اراده سیاسی اروپایی ها همراهی با امریکاست

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اروپا منفعت خود را در ماندن ایران در برجام می‌بیند، گفت: اراده سیاسی اروپایی‌ها در مقابل ایران همراهی با امریکاست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «محمد جمشیدی» در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به تأخیری که در نهایی شدن برجام اتفاق افتاد، افزود: در آن زمان روسیه و چین مخالف تحریم تسلیحاتی ایران و امریکایی‌ها و اروپایی‌ها خواستار پابرجایی این تحریم‌ها بودند و بر اساس اظهارات خانم شرمن در کتاب خاطراتش؛ ایران در آن زمان حاضر شد تحریم‌های تسلیحاتی بماند و توافق برجام انجام شود.

 

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: به این علت، لاوروف وزیر امور خارجه روسیه حاضر نشد در عکس یادگاری برجام باشد و سفیر روسیه به جای وی عکس یادگاری گرفت البته مسئولان ایرانی تاکنون به طور واضح چیزی در این باره نگفته اند.

 

وی تصریح کرد: روسیه می‌گفت؛ در توافق ژنو همه طرف‌ها پذیرفته اند تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای به طور جامع برداشته شود و موضع روسیه و چین در این باره به طور کامل حقوقی بود و اگر ما اصرار می‌کردیم که این تحریم‌ها برداشته شود، چون طرف‌های غربی به برجام نیاز داشتند آن را می‌پذیرفتند.

 

جمشیدی افزود: ۵ سال از توافق برجام گذشت و زمان برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی فرا رسیده است، اما سیاست امریکا وادار کردن ایران به مذاکره مجدد است.

 

وی گفت: از نظر امریکایی‌ها فقط وارد شدن ایران به فرآیند مذاکرات، تأمین کننده منافع آنان است و برای رسیدن به این هدف فشار حداکثری در پیش گرفته اند و بر این اساس از برجام خارج شدند.

 

جمشیدی افزود: اگر پیش نویس قطعنامه امریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت تصویب می‌شد فقط یک پیروزی سیاسی داخلی برای ترامپ بود.

 

وی گفت: امریکایی‌ها با طرح پیش نویس تمدید تحریم‌های تسلیحاتی می‌خواهند توافق ملایم تری با ایران به دست آید و شکست امریکایی‌ها در شورای امنیت، تاکتیکی است و بازی ادامه دارد.

 

جمشیدی افزود: اروپایی‌ها موظف بودند بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به پیش نویس قطعنامه امریکایی‌ها رأی منفی دهند، اما رأی ممتنع آنان نشان دهنده همراهی اروپایی‌ها با امریکایی هاست.

 

وی با بیان اینکه فرانسه، انگلیس و آلمان از جنایات امریکا در مقابل ایران از جمله شهادت حاج قاسم سلیمانی حمایت کردند گفت: اروپا می‌تواند در مقابل امریکا در تحولات بین المللی بایستد، اما نمی‌خواهد و اراده آنان در مقابل ایران همراهی با امریکاست.

 

جمشیدی افزود: اروپا منفعت خود را در ماندن ایران در برجام می‌بیند، زیرا اعتقاد دارد محدودیت‌ها و مهار ایران به وسیله برجام، جمهوری اسلامی ایران را مجبور به تغییر رفتار می‌کند.

 

وی گفت: اروپا به صراحت در بیانیه خود اعلام کرد است حتی جدای از برجام و شورای امنیت، حامی تحریم تسلیحاتی ایران است، اما نمی‌خواهد برجام به هم بخورد و تحریم تسلیحاتی ایران را به روش‌های دیگری ادامه دهد.

 

جمشیدی افزود: از نواقص اصلی برجام که آن را دائم به مسئولان تذکر می‌دادیم ضمانت اجرا و مکانیسم حل اختلاف این توافقنامه است، زیرا از همه طرف به نفع غربی هاست و راهی جز متعهد ماندن به برجام را برای ما باقی نگذاشته است.

 

وی با بیان اینکه امریکا به طور قطع مکانیسم ماشه را فعال می‌کند گفت: امریکایی‌ها در کمیسیون حل اختلاف برجام شرکت نمی‌کنند بلکه مستقیم در شورای امنیت و بر اساس ماده ۱۰ قطعنامه ۲۲۳۱ این کار را انجام خواهند داد.

 

جمشیدی افزود: البته اروپایی‌ها ممکن است با آن مخالفت کنند، زیرا فعال کردن این مکانیسم موجب از بین رفتن رسمی برجام خواهد شد در حالی که اروپایی‌ها می‌خواهند برجام بماند.

 

وی گفت: دو سال است که برجام تمام شده است، اما اگر امریکایی‌ها مکانیسم ماشه را فعال کنند این توافق به طور رسمی از بین می‌رود و تحریم‌های شورای امنیت بازخواهد گشت.

 

جمشیدی افزود: البته بازگشت تحریم‌ها اتفاق ویژه‌ای نیست، زیرا تحریم‌های کنونی سنگین‌تر از قطعنامه‌های شورای امنیت است.

 

وی گفت: اگر برنامه‌های شورای امنیت را بپذیریم بهتر از تحریم‌هایی است که در قالب برجام بر ایران تحمیل شده است. تیم ترامپ به دنبال مذاکره با ایران نیست بلکه در پی فشار بیشتر بر کشورمان است تا بتواند در کشور آشوب ایجاد کند.

 

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: هر آشوبی که در کشور ایجاد شد پس از آن امریکایی‌ها یک ضربه اساسی به ایران زدند. امریکا در اهداف خود ناکام بوده است، اما این ناکامی به معنای دست برداشتن از فشار بر ایران نیست و قرار گرفتن کشورمان در وضع کنونی به این علت است که برجام به نفع ملت ایران نبود.

کد خبر 960767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha