دیکته الفبای سلامتی با چاشنی کمبود ماسک استاندارد در گلستان

با توجه به اینکه تأمین ماسک استاندارد الفبای صیانت جامعه از ویروس کرونا به شمار می رود مسئولان باید برای تولید، قیمت تمام شده و دسترسی آسان مردم به ماسک برنامه ریزی کنند.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ ضرورت خودکفایی ماسک و تأمین مواد اولیه که در روز گذشته در گزارشی از خبرگزاری شبستان  مطرح شد  امروز نیز این موضوع در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا مورد تاکید قرار گرفت.

 

در حال حاضر استان گلستان روزانه به 400 هزار ماسک نیاز دارد و با فرا رسیدن فصل سرما و شروع سال تحصیلی این میزان قطعاً رشد چشمگیری خواهد داشت اما در شرایط فعلی با توجه به کمبود مواد اولیه و یا گران تمام شدن آن روزانه براساس گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تنها 70 هزار ماسک تولید می شود.

 

با توجه به اینکه تامین ماسک استاندارد الفبای صیانت جامعه از ویروس کرونا به شمار می رود مسئولان باید برای تولید، قیمت تمام شده و دسترسی آسان مردم به ماسک برنامه ریزی کنند.

 

*در ماه محرم تامین کننده ماسک های سه لایحه برای هیئت های عزاداری نیستیم

«کاوه دماوندی کمالی» مدیر اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این باره می گوید: موضوع تامین ماسک با توجه به اینکه در آستانه ماه محرم و سال تحصیلی قرار داریم بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

 

مدیر اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده در حوزه تامین اقلام ضدعفونی با مشکل رو به رو نیستیم ولی در حوزه ماسک با گذشت 6 ماه از شیوع ویروس کرونا مشکلاتی در تامین مواد اولیه برای دو واحد صنعتی فعال در سطح استان وجود دارد.

 

کمالی خاطرنشان کرد: قطعاً اگر دغدغه این تولیدکنندگان ماسک برطرف نشود در توزیع ماسک های استاندارد در سطح داروخانه ها با مشکل و کمبود رو به رو می شویم.

 

وی افزود: در حال حاضر جمعیت استان گلستان دو میلیون نفر است و از این میزان تقریباً 400 هزار نفر به دلیل مشاغلی که دارند در سطح جامعه حضور پیدا می کنند و نیاز به ماسک در بین این افراد وجود دارد.

 

*کمبود تولید روزانه ۳۳۰ هزار ماسک در گلستان/ یک سانتی متر هم پارچه برای ماسک به استان اختصاص داده نشده است 

مدیر اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: در سطح کشور همه استان ها در تلاش هستند که گلیم خود را در تامین مایحتاج بهداشتی از آب بیرون بکشند و در استان دو کارخانه تولید ماسک وجود دارد که در خوش بینانه ترین حال 65 تا 70 هزار ماسک روزانه تولید می کنند و تقریباً استان برای تامین 330 هزار ماسک با کمبود رو به رو است.

 

کمالی به به کارگیری ظرفیت های گروه های جهادی برای تامین ماسک در سطح استان اشاره کرد و گفت: آن چیزی که مد نظر ما است ماسک های استاندارد سه لایه است که در صورت برخورد با بیمار در مراکز درمانی و یا افرادی که با بیمار کرونایی در منزل سر و کار دارند مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه باید ماسک استاندارد برای واحدهای درمانی سطح استان در نظر گرفته شود، افزود: استفاده از ماسک های پارچه ای و خانگی در شرایط احتیاط کاربرد دارد ولی ماسک سه لایه ایمنی بیشتری را برای افراد به وجود می آورد.

 

مدیر اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: در ماه محرم نمی توانیم تامین کننده ماسک های سه لایه و استاندارد برای مراسم های عزاداری باشیم و هیئت های عزاداری می توانند از ماسک های خانگی استفاده کنند.

 

کمالی بیان کرد: بنا بود حواله هایی برای تأمین مواد اولیه به واحدهای تولید ماسک استان به منظور تامین پارچه اختصاص پیدا کند و تا این لحظه یک سانتی متر پارچه مصوب به استان اختصاص پیدا نکرده است.

 

*ظرفیت تولید روزانه ۷۰ هزار ماسک در گلستان

«حسین طلوعیان»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در این رابطه گفت: استان گلستان توان تولید 300 هزار ماسک را به صورت روزانه دارد و این ظرفیت با احتساب واحدهای صنعتی کوچک و به کارگیری تمام ظرفیت ها است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از 70 هزار ماسک در استان به صورت روزانه تولید می شود، افزود: واحدهای تولیدی ماسک می توانند با به کارگیری ظرفیت های دیگر واحدها میزان تولید خود را افزایش دهند.

 

طلوعیان بیان کرد: واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه ماسک با مشکل رو به رو هستند و قیمت پارچه های مورد نیاز برای ماسک در سطح بازار آزاد چند برابر قیمت مصوبه است و این مهم باعث افزایش قیمت تمام شده ماسک می شود.

 

*ضرورت همکاری شرکت های توزیع و داروخانه در پخش ماسک در گلستان

«حسین نجف زاده»، مدیرکل تعزیرات استان گلستان نیز می گوید: برخی کارخانه ها مواد اولیه را گران خریداری می کنند و این مهم منجر به آن شده است که قیمت تمام شده ماسک نیز افزایش پیدا کند.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گلستان با بیان اینکه وجود دو قیمت ماسک در بازار منجر به هرج و مرج می شود، افزود: در حال حاضر یکی از شرکت تولیدی ماسک در استان بیش از 150 هزار ماسک در انبار ذخیره دارد که می تواند به قیمت یک هزار و 300 تومان عرضه کند اما شرکت پخش و داروخانه ها در این راستا همکاری لازم را ندارند.

 

نجف زاده افزود: در صورت عدم همراهی مراکز پخش توصیه می شود این ماسک ها از طریق فروشگاه های بزرگ و یا مراکز پرتردد شهر در سطح بازار عرصه شود.

 

گفتنی است پیش از این برخی از شرکت های تولید کننده ماسک در استان از کمبود مواد اولیه انتقاد کردند و می گویند مواد اولیه آنها تنها نیاز 15 روز آینده را تامین می کند.

 

رایزنی برای واردات مواد اولیه از خارج از کشور یکی از درخواست های این واحدهای صنعتی از وزارت صمت است.

 

کد خبر 960677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha