پاسخ نمی دهم به هر که می خواهید بگویید / چشم سازمان صمت روشن!

برای گرفتن پاسخ دلایل نایاب شدن لوازم خانگی ایرانی در بازار بیرجند با «رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان» تماس می گیریم؛ در جواب مشکلات مطرح شده تنها به این جمله که «پاسخ نمی دهم به هر کس می خواهید بگویید» بسنده کرد. به راستی چشم سازمان صمت روشن!

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: در چند ماه اخیر قیمت لوازم‌ خانگی به بهانه افزایش قیمت دلار، اعمال تحریم‌ها و نبود مواد اولیه روز به روز گران تر شد و متاسفانه کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند هم پاسخگو نیستند.

 

این روزها افزایش بی‌سابقه قیمت اجناس و اوضاع آشفته ‌بازار نقل محفل مردم شده است اما با وجود گرانی های بی قید و بند مردم حریص تر شده و بیشتر برای خرید اقدام می کنند.

 

شیوع بیماری کرونا به ظاهر بر بازار لوازم خانگی هم تاثیر به سزایی داشته چرا که برخی شرکت ها به بهانه درگیری مدیران ارشد و ادعای تعطیلی خط تولید از عرضه محصولات مورد نیاز مردم خودداری می کنند.

 

به راستی عملی کردن شعار حمایت از کالای ایرانی، جهش تولید و ... با این تفاسیر معنی دارد؟ چرا که در بازار برندهایی مانند سامسونگ، ال جی و.... به راحتی خرید و فروش می شود در حالی که برند های ایرانی مانند الکترواستیل، جنرال، امرسان و ... در بازار وجود ندارد این در حالی است که مردم با توجه به شرایط اقتصادی موجود توان خرید برندهای مانند سامسونگ، ال جی و ... را ندارند.

 

 

ویترینی بودن کالاها

خانمی که برای خرید جهیزیه دخترش در حال تماشا کردن ویترین یکی از مغازه های لوازم خانگی در خیابان منتظری است، میگوید: با توجه به افزایش قیمت دلار و به دنبال آن قیمت لوازم خانگی، از ترس گران تر شدن لوازم بین بد و بدتر مجبور به خرید می شویم.

 

«سلحشور» با اشاره به گرانی های بی سابقه لوازم خانگی در ماه های اخیر، می گوید: نکته قابل تامل این است که برخی مغازه ها لوازم خانگی دارند اما به بهانه ویترینی بودن لوازم از فروش آن امتناع می کنند و به بهانه کاهش سرمایه به سود قانونی خود راضی نبوده و می خواهند قیمت ها افزایش یابد تا سود بر روی سود و با قیمت روز کالای مورد نیار مردم را بفروشند این در حالی است که اگر قیمت دلار کاهش داشته باشد آیا مغازهدار حاضر می شود محصول را ارزان ترعرضه کند.

 

خانم جوانی که دوران عقد را سپری می کند، از شرایط بد بازار لوازم‌ خانگی گلایه می‌کند و می‌گوید: پدرم کارمند است و پاداش پایان خدمتش را برای خرید جهیزیه ام کنار گذاشته است، اما متاسفانه در شرایط کنونی با این رقم فقط می توان چند قلم از برند معتبر لوازم‌ خانگی مورد نیاز را خریداری کرد.

 

به گفته وی با توجه به تحریم ها استفاده از کالای ایرانی مقرون به صرفه تر به نظر می‌رسد، در حالی که در عمل قیمت لوازم خانگی ایرانی هم افزایش چشمگیری داشته است.

 

وی با اشاره به قیمت ماشین لباسشویی پاکشوما در چند ماه گذشته، تاکید می کند: در بهمن ماه سال گذشته قیمت ماشین لباسشویی 6 کیلوگرمی بیش از چهار میلیون و 200 هزار تومان بود در حالی که قیمت این کالا در حال حاضر اگر ویترینی نبوده و قابل فروش باشد به هفت میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

 

وی می افزاید: قیمت یخچال فریزر ساید با برند معمولی حدود 10 میلیون تومان بود در حالی که همان محصول امروز به بیش از 20 میلیون تومان افزایش داشته است.

 

در ادامه یکی دیگر از شهروندان می گوید: یخچال منزل با وجود عیال وار شدن جوابگو نبود و ماه‌ها است برای خرید یخچال و فریزر به مغازه های مختلف مراجعه می کنم اما هنوز نتوانسته ام کالای مورد نیازم را تهیه کنم.

 

«زمزم» با اشاره به حمایت از کالای ایرانی، می‌گوید: به دنبال خرید یخچال فریزر از برند الکترواستیل هستم که متاسفانه با وجود مراجعات فراوان بر اساس تاریخ اعلامی فروشندگان مبنی بر تامین و عرضه یخچال هنوز موفق به خرید نشده ایم فروشندگان لوازم داخل فروشگاه را هم به بهانه به هم خوردن ویترین نمی فروشند.

 

اشباع بازار از برندهای خارجی

یکی دیگر از همشهریان می گوید: با وجود افزایش قیمت دلار چرا لوازم خانگی با برندهای مطرح و قیمت بالا در بازار به وفور وجود دارد در حالی که برندهای مناسب ایرانی به بهانه‌های مختلف به فروش نمی رسد.

 

به گفته وی یخچال های سامسونگ و ال جی به ترتیب 40 و 57 میلیون تومان به فروش می رسد و هر تعداد بخواهیم در بازار وجود دارد در حالی که برندهای ایرانی مانند الکترواستیل، جنرال، هیمالیا و ... در بازار نیست.

 

 

گرانی و افزایش مراجعات مردمی برای خرید

در ادامه فروشنده یکی از فروشگاه های لوازم خانگی خیابان منتظری در خصوص وضعیت لوازم خانگی می‌گوید: متاسفانه با وجود حواله کردن مبالغ هنگفت برای تولیدکنندگان، لوازم خانگی مورد نیار برای ما ارسال نمی‌شود.

 

وی که خواست نامش فاش نشود، می افزاید: متاسفانه به محض گران شدن لوازم خانگی و افزایش قیمت دلار میزان مراجعات مردمی بیشتر می‌شود و می خواهند از لوازم داخل ویترین بفروشیم که در عمل برای ما امکان پذیر نیست چرا که فروشگاه خالی می شود.

 

وی در ادامه می گوید: چنانچه فردی لوازم خانگی بخواهد ابتدا از مرکز فروش استعلام می شود و چنانچه لوازم خانگی مورد نظر موجود بود براساس موجودی و قیمت روز برای فرد سفارش داده می شود البته در حال حاضر به علت نوسان قیمت، افزایش دلار و ... این مهم امکان پذیر نیست.

 

در ادامه برای گرفتن پاسخ تماسی با «رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان» برقرار کردیم که متاسفانه «انصاری فر» حاضر به پاسخگویی نشد و در پاسخ به مشکلات مطرح شده تنها به این جمله که «پاسخ نمی دهم به هر کس می خواهید بگویید» استناد کرد به راستی چشم وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت صراحت کلام برخی مسئولان اتحادیه ها و عدم پاسخگویی آن ها روشن.

 

مشاور رئیس سازمان و مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در پاسخ به خبرنگار شبستان می گوید: فروشندگان لوازم خانگی باید بر اساس فاکتور و کارمزد تعیین شده اقدام به فروش کنند و چنانچه کالایی به قیمت بیشتر به فروش برسد در صورت اطلاع، با متخلفان برخورد می شود.

 

«غلامرضا یداللهی» تاکید می کند: چنانچه کالایی در گذشته خریداری شده است فروشنده نباید به بهانه های افزایش قیمت دلار و ... آن را به قیمت روز عرضه کند و چنانچه شهروندان با این گونه مشکلات روبه رو شوند مراتب را برای رسیدگی و نظارت اعلام کنند.

 

شهروندان سفیران نظارت

وی درخصوص نبود کالا در مغازه ها و اعلام ویترینی بودن آن، می گوید: اگر فروشندگان در انبارهای خود موجودی داشته باشند ملزم به عرضه هستند، در این زمینه هم شهروندان به عنوان سفیران نظارت در صورت مشاهده انبارهای نگهداری لوازم خانگی در هر نقطه از شهر و روستا می توانند مراتب رابرای رسیدگی بیشتر به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.

 

به گفته وی با اعلام انبارها از سوی شهروندان و تماس با سامانه 124، بلافاصله در سامانه جامع انبارها جستجو می شود و چنانچه انبار اعلامی در لیست سازمان نبود کالاهای این انبارها به عنوان احتکار کشف و متخلفان به مراجع قضایی ارجاع می شوند.

 

وی در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی هم می گوید: در صورت تماس مردم با سامانه نظارتی سازمان صنعت، معدن و تجارت فاکتورهای خرید بررسی می شود و در صورت لزوم از واحدهای تولید کننده و استان مربوطه استعلام قیمت فروش گرفته می شود و وضعیت کالا از بدو تولید تا ورود به انبارها رصد می شود.

 

 

 

 

 

کد خبر 960757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha