آزادگان، انتظار تراز برای ظهور امام زمان(عج) را در عمل نشان دادند

حجت‌الاسلام جوشقانیان با بیان‌اینکه آزادگان، انتظار تراز برای ظهور امام زمان(عج) را در عمل نشان دادند، گفت: همه رزمندگان دفاع مقدس اعتقاد داشتند که در آخرالزمان و عصر غیبت حضرت مهدی(عج) ما یَله و راحت نیستیم و همین مانع از یاس و ناامیدی آنها می‌شد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، بیست و ششمین روز از مردادماه نه فقط در تقویم ملی ایران اسلامی بلکه در کتاب تاریخ، سالروز ورود آزادگان و آزادمردانی به کشور است که مرزهای صبر و مقاومت را جابجا کردند و علی‌رغم همه کم لطفی ها و غفلت ها، نمی توان و نمی شود ایثار آنها را نادیده گرفت.

از این رو، به مناسبت فرا رسیدن سالروز بازگشت آزادگان به وطن و به منظور بررسی مفهوم انتظار و سبک زندگی منتظرانه در زندگی آنها با حجت الاسلام «حسین جوشقانیان»، دبیر شبکه ملی وارثون (جهاد و شهادت) گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

با توجه به آنکه انتخاب و پیاده سازی سبک زندگی نیازمند الگو است در انتخاب و سبک زندگی منتظرانه در عصر غیبت چقدر می توان از آزادگان (اسرای هشت سال دفاع مقدس) که بعضا سال ها در اسارت بودند، الهام گرفت؟

 

با تبریک فرا رسیدن سالروز ورود آزادگان به وطن، باید گفت متاسفانه، از مظلوم ترین اقشار جامعه ما آزادگان هستند چراکه سالیان سال در غربت و اسارت بودند و در فضایی غمگین زندگی کردند و شکنجه های بسیار دیدند اما آنطور که باید تکریم نشده اند.

نکته مهم درباره آزادگان آن است که در کنار پایبندی و عمل به مبانی دینی اعتقادی در آن فضای تاریک و سختی که بعثی ها ایجاد کرده بودند، آنها به حقیقت، انتظار تراز را به منصه ظهور رساندند.

چنان که مرحوم حجت الاسلام ابوترابی (سید آزادگان) و یاران ایشان در آن فضاهای وحشتناک و علی رغم تحمل تازیانه ها و شکنجه های بسیار، مومنانه و با ایمان عمیق، اسارت را تحمل کردند و اینها نبود مگر بر اثر تربیت دینی‌ای که علمایی همچون امام خمینی(ره) به رزمندگان به ویژه نسل جوان و انقلابی عرضه کردند.

 

 

پیام استاندار آذربایجان شرقی به مناسبت 26 مرداد، سالروز بازگشت ...

 

 

آیا این تربیت دینی و انس با امام زمان(عج) در تحمل شکنجه ها و مصائب دوران اسارت از سوی آزادگان، اثرگذار بود؟

 

بله؛ وگرنه چطور می شود فردی 10 سال در سیاه‌چاله ها و شکنجه گاه های بعثی باشد اما همچنان نشاط معنوی و روحیه خود را حفظ کند، چنان که حتی بعثی ها برای رفع مشکلات خود به مرحوم ابوترابی مراجعه می کردند.

اینها نبود مگر به دلیل مبانی محکم و استوار دینی که در آن ناامیدی و یاس راه ندارد و امید و انتظار برای فرج و گشایش از آموزه های اصیل و اصلی آن است.

 

منویات، فرامین و راهبری های ولی فقیه به عنوان نایب امام زمان(عج) در عصر غیبت کبری چقدر در استقامت و صبر و انتظار آزادگان برای گشایش و فرج در دوره اسارت موثر بود؟

 

این اعتقاد همه رزمندگان دفاع مقدس بود که در آخرالزمان و عصر غیبت امام مهدی(عج) ما یَله و راحت نیستیم بلکه ما نقشه راه داریم و دین ما تا عصر ظهور این نقشه راه را ترسیم کرده و در اختیار ما قرار داده است، با این نگاه انسان دچار یاس نمی شود.

چنان که امثال مرحوم حجت الاسلام ابوترابی، پیش از انقلاب شکنجه گاه های ساواک و بعد از انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی، شکنجه گاه های رژیم بعث را تجربه کردند این مقاومت ها نبود مگر به دلیل تفسیر و تبیین فقه توسط شخصیت های ترازی همچون امام خمینی(ره) و دیگر فقها.

 

متن زیبا درباره آزادگان | پیام تبریک بازگشت آزادگان به میهن

 

 

اسارت رزمندگان در دوران دفاع مقدس و استقامتی که آنها تا آزاد شدن از خود نشان دادند چه جلوه هایی از سبک زندگی منتظرانه را ترسیم می کند؟

 

آنچه آزادگان در عمل ترسیم کردند نشان داد، دین برای گوشه ای از زندگی نیست بلکه دین برای همه قطعات پازل حیات و ممات ما برنامه دارد و لذا در عصر غیبت کبری امام مهدی(عج) نیز حتی در اسارت در دست دشمن هم ما وظایفی داریم.

نقل است فردی محضر امام صادق(ع) رسید و عرضه داشت در مجلس بنی امیه بودیم که خواستند از شما تبری بجوییم فردی چنین کرد و دیگر سر باز زد و او را با شکنجه به شهادت رساندند. حضرت(ع) فرمودند: هر دو به وظیفه عمل کرده اند ... اولی تقیه کرد و دومی با تولی به شهادت رسید.

آزادگان عزیز ما هم زیر شکنجه های طاغوتی رژیم بعث به تکلیف الهی خود عمل می کردند، یکی از آزادگان می گفت اگر مرحوم ابوترابی به عنوان مجتهد فقیه نبود، ما دچار مشکل می شدیم وی بسیاری از احکام و آموزه های دین را به ما آموزش می داد.

 

صبر و استقامتی که آزادگان نشان دادند و بازگشت شکوهمندانه آنها به کشور چقدر می تواند ماکتی از انتظار صحیح برای درک دولت کریمه و ظهور امام مهدی(عج) باشد؟

 

این دیدگاه و تصریح قرآن است که: «إِنَّ مَعَ العُسرِ يُسرًا» یعنی هر گردنه ای، فرودی و هر مشکلی گشایشی دارد، لذا امروز که جامعه دچار تنگناهایی در اقتصاد و معیشت شده باید بدانیم شرایط اینگونه نخواهد نماند، بعضا در تاریخ شرایطی بسیار مشکل تر از اینها را نیز تجربه کرده ایم که گذشته اند و به آسانی رسیده ایم.

خدا در قرآن وعده می دهد: «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم» یعنی اگر خدا را یاری کنید شما را یاری می کند یاری خدا به همین مواسات و کمک های مومنانه و رسیدگی به محرومان است که در شرایط شیوع کرونا در جامعه ما احیاء شده است و باید بدانیم یک قدم به سوی خدا برویم 10 قدم به سوی ما می آید.

از این رو، آزادگان الگوهای فاخر و پیش چشم ما هستند که با صبر و استقامت و دینداری زیر شکنجه و در اسارت، خدا فرج و گشایش را به آنها ارزانی داشت.

لذا باید بدانیم مشکلات و مصائب گردنه های زندگی و محل آزمون ما هستند که باید دین مان را در آنها حفظ کنیم. امید است با این دامنه اثرگذاری و الگوبخشی، آموزه ها و خاطرات آزادگان در متون درسی ما راه یابد و گنجانده شود.

کد خبر 961284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha