طنین نوای طبالان در شب اول محرم/ باز محرمی دیگر آمد

همزمان با شب اول محرم نوای پرشور طبالان در ضیابر طنین انداز ‌می‌شد و خبر آمدن محرم را می‌داد که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی این آیین در فضای مجازی برگزار شد.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: محرم فرا رسید و صدای کاروان حسینی(ع) به نزدیک میعادگاه خود شهر کربلا نزدیک می‌شود؛ شهر بوی محرم و عزای محرم گرفته است، تکایا و حسینیه‌ها همه لباس سیاه به تن کردند؛ باز محرمی دیگر آمد و شهر همه یکپارچه بوی غربت، بوی مظلومیت و بوی عزا گرفت.

 

صدای کاروان حسینی در شهرها پیچیده، همه اعم از کودک و بزرگ، پیرو جوان، زن و مرد خود را آماده عزاداری برای شهادت سید سالار شهیدان و 72 تن از یارانش کرده‌اند، شهرها سیاه‌پوش شده و صدای نوحه در کوچه‌ها و خیابان‌ها پیچیده است.

 

هر گوشه شهر را که نگاه می‌کنی، عاشقان امام حسین(ع) را می‌بینی که در توان خود برای خدمت به عزاداران حسینی تلاش می‌کنند و خدمت به عزاداران در محرم را خالصانه و با همه وجود انجام می‌دهند.

 

اگرچه امسال بیماری کووید19 باعث شده که ایستگاه‌های صلواتی در شهر برپا نشود اما هنوز هم هستند جوانانی که برای یک ساعت عزاداری در مراسم شهادت اباعبدالله‌الحسین(ع) سر از پا نمی‌شناسند و روزهاست که تکیه و مسجد خود را برای این روزها آماده می‌کنند.

 

هرچند عزاداری و شور حسینی(ع) در هر یک از شهرهای کوچک و بزرگ ایران اسلامی شور و حال خاص خود را دارد ولی در دهستان ضیابر به دلیل اینکه به شهر عاشورای گیلان معروف است، عطر و بوی دیگری دارد.

 

هر ساله همزمان با شب اول محرم، عده‌ای از طبالان ضیابر به رسم کهن، با در دست داشتن طبل‌های کوچک و بزرگ و کوبیدن بر آن، فرا رسیدن ماه محرم را به اطلاع عموم مردم می‌رسانند.

 

این رسم که قدمتی به بلندای 300 سال دارد، از بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور جمع کثیری از مردان و زنان از بقعه آقا سیدمحمدجان این منطقه آغاز می‌شود و مسیر چند کیلومتری را طی کرده و به گلزار شهدای این دهستان ختم می‌شود.

 

در بین راه بر تعدد افراد حاضر در هیئت طبالان افزوده می‌شود و مرد و زن برای مظلومیت سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) اشک ماتم می‌ریزند  اما امسال به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و منع استفاده از طبل و سنج،‌این آیین برگزار نشد و فیلم‌ها و عکس‌های سالهای گذشته در کانال‌ها و گروه‌های مجازی پخش شد.

 

عاشورا در ضیابر به ثبت ملی رسیده است، در این راستا مردم این منطقه از آغازین روزهای ماه محرم در جوش و خروش برگزاری برنامه‌های این ایام به بهترین نحو ممکن هستند.

 

مراسم سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) در ضیابر اهمیت خاصی دارد از یک سو نشانه انس و الفت آنها با اهل بیت(ع) و از دیگر سو نشانگر زنده بودن واقعه عاشورا در این دهستان است.

 

ضیابر، دهستانی است که گویا بخشی از خاک کربلا در آن نهفته است، با آمدن بوی ماه محرم، دل مردم و به خصوص ضیابری‌های اصیل که در خارج از استان گیلان زندگی می‌کنند به لرزه در می‌آید، تا باری دیگر در این منطقه برای عزاداری سید سالار شهیدان، اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) حاضر شوند.

 

کد خبر 962835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha