همدلی مومنانه مسجدی‌ها در روزهای سخت اپیدمی کرونا

کانون شهید مطهری یکی از کانون های موفق بیرجند است که در کنار پایگاه بسیج توانسته با وحدت و همدلی بسیاری از نوجوانان و جوانان را به سمت خود جذب کند و با برنامه های متنوعی که دارد، گام مهمی در جهت کادرسازی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی بردارد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ جواد شریفی نیا- مساجد سطح کشور در دوران کرونا عملکرد خیلی خوبی از خود نشان دادند، به طوری که دیدگاه خیلی از افراد جامعه که تاکنون شناخت کاملی از مساجد و اقدامات انها نداشتند، نسبت به عملکرد خادمان و بچه مسجدی ها تغییر کرد. یکی از مساجدی که در دوران کرونا با اقدامات مختلف خود در محله شمال شهر بیرجند، خوش درخشید، مسجدالحسین(علیه السلام) جوادیه است، مسجدی بازسازی شده در یکی از محله های قدیمی شهر که آوازه برنامه ها و فعالیت های بچه های کانون و پایگاه بسیج مسجد از گذشته ها وجود داشته است.

 

کانون شهید مطهری مسجد الحسین (علیه السلام) جوادیه در کنار پایگاه بسیج توانسته با وحدت و همدلی بسیاری از نوجوانان و جوانان را به سمت خود جذب کند و با برنامه های متنوعی که همه ساله دارد، گام مهمی در جهت کادرسازی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی بردارد.

 

بچه های مسجدالحسین بیرجند تاکنون در مسابقات ورزشی – رزمی و فرهنگی و هنری مقام های زیادی در سطح استان و کشور کسب کردند و همه ساله تعدادی از رتبه های برتر تحصیلی و کنکور، محصول تلاش و پشتکار بچه های همین مسجد است، نوجوانانی که بعد از راهیابی به دانشگاه در مقام استاد به کمک بچه‌های پشت کنکوری و یا سایر مقاطع تحصیلی محله هم می آیند و رایگان به انها آموزش می دهند.

 

این مسجد نه تنها در حوزه  تربیت کودک و نوجوان، بلکه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ورود پیدا کرده و با برنامه های مختلف سعی دارد تا باری از دوش مردم و دولت بردارد، یکی از برنامه‌‌های جذاب و ابتکاری بچه‌های مسجد، جمع‌آوری خیرات مردم در شب‌های جمعه هر هفته و خرید جهیزیه از همین محل برای دختران جوانان بی بضاعت محل است. طرحی که با حفظ آبروی افراد و بدون اطلاع دیگر همسایه‌ها و آشنایان برای تازه عروسانی که مشکل جهیزیه دارند، اجرایی می‌شود، تاکنون در این طرح تعداد زیادی جهیزیه به نیازمندان واگذار شده است.

 

 

در زمینه اقتصادی اما فعالیت‌ها با محوریت اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال خانگی برای زنان محله است، ابتدا برگزاری کلاس اشتغال های مختلف و بعد هم خرید محصولات آنها، تهیه شیرینی خانگی، حوله بافی، تهیه ترشیجات و هر هنری که از آن بشود امرار و معاش کرد، بچه‌های مسجد معمولا برای معرفی محصولات تولید شده توسط این خانم ها، در سال چند نوبت نمایشگاه معرفی و فروش این محصولات را راه‌اندازی می کنند که با استقبال خوب مردم هم مواجه شده است.

 

برنامه‌ها در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی

آسیب‌های اجتماعی از معضلات بیشتر محلات با درآمد متوسط رو به پایین است، درگیری‌های خانوادگی، طلاق و خیلی موارد دیگر که نیاز به مشاوره دارد، بیشتر این موارد هم به دلیل کم و یا بی سوادی افراد رخ می دهد، بچه های مسجدالحسین (علیه السلام) جوادیه برای حل این معضل، اقدام به برگزاری کلاس های رایگان مشاوره خانواده برای خانم ها در فضای مسجد کردند. اقدام قابل تحسین که توانسته علاوه بر جلوگیری از فروپاشی چندین خانواده، بسیاری را به مسجد جذب کرده است.

 

 

به منظور برنامه ریزی و همفکری در جهت تسهیل و ترویج ازدواج و تحکیم خانواده و هماهنگی در برنامه ها و فعالیت‌ها در این امر بین فعالین مسجد، ستادی با عنوان ستاد تسهیل و ترویج ازدواج در مسجد تشکیل شده است، ستادی که مصوبات آن منجر به کاهش طلاق و افزایش تعداد ازدواج خواهد شد. برگزاری کلاس های مشاوره خانواده، برگزاری نمایشگاه کتاب و عکس، اهدای بسته فرهنگی و مالی به زوج های جوان از طرف مسجد، برپایی سالن عقد به منظور کاهش هزینه های ازدواج، سرویس دهی برپایی جشن، معرفی زوج های جوان به سالن های برگزاری جشن ها با شرایط و ضوابط، برنامه ریزی جهت حذف رسم و رسوم غلط و تحریف شده و چندین برنامه دیگر از مواردی است که به گفته آقای «دهقانی» مدیرکانون فرهنگی شهید مطهری مسجدالحسین(علیه السلام) جوادیه، برای تحکیم خانواده و ترویج ازدواج آسان در مسجد صورت گرفته است.

 

دهقانی یکی از برنامه های مهم بچه های مسجد در دوران کرونایی را کمک به تهیه و توزیع ماسک بین مساجد سطح شهر و محرومان محله عنوان می کند و می‌گوید: «از همان اوایلی که ویروس کرونا به کشور آمد، قرارگاه بهداشت محلی توسط بچه های بسیج و کانون در مسجد تشکیل شد و در این قرارگاه وظایفی مانند آموزش و آگاهسازی محله، نظارت بر مکان های پرتردد و مغازه ها که اصول بهداشتی را رعایت کنند، توزیع ماسک و ضدعفونی و گندزدایی درب منازل، مغازه ها، نانوایی و مکان های پرتردد مشخص شد و تیم های اجرایی کار را شروع کردند».

 

ضدعفونی معابر و توزیع ماسک رایگان

او ادامه می دهد: «بچه های مسجد هر شب از 20 تا 22 طی 10 تیم عملیاتی به ضدعفونی محله و مسجد پرداختند و آگاهی لازم نسبت به دستورات وزارت بهداشت را هم به مردم تاکید کردند. علاوه بر اینها توزیع ماسک با محوریت مساجد شمال شهر را داشتیم که هر روز ۲ هزار ماسک به قیمت هزار تومان توزیع شده است و علاوه بر این چندین هزار ماسک هم به صورت رایگان بین فقرا و نیازمندان توزیع کردیم».

 

آموزش مردم برای رعایت بهداشت و تاکید بر هشدارهای وزارت بهداشت از موضوعاتی است که بچه های کانون بر روی آن اصرار کردند، آنها از طریق نصب برگه های بزرگ در ورودی هر کوچه، نکات مورد تاکید وزارت بهداشت را به مردم گوشزد می کردند. مسئول کانون شهید مطهری بیرجند در این خصوص می گوید: «در بحث آموزش محل، ابتدا ماشین صوت را راه انداختیم و نکات بهداشتی مورد تاکید وزارت بهداشت را به محلات اعلام کردیم و بعد در هر کوچه یک برگه چسباندیم و در آن نکات مهم مقابله با کرونا را گوشزد کردیم که در مجموع حدود 600 برگه بزرگ در کوچه های محله نصب کردیم».

 

دهقانی ادامه می‌دهد: «در زمینه نظارت بر اصناف نیز دو سفیر بهداشت در مسجد مشخص شد که اینها دو گروه تشکل داشتند و هفته ای دو بار به درب مغازه ها می روند و نکات بهداشتی را تذکر می دهند، کسانی هم که توجه نکنند را به وزارت بهداشت معرفی می کنند».

 

برنامه های مسجد با رعایت پروتکل‌ها ادامه دارد

او با بیان اینکه نماز جماعت در مسجد طبق دستورات وزارت بهداشت در هر سه وعده برگزار می شود، می افزاید:« قران و تسبیح و مهر را از مسجد جمع کردیم و خود نمازگزاران باید مهر و تسبیح شخصی بیاورند، هر شب بعد از نماز تلاوت یک صفحه کلام الله مجید را از طریق صفحه نمایش داریم، سخنرانی و دعا و هیات از طریق فضای مجازی صورت می گیرد، ضمن اینکه ماه رمضان بخش عظیمی از برنامه های ما مجازی بود».

 

دهقانی در خصوص کمک های مومنانه نیز با تاکید بر اینکه در مرحله اول این کمک ها، طرح قربانی کردن گوسفند را داشتیم، می افزاید: «در مرحله اول کمک مومنانه 6 گوسفند قربانی شد و بین 120 خانواده توزیع شد، علاوه بر اینها 60 خانوار هستند که در طول سال تحت پوشش کمک های مسجد قرار دارند».

 

مسجدالحسین(علیه السلام) جوادیه بیرجند، پیش از کرونا برنامه های متنوع و جذابی را در فصول مختلف سال به ویژه تابستان برای بچه ها برنامه ریزی می‌کرد، برگزاری کلاس های آموزشی از جمله کلاس های رزمی، تحصیلی، کامپیوتر و برنامه های دیگر که امسال با توجه به شیوع کرونا همه این کلاس ها لغو اعضای کانون و پایگاه بسیج فعالیت های مسجد را به سمت خدمت رسانی به مردم به ویژه محرومان در دوران کرونا برده اند.

 

 

فعالیت هایی که در طول این ایام در بیشتر مساجد سطح شهر به همت کانون و بسیج مسجد شاهد آن بودیم، اوج این فعالیت ها را می توان در کمک های مومنانه دید، روزهایی که طبق توصیه مسئولان وزارت بهداشت مردم باید در خانه می مانند تا از خطر ابتلا به بیماری منحوس کرونا در امان باشند، اما بچه های مسجد با محوریت امام جماعت مشغول آماده سازی بسته های غذایی برای توزیع بین جامعه هدف از قبل شناسایی شده بودند.

 

امروز نیز با توجه به تاکید مقام عظمای ولایت بر ادامه این همدلی در ماه محرم و صفر، مساجد سطح شهر بیرجند با محوریت بچه های پایگاه و کانون در حال جمع آوری کمک ها و نذورات مردم برای توزیع بین نیازمندان هستند تا ان شاء الله این دوران سخت نیز سپری شود و خاطره بیاد ماندنی از فعالیت مسجدی ها در ذهن مردم همچون گذشته بماند.

 

 

 

کد خبر 960850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha