تکمیل پروژه های نیمه تمام استانی حوزه فرهنگ و هنر حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار می طلبد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اختصاص ۳۵ میلیارد ریال از اعتبار ۸۲ میلیاردی سفر رییس جمهور برای تکمیل پروژه های استانی گفت: با اختصاص ۴۷ میلیارد ریال باقی مانده، تمام پروژه های استانی تا پایان سال تکمیل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «حسین فرخنده» امروز چهارشنبه در نشست خبری با محوریت تشریح برنامه های هفته دولت با بیان اینکه شاخص های فرهنگی و هنری از سال 92 به بعد روند روبه رشدی داشته است، به بهره برداری 24 پروژه عمرانی اشاره کرد و گفت: این تعداد پروژه شامل 14 کتابخانه روستایی، سه کتابخانه شهری، چهار مجتمع فرهنگی و هنری و سه سالن نمایش می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه با بهره برداری از این پروژه ها قریب به 16 هزار مترمربع به فضای فرهنگی استان افزوده شده است، اعتبار هزینه شده در این راستا را 362 میلیارد ریال اعلام کرد.

 

وی با اشاره به اینکه در سفر رییس جمهوری به استان 82 میلیارد ریال اعتبار به منظور تکمیل پروژه های استانی نیمه تمام حوزه فرهنگ و ارشاد استان که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند مصوب شد، افزود: 35 درصد از این اعتبار اختصاص یافته که با تخصیص مابقی این اعتبار تمام پروژه های نیمه تمام این حوزه تا پایان سال به اتمام می رسد.

 

فرخنده، در این راستا به تکمیل دو پروژه کتابخانه اسفراین و سالن آمفی تئاتر گرمه اشاره کرد که قرار است امسال در ایام هفته بزرگداشت دولت به بهره برداری برسد و افزود: امسال تلاش کردیم تا بتوانیم اعتبار لازم برای مناقصه پروژه مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان راز و جرگلان را هم در برنامه ها داشته باشیم.

 

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی همچنین به 11 هزار مترمربع فضای فرهنگی مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد و 6 هزار مترمربع فضای فرهنگی موزه هنرهای معاصر به عنوان پروژه های ملی اشاره کرد و با تأکید بر اینکه پیگیر هستیم تا این پروژه ها به زودی تکمیل شود، افزود: متاسفانه اعتبارات متناسب با حجم پروژه ها نیست و به همین دلیل بهره برداری از این پروژه ها مدت دار شده است.

 

وی به افزایش سالن های سینما از یک سالن در سال 92 به 9 سالن در حال حاضر اشاره کرد که در واقع صندلی های سینما از 480 صندلی به دوهزارو 274 صندلی رسیده و رشد 374 درصدی در عرصه ارائه خدمات فرهنگی در حوزه سینما را شامل می شود.

 

فرخنده با ذکر این مطلب که هرچند شاهد کاهش اعتبارات در حوزه فرهنگ و ارشاد بودیم اما این موضوع مانع از کاهش فعالیت ها نشد، ادامه داد: فراهم شدن زمینه برای فعالیت های خودجوش، واگذاری مدیریت مجتمع ها و افزایش مراکز فرهنگی و هنری از 783 مرکز در سال 92 تا هزارو 119 مرکز در سال جاری که رشد 43 درصدی را نشان می دهد، از دیگر توفیقات حوزه فرهنگ و ارشاد به شمار می رود.

 

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه وزارت ارشاد با استانداری در بخش های مختلف فرهنگی و هنری، از ساخت پردیس سینمایی دارای سه سالن در شیروان خبر داد که بر اساس تفاهمنامه با سازمان سینمایی کشور قرار است با اعتبار 14 میلیارد و 690 میلیون ریال به بهره برداری برسد.

 

وی افزود: زمین این پروژه از سوی شهرداری شیروان مشخص شده و نقشه آن آماده است و ظرف یک ماه آینده شاهد آغاز اجرای این پروژه هستیم که قرار است تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده به پایان برسد.

 

فرخنده به تجهیز چهار سالن سینمایی در مجموعه طلای سفید هم اشاره کرد که طبق تفاهم با سازمان سینمایی کشور برای تجهیز هر یک از سالن ها مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار اختصاص می یابد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، تجهیز 6 مجتمع فرهنگی و هنری با اعتبار 20 میلیارد ریال را از دیگر تفاهمنامه های منعقد شده اعلام کرد و گفت: امیدواریم با تجهیز این مراکز بتوانیم خدمات قابل توجهی به هنرمندان ارائه دهیم.

 

وی اختصاص وام تسهیلات برای مشاغل فرهنگی آسیب دیده از کرونا شامل 483 فقره و پرداخت حق بیمه برای 260 نفر از اصحاب فرهنگ و هنر و همچنین پیگیری برای اجرای طرح مسکن ملی برای اهالی فرهنگ و هنر را به دیگر برنامه های حوزه فرهنگ و ارشاد استان افزود.

 

 

کد خبر 962290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha