآن و حافظان و حفاظت کنندگان راه قرآن را پررنگ‌تر نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

بخش ویژه سردار سلیمانی به جشنواره قرآنی هدهد افزوده شد

دبیر مجمع تخصصی کانون‌های قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه با بیان این‌که بخش‌های مختلف جشنواره امکان حضور همه استعدادهای قرآنی در فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی را فراهم می‌کند، بیان داشت: البته هنوز هم جا دارد تا برخی رشته‌ها در جشنواره ارتقا پیدا کنند و به عنوان مثال رشته ابتهال خوانی جز رشته‌هایی است که از دیر باز طرفداران خاص خود را دارا می‌باشد، انشالله در تصمیمات آتی نظر بر این خواهد بود که در ادوار بعدی جشنواره رشته‌های  جدیدتری از جمله رشته ابتهال به جشنوراه افزوده شود. ابتهال خوانی رشته‌ای از آوازهای عربی است که در مدح و ستایش ائمه اطهار و اهل بیت علیهم السلام بیان می‌شود، این رشته جز رشته‌های آوایی است که متاسفانه در جشنواره وجود ندارد و قابلیت شرکت خواهران و برداران را دارا است.

وی با بیان این‌که جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت باید تلاش کند تا بتواند ظرفیت متمرکز قرآنی جای داده در دل خود را به خروجی مناسبی از بروز استعدادها و رساندن این پتانسیل به فضای فعالیت پیش ببرد، تصریح کرد: جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت موجب می‌شود تا شرکت کننده در مدت زمانی که قصد شرکت در این جشنواره را دارد تمام تلاش خود را برای موفقیت انجام داده و به تبع ارتباط خوبی با قرآن برقرار کند، اما سؤال این است که در ادامه و پس از پایان کار جشنواره چه آینده‌ای در حوزه قرآن پیش روی  شرکت کنندگان باز شده است؟ سؤالی که باید با رساندن خروجی مناسب از این جشنواره به آن پاسخ داد.

این فعال دانشجوی اضافه کرد: بسیاری از افراد حائز رتبه در این جشنواره، در فعالیت‌های معنوی قرآنی دانشگاه خود حضور پررنگی ندارند، گاه مشاهده می‌شود در بخش فناوری و رشته اپلیکیشن افراد دارای رتبه‌های برتر و ارایه دهنده یک برنامه مناسب رها می‌شوند و حمایتی برای توسعه فناوری قرآنی خود پیدا نمی‌کنند. بر همین اساس ما در مجمع تخصصی کانون‌های قرآن و عترت تلاش داریم تا این افراد را شناسایی و کمک کنیم حداقل در فضای دانشگاهی خود بتوانند استعداد قرآنی خود را شکوفا سازند.

قرآن آنقدر عمیق و ژرف است که هر اندازه به دل حقایق و معانی آن ورود کنیم بازهم دوست داریم عمیق تر شویم

سلیمی به همزمانی آغاز تبلیغات جشنواره بیست‌وپنجم قرآن و عترت وزارت بهداشت با شیوع ویروس کرونا در ایران اشاره کرد و گفت: امسال کرونا از زمانی شروع شد که فاز تبلیغاتی جشنواره بیست و پنجم نیز آغاز شد و به یکباره شرایط جهت برگزاری این جشنواره مانند تمامی برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی تغییر کرد. در ادامه تبلیغات در فضای مجازی دنبال شد که به همت فعالیت‌های شبانه روزی مجمع تخصصی کانون‌های قرآن و عترت و با همکاری سفیران نور و حمایت‌های لازمه از سوی مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بلطف خدا توانستیم فعالیت‌های خود را با ایجاد زیرساخت‌های مجازی دنبال کنیم.

 

ثبت نام در بیست‌وپنجمین جشنواره قرآنی هدهد از مرز ۳۰ هزار نفر گذشت

دبیر مجمع تخصصی کانون‌های قرآن و عترت وزارت بهداشت در پایان زندگی با قرآن و همراه بودن تمامی سطوح تحصیلی خود با قرآن را از برکات قرآن و لطف خدای متعال دانست و بیان داشت: قرآن آنقدر عمیق و ژرف است که هر اندازه به دل حقایق و معانی آن ورود کنیم بازهم دوست داریم عمیق تر شویم، امیدوارم خداوند دل‌های پاک جوانان علوم پزشکی که این روزها در صف مقدم جان برکفی در مبارزه با کرونا قرار دارند را با نور قرآن روشن کند.

کد خبر 960609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha