آرزوهایی که در گلستان هم برآورده نشد

سال پایانی دولت دوازدهم با یک هزار و ۵۵۵ پروژه نیمه تمام و بسیاری از آرزوهای مردم گلستان از راه آهن گرگان-مشهد تا منطقه آزاد که از سوی دولت وعده داده شده بود عملیاتی نشد و به سرعت در حال پایان است.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ شهادت دو یار دیرین امام (رحمه الله علیه) در شهریور سال ۶۰ شهیدان رجایی رئیس جمهور وقت و باهنر، نخست وزیر وقت که نمونه ای از دولتمردان مردمی و انقلابی بودند بهانه ای برای نامگذاری هفته دولت شد.

 

گرچه شهید رجایی مدت کوتاهی را در مسند رئیس جمهور قرار داشت ولی رویه کاری و روحیه انقلابی این شهید بزرگوار باعث شد که دولت شهید رجایی در انقلاب جاودانه بماند.

 

*هفته دولت فرصت برای حرکت به سوی دولت اسلامی تبدیل شود 

در طول سال های اخیر دولتمردان به منظور گرامیداشت هفته دولت برای افتتاح و کلنگ زنی پروژه های مختلف برنامه ریزی می کنند و براساس آن امسال در استان گلستان سه هزار و 566 پروژه و طرح با اعتبار بالغ بر 46 میلیارد و 270 میلیون ریال با ایجاد اشتغال هفت هزار و 376 نفر افتتاح و کلنگ زنی خواهد شد که نسبت به سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است اما در این ایام مردم انتظار دارند که دولت جمهوری اسلامی ایران بیش از افتتاح پروژه ها و کلنگ زنی برای رسیدن به دولت اسلامی اقدام کنند.

 

بهترین نمونه از دولت اسلامی در دوران حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) شکل گرفته است که در آن مدت کوتاه حکومت گرسنه ای در کوفه شب به بالین نمی گذاشت و این به واسطه آن بود که حاکم وقت شب سیر نمی خوابید و در کوچه های کوفه نسبت به دستگیری از مستندان و نیازمندان اقدام می کرد.

 

اما امروز مردم از تبعیض و نابرابری ها گلایه دارند برخی از افراد با استفاده از سیستم های قدرت اطلاعات دستگاه های اجرایی از اقدامات پروژه ها و برنامه ها گاهی یک شبه به پول های هنگفتی می رسند و از سویی دیگر سبک زندگی بسیاری از مسئولان و آقازادگان با سطح زندگی جامعه فاصله زیادی گرفته است.

 

مردم انتظار دارند که مسئولان را از جنس خود و در کنار دیگر مردم جامعه ببیند و این در حالی است که این روزها کمتر شاهد آن هستیم که مسئولان در اماکن عمومی از تاکسی، اتوبوس های واحد، صف نانوایی و بازار حضور داشته باشند و این حضور شاید باعث می شد که مشکلات مردم را بیشتر درک کنند.

 

اما با این وجود نمی توانیم زحمات و تلاش های بسیاری از مسئولان برای حل مشکلات کشور و گره گشایی از اقتصاد استان را نادیده بگیریم و این موضوعات تلنگری است که شاید مسئولان را به این فکر بیندازد که در هفته های دولت آینده همراه با افتتاح و کلنگ زنی پروژه ها در مسیر دولت اسلامی قدم بیشتری بردارند.

 

امسال دولت در سال پایانی خوب به سر می برد و بسیاری از مردم انتظار داشتند که پروژه های نیمه تمام در استان به سرانجام برسد.

 

*وجود ۱۵۵۵ پروژه نیمه تمام در گلستان

«هادی حق شناس» استاندار گلستان می گوید در استان یک هزار و 555 پروژه نیمه تمام باقی مانده است و آن چیزی که در دفاتر اسناد مالی ثبت شده اجرای این پروژه ها به 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به تورم و افزایش قیمت ها قطعاً اجرای این پروژه ها مستلزم سرمایه گذاری به مراتب بیشتر است.

 

به گفته استاندار گلستان برخی از این پروژه ها برای سالیان دراز رها شده هستند و در شورای برنامه ریزی استان برای واگذاری 150 مورد از این پروژه ها به بخش خصوصی تصمیم گیری شده است اما باید منتظر ماند حال که خشکسالی مالی در پیشروی دستگاه های اجرایی است آیا این نهادها از این پروژه ها به نفع مردم چشم پوشی می کنند.

 

در سال های گذشته طرح های مختلفی در سطح استان از شهرک متالوژی، بندرخشک، راه آهن گرگان به مشهد، قطب گردشگری جزیره آشوراده، پتروشیمی، ایجاد صنایع مادر و فولاد، ایجاد بندر و منطقه آزاد مطرح شد که متاسفانه آنگونه که باید به این مسائل پرداخت نشد و مردم استان از تدبیر مسئولان ناامید شدند.

 

در استان گلستان نیز علاوه بر این طرح ها استاندار گلستان در تلاش است که پروژه هایی مثل ایجاد بندر چوب، استخراج نفت و گاز را راه اندازی کند.

 

همچنین موضوعاتی مثل اتمام پروژه سد نرماب، تعیین و تکلیف موضوع پتروشیمی، منطقه آزاد و نجات خلیج گرگان از دیگر مسائلی است که در اولویت های پیگیری مسئولان قرار دارد.

 

استاندار گلستان در این باره گفت: اکتشاف حفاری نفت و گاز در گلستان در چند ماه آینده اتفاق می افتد در ایران از هر دو چاه اکتشافی یک مورد به نفت برسد و کارشناسان نفت می گویند که احتمال رسیدن به نفت و گاز در گلستان وجود دارد.

 

«هادی حق شناس» با بیان اینکه ایجاد یک بندر از موضوعاتی است که در گلستان پیگیری می کنیم، ادامه داد: واردات چوب در بنادر گیلان و مازندران ممنوع است واز دریای خزر تنها در استان گلستان به دلیل فاصله این منطقه از جنگل امکان واردات چوب از دیگر کشورها به وسیله کشتی وجود دارد.

 

وی ابراز داشت: برداشت چوپ از جنگل های شمال ممنوع است و در سواحل خواجه نفس شرایط ایجاد بندر به منظور واردات چوب وجود دارد و بندر جدید بیرون از خلیج گرگان احداث خواهد شد و جزر و مد و کاهش میزان آب دریا به این بندر تأثیر نمی گذارد.

 

استاندار گلستان تاکید کرد: ایجاد بندر چوب می تواند به ایجاد کارخانه های صنایع چوب و مبل استان گلستان کمک کند.

 

حق شناس متذکر شد: امسال 240 هزار تن مرغ تولید کردیم و قطعا در 10 سال آینده این عدد دو برابر خواهد شد و هر یک کیلوگرم مرغ به دو کیلوگرم دان نیاز خواهد داشت و می توانیم با استفاده از این بندر از کشورهای مثل قزاقستان مواد اولیه یا خوراک دان وارد کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال 92 بالغ بر سه میلیون تن محصول کشاورزی داشتیم و این میزان به پنج میلیون تن رسیده است و سازمان بنادر مکلف شد در چهار ماه آینده برای مکان احداث بندر هستیم.

 

استاندار گلستان در خصوص راه آهن نیز گفت: راه آهن نیز یک تفاهم انجام شده است قرار بر این شده است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران مشاور خود را معرفی کند و مطالعات و امکان سنجی برای احداث مسیر راه آهن گرگان به شاهرود انجام شود.

 

*گره اصلی پتروشیمی گلستان حل شد

حق شناس بابیان اینکه گره اصلی پتروشیمی گلستان حل شد و امید زیادی داریم که پترشیمی گلستان به سرانجام برساند، متذکر شد: بحث منطقه آزاد اینچه برون با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و از کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام این مهم را پیگیری کردیم.

 

وی در خصوص آخرین وضعیت خلیج گرگان گفت: در دو جلسه تالاب های ایران که با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد بنا شد 900 میلیارد تومان اعتبار برای نجات خلیج گرگان اختصاص یابد تا مجددا آب به داخل خلیج گرگان وارد شود و این مهم از دو طریق پمپاژ آب و یا لایروبی کانال چاپاقلی و خزینی اتفاق خواهد افتاد.

 

موضوع دیگری که در استان گلستان حائز اهمیت است موضوع گردشگری و توسعه صنایع دستی است، با توجه به اینکه بیش از 16 قوم در استان گلستان زندگی می کنند این استان به نگارستان ایران معروف است و وجود این اقوام و از سوی دیگر مواهب طبیعی و تاریخی زمینه حضور گردشگران مختلف را در استان فراهم کرده است.

 

اما با این وجود هم در حوزه مبلمان شهری و هم در حوزه ارائه خدمات نتوانستیم زمینه ای برای برندسازی و ارتقای گردشگری در استان فراهم کنیم و یکی از شواهد این دلایل به عدم سرمایه گذاری ها و راه اندازی هتل های پنج ستاره در استان بر می گردد.

 

از سویی دیگر بوم گردی های استان در جذب توریست و گردشگر خارجی که به این دلیل راه اندازی شدند موفق عمل نکردند و شاید یکی از دلایل آن عدم تسلط گردانندگان این مراکز به زبان های خارجه و فرهنگ های دیگر کشورهای هدف گردشگری استان گلستان باشد.

 

همچنین در گذشته موضوع گردشگری سلامت در استان مطرح بود و این در حالی است که کرونا نشان داد در حوزه زیرساختی استان گلستان حتی برای ارائه خدمات با مشکل رو به رو است.

 

شاید در این ایام اگر همت خیران از مجموعه سلامت استان نبود کرونا تاوان سنگینی از ما به واسطه فراهم نبودن بسترهای سلامت و درمان استان می گرفت.

 

*توسعه گردشگری با ساخت هتل ۵ ستاره در گرگان

استاندار گلستان در حوزه تقویت بخش گردشگری می گوید: دو سه هتل در گلستان در حال ساخت است و یک مجموعه هتل در ناهارخوران با 55 هزار متر زیربنا در حال ساخت است و امیدواریم به عنوان نخستین هتل پنج ستاره در استان ساخته شود.

 

حق شناس در خصوص زیرساخت های درمانی گلستان گفت: در بحث بهداشت و درمان و آموزش پزشکی میانگین تخت سرانه کمتر از میانگین سرانه کشور است.

 

وی افزود: پنج بیمارستان در شهرهای گمیشان، رامیان و مراوه تپه و گرگان در دست ساخت است و که امسال یکی از این بیمارستان ها در شرق استان به بهره برداری می رسد.

 

از دیگر موضوعات و دغدغه های استان موضوع دست اندازی به عرصه های طبیعی و منابع طبیعی است که حتی برای جلوگیری از ویژه بینی و زمین خواری در گلستان در کمیته ای فرا قوه ای به موضوع منطقه حفاظت شده جهان نما و زیارت اهتمام شد.

 

و برای جلوگیری از این دست اندازی ها نیاز است که عرصه های منابع طبیعی، حفاظت شده و دولتی سنددار شوند.

 

*صدور سند کاداستر برای ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی

استاندار گلستان در خصوص آخرین وضعیت تهیه سند کاداستر در استان می گوید: یک میلیون 250 هزار از دو میلیون هزار هکتار از عرصه استان گلستان جنگل و مرتع است و تاکنون برای  500 هزار هکتار از این عرصه سند کاداستر صادر شده است.

 

حق شناس بیان کرد: با سنددار شدن سواحل و عرصه های منابع طبیعی از دست اندازی به جنگل و مرتع جلوگیری می شود.

 

اینها گوشه ای از دغدغه های استان گلستان است که در بخش های مختلف از سوی خبرگزاری شبستان و فعالان رسانه ای استان گلستان از «هادی حق شناس» استاندار گلستان تقاضا شده است.

 

البته استان گلستان دغدغه های بی شماری از فرار مغزها و استعدادها و کارآفرینان به دیگر استان ها و حتی خارج از کشور، مشکلات اشتغال و سرمایه گذاری، خام فروشی، شکوفایی راه آهن گلستان-ترکمنستان-قزاقستان و کمبود منابع آب و انرژی و غیره دارد که مجالی نبود در این گزارش به آن بپردازیم.

 

کد خبر 962675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha