رعایت حقوق متقابل در خانواده بسیاری از گره ها را باز می کند

حجت الاسلام بهاری گفت: عدم آگاهی از نظام خانواده و زندگی به سبک و روش اسلامی حلقه مفقوده است و اگر در این زمینه ها به شناخت برسیم بسیاری از دردها و گرفتاری های موجود را می توانیم حل کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، خانواده، يكى از نهادهاي مهم جامعه بشرى است كه زيربنايى ترين و اولين نهاد اجتماع به شمار مى رود. تأثير خانواده بر رشد، تعادل و شكوفايى افراد و جامعه به حدى است كه هيچ صاحب نظري نمى تواند آن را انكار كند؛ از اين رو، همه فلاسفه و صاحب نظران علوم انسانى از ابتداي تاريخ مكتوب علمى، درباره ي خانواده توصيه هايى داشته اند. اديان الهى نيز به جهت نقش مهم خانواده در اخلاق و معنويت انسانها، آموزه هاى مهمى در اين زمينه ارائه كرده اند، و در همين راستا آخرين دين الهى يعنى اسلام، در ابعاد مختلف زندگى خانوادگي، دستورها و آموزه هاي مفيدي ارائه كرده است. 

 

اسلام از همان ابتدای تولد برنامه‌ها و دستورات خاصی را برای رشد و تربیت کودک تنظیم فرموده و اجرای آن را بر عهده خانواده قرار داده است. از نظر اسلام خانواده دارای چهار کارکرد مهم است که شامل حمایت و مراقبت، عاطفه و همراهی، مراقبت ها و حمایت های دینی و غریضه جنسی می شود.

 

فلسفه وجودی تشکیل خانواده به آرامش رسیدن زن و مرد در آن است که دین اسلام احکام و دستوراتی برای تشکیل خانواده، ویژگی های خانواده سالم و حقوق متقابل زوجین ارائه کرده است. جایگاه خانواده در اسلام، جایگاه متفاوت از نگاه عرفی بشریت و یا مذاهب دیگر است. رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: ما بنی فی الاسلام بناء احب الی الله و اعز من التزویج(بحارالانوار۱۰۳/۲۲۰) در اسلام، هیچ بنایی ساخته نشد که نزد خداوند محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد. در حدیث دیگر از همان حضرت است که ازدواج، سنت من است و هر کس از سنت من روی گرداند، از امت من نیست.(همان) در روایت دیگر حضرت می‌فرمایند: هرگاه کسی ازدواج کند، نصف دینش را کامل کرده است و برای حفظ نصف دیگر، باید تقوای خدا پیشه کند.(کنزالعمال: ۴۴۴۴۸)

یا در حدیث دیگر است که همسردار خفته نزد خدا، فضیلت دارد بر بی‌همسر روزه گیر شب زنده دار. (بحار۱۰۳/۲۵) امام صادق(علیه السلام) فرمود: دو رکعت نمازی که همسردار می‌خواند برتر از هفتاد رکعتی است که فرد بی‌همسر بخواند(همان) از سوی دیگر، کسی که اهمیت به تشکیل خانواده ندهد، از نگاه اسلام بدترین افراد است. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: شرارکم عزابکم(کنزالعمال ۴۴۴۴۸)

بنابراین از این روایات و صدها روایت دیگر برمی آید که جایگاه خانواده و تشکیل آن از نظر اسلام، بسیار جایگاه پراهمیت و مهمی است.

در آیه‌ای، قرآن همه مردم را مخاطب قرار داده و دستور داده که کمک کنید تا افرادی که ازدواج نکرده‌اند ازدواج کنند و حتی اگر از فقر هم می‌ترسند خداوند داناست و از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌کند: «و أنکحوا الأیامى منکم و الصالحین من عبادکم و إمائکم إن یکونوا فقراء یغنهم اللّه من فضله و اللّه واسع علیم»(۳۲، سوره نور).

این آیه نشان می‌دهد که حتی اگر مشکلی از جمله فقر و نداری سبب عدم تشکیل خانواده می‌شود، باید همگی کمک کنند تا این مشکل رفع شود و حتی خداوند هم وعده می‌دهد که از فقر نترسید و به واسطه ازدواج رزق و روزی شما را زیاد می‌کنم چرا که در حدیثی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ازدواج کنید زیرا که این کار، روزی شما را بیشتر می‌کند.(بحار۱۰۳/۲۲۱)

 

«حجت الاسلام ابراهیم بهاری» کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: خانواده یکی از ارکان بسیار مستحکم و قابل اعتنا و اعتمادی است که اسلام به آن توجه زیادی داشته است.

 

وی با بیان اینکه دین اسلام به جایگاه خانواده از قبل ازدواج توجه داشته است، خاطرنشان کرد: دین اسلام نوع ارتزاق، نوع روابط زن و شوهر، فرزندان با پدر و مادر، نوع برخورد با اجتماع و حریم خصوصی زندگی یکدیگر را مورد توجه قرار داده است.

 

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه زن و مرد نسبت به هم حقوقی دارند که انجام آنها واجب است، افزود: خداوند در قرآن زن را برای مرد و مرد را برای زن سکینه القلوب و آرامش برای یکدیگر می خواند. همچنین می فرماید زن و شوهر لباس هم هستند به معنای پوشش و موظفند تا عیب های یکدیگر را بپوشانند و نسبت به همدیگر آراستگی داشته باشند.

 

کارشناس مذهبی با بیان اینکه زن و شوهر باید رفتار و اخلاق خوب یکدیگر را به عنوان معروف تبلیغ کنند، خاطرنشان کرد: زن موظف است تا حقوق مرد را در تمام شرایط رعایت کند و برعکس مرد نیز باید حقوق زن را کامل رعایت کند. در اسلام حتی دستور و جبری برای کار زن در درون خانه وجود ندارد.

 

حجت الاسلام بهاری با اشاره به توجه اسلام به کانون خانواده از قبل ازدواج، گفت: پیامبر اکرم (ص) در جمعی حضور یافت که همه مجرد بودند و خطاب به آنها فرمود: فرزندانتان را خوب تربیت کنید، لقمه هایی که می خورید نسل شما را تربیت می کند.

 

وی با بیان اینکه اسلام در نظام خانواده و سبک زندگی قوی عمل کرده است، افزود: رعایت حقوق متقابل، بسیاری از گره ها را باز می کند. عدم آگاهی از نظام خانواده و زندگی به سبک و روش اسلامی حلقه مفقوده است و اگر در این زمینه ها به شناخت برسیم بسیاری از دردها و گرفتاری های موجود را می توانیم حل کنیم.

 

کارشناس مذهبی، زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) را نمونه بارز زندگی به سبک اسلامی و الهی معرفی کرد و گفت: به رغم همه مشکلات و سختی های مالی، کوچکترین مواجهه لفظی در مدت زمان زندگی بین ایشان ایجاد نشد.

 

حجت الاسلام بهاری ادامه داد: خداوند در سوره نور درباره انتخاب همسر می فرماید: زن و شوهر باید کف هم باشند یعنی تمام شرایط یکدیگر را درک کنند. مهم ترین وظیفه زن تربیت فرزند است بنابراین مادر باید برای پرورش و تولید نسلی از خود که پاک، طیب و طاهر است، آمادگی داشته باشد.

 

دین اسلام دستورات عملی برای سبک زندگی اسلامی و سعادت بشر ارائه کرده است که با آگاهی از آنها و عمل به دستورات و احکام مطرح شده در دین اسلام می توان به تحکیم بنیان خانواده و آرامش اعضای خانواده دست یافت.

 

کد خبر 960618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha