نگهداشتن نیروی انسانی خلاق نیازمند ایجادکارآفرینی است

سورنا ستاری گفت: مدیران باید نسبت به نگهداشتن نیروی انسانی خلاق و توانمند استان کردستان و ایجاد کارآفرینی با محوریت اقتصاد دانش بنیان تلاش کنند.

به گزارش خبرگزای شبستان کردستان، ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور کردستان 25 مرداد ماه در سفر یک روزه به کردستان در بازدید و افتتاح چندین طرح در استان کردستان حضور یافت.

 

ستاری در فرودگاه سنندج با بیان اینکه پیرو سفر قبلی به کردستان پیگیر توسعه اقتصاد دانش بنیان در این استان هستم افزود: کردستان پارک فناوری نسبتا موفقی دارد و باید زیرساخت‌های آن تقویت شود.

 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه صنایع خلاق می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی استان شود، گفت: نیروی انسانی خوب و خلاق در کردستان و پیشینه کارآفرینی در این منطقه به ارتقای توسعه اقتصاد دانش بنیان کمک خواهد کرد.

 

وی همچنین با حضور در دانشگاه کردستان، ساختمان مرکز رشد واحدهای فناوری این مرکز را افتتاح کرد و در ادامه از پیشرفت شتابدهنده ژوری مانگ با حضور استاندار و مسئولان ارشد استانی بازدید کرد‌.



رئیس دانشگاه کردستان در جریان این افتتاحیه اظهار کرد: مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه کردستان با ۵۰۰ متر مربع زیربنا بخشی از آن با حمایت معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سفر قبلی تامین شد.

 

سورنا ستاری و هیئت همراه  در ادامه سفر خود به کردستان از مرکز رشد فناوری سلامت  دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج  بازدید کرد.

 

فرزین رضاعی رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در جریان این بازدید اظهار کرد: مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان با برخورداری از پتانسیل‌های بالقوه موجود در منطقه منابع انسانی فرهیخته اثربخش و ساختار انعطاف‌پذیر و کارآمد به عنوان یک مرکز رشد نمونه در منطقه در زمینه‌های تولید انتقال و بخش‌های تجهیزات پزشکی گیاهان دارویی کارآفرینی و توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط بوده و مکانی برای دریافت و پرورش ایده و فکرهای خلاق و کارآفرین به عنوان کانون اصلی کارآفرینی و ایجاد کسب و کار در این زمینه شناخته شده است.

 

ستاری در ادامه سفر به کردستان، از محصولات فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی با  ۱۲  شرکت و ۱۰ محصول در زمینه‌های مختلف از جمله تصفیه آب، بلوک‌های بتنی سبک، نانو و مددکاری  و شرکت دانش بنیان آتیلا ارتوپد بازدید کرد.

 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با حضور در جلسه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید کردستان، خاطرنشان کرد: به دلیل اتکای بر دانش اقتصاد دانش بنیان دیدگاه متفاوتی به  حوزه اقتصاد داریم و تاریخ کشورمان نشان می‌دهد در ایران اقتصاد دانش بنیان پیشینه قدیمی دارد.

 

ستاری با اعلام اینکه تفکر نفتی و وابستگی به پول حاصل از نفت، اصول فرهنگی ما را زیر سوال برد، عنوان کرد: با توجه به سرمایه‌های انسانی باید این تفکر تغییر کند و توجه به سرمایه‌های انسانی مستلزم تغییر تفکر از کوچه بازار تا پشت میز ادارات است.

 

وی استان کردستان را دارای‌ نیروی انسانی خلاق و فرهنگ قدیمی کارآفرینی دانست و اضافه کرد: توسعه در اقتصاد دانش بنیان، یک امر درون‌زا است و هیچ کس از بیرون استان نمی‌تواند برای شما توسعه درست کند و در سطح کشور هم همین مسئله مطرح است.

 

ستاری بیان کرد: ماندگاری فرزندان شما در داخل استان و کشور نیازمند نگاه نو است و همان گونه که به آموزش و پرورش  آنها حساس هستیم باید نسبت به خارج شدن فرزندان از استان و کشورمان هم حساس باشیم و آن را در داخل رشد دهیم تا استان توسعه یابد.

 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه خارجی‌ها برای ما توسعه ایجاد نمی‌کنند، افزود: باید روی سرمایه‌های انسانی و نیروهای ایده‌پرداز این استان حساس باشید و سعی کنید از مهاجرت جوانان استان با ایجاد محیطی مناسب جهت کارآفرینی جلوگیری کنید آن زمان توسعه محقق می‌شود.

 

ستاری یادآور شد: توسعه پارک های علم وفناوری و مراکز رشد در سراسر استان کردستان امری ضروری و غیر قابل اجتناب برای رسیدن به توسعه پایدار به شمار می‌رود و پارک‌های علم و فناوری متناسب با ظرفیت های استان نیست و در این زمینه استان کردستان نیازمند تقویت زیرساخت ها است که هر اندازه اعتبار در این راستا نیاز باشد به استان کردستان اختصاص می‌دهیم.

 

وی گفت: در حال حاضر پنج هزار و 300 شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند و ۴۱ شرکت فناور روی تابلو بورس کشور قرار دارند که ارزش آنها بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است.

 

وی افزود: شرکت‌های فناور کشور سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فروش فروش داشتند که رشد شدیدی را در این زمینه شاهد بودیم و با بخشهای مختلف اقتصادی کشور در حال رقابت هستند.

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در سفر یکروزه به کردستان از پارک نوآوری، تیم‌های فناور و دفتر پیشخوان خدمات هوشمند شهر بازدید کرد سپس مراکز شتابدهی ژین، صنایع خلاق و گیم و انیمیشن مریوان را افتتاح و بعد، از تولید افزودنی‌های شیمیایی و پلیمری نیز رونمایی کرد.

 

همزمان با سفر سورنا ستاری به کردستان، صندوق پژوهش و فناوری این استان نیز شروع بکار کرد و پس از آن ساختمان جدید مرکز رشد دانشگاه کردستان به بهره‌برداری رسید.

 

بازدید از پیشرفت شتاد دهنده ژوری مانگ (نیکرو)، محصولات فناورانه محصولات دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و محصولات فناورانه دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی کردستان، شرکت دانش بنیان آتیلا ارتوپد و دیدار با نماینده ولی‌فقیه در کردستان و امام جمعه سنندج از دیگر برنامه‌های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این استان بود.

پایان پیام/

کد خبر 960738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha