داغی که کرونا بر جان زرشک کاران نشاند

این روزها خبرهای منتشر شده از بازار یاقوت سرخ مانند بازار بسیاری از محصولات دیگر ناخوشایندتر از همیشه است چراکه رکود ناشی از توقف صادرات از یک سو و کاهش قیمت ها از سوی دیگر فعالان این حوزه را نگران تر از همیشه کرده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ هم‌‌اكنون ۹۸ درصد زرشک كشور را این استان کویری توليد می‌کند اما ناشناخته بودن این محصول در جهان سبب شده است تا همیشه زرشک کاران برای فروش محصولی که مطابق با اقلیم خراسان جنوبی و تنها محصولی است که توانسته در برابر قهر طبیعت مقاومت نشان دهد، با فراز و فرودهایی مواجه شوند.

 

اما این روزها خبرهای منتشر شده از بازار یاقوت سرخ مانند بازار بسیاری از محصولات دیگر ناخوشایندتر از همیشه است چراکه رکود ناشی از توقف صادرات از یکسو و کاهش قیمت ها از سوی دیگر فعالان این حوزه را نگران تر از همیشه کرده است.

 

کرونا نه تنها بازار داخلی را متوقف کرد که به توصیه سازمان های بهداشتی انجام هرگونه جابه جایی کالا و مسافر هم به نوعی متوقف شد تا از شیوع گسترده ویروس جلوگیری شود؛ بر همین اساس نبض تند صادرات کندتر و کندتر شد و در مواردی حتی به توقف کامل رسید.

 

صادرکنندگان عمده زرشک هم مانند دیگر صادرکنندگان با وضعیت باورناپذیری روبه رو شدند و محصولات خریداری شده به جای آنکه آماده صدور شوند برای نگهداری در انبارها بسته بندی شدند. با شیوع کرونا رستوران ها، تالارها و هتل‌ها هم زیاد خواهان خرید زرشک نیستند. حالا همه این عوامل دست به دست هم داده تا قیمت هر کیلو زرشک از کیلویی ۸۵ هزار تومان به ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان برسد.

 

همچنان که به فصل برداشت محصول جدید زرشک یعنی مهرماه نزدیک می شویم. شنیده ها حاکی از آن است که هنوز بازار با دپوی محصول سال قبل به دلیل رکود ناشی از شیوع ویروس ناخوانده مواجه است.

 

زرشک در انبارها رو به نابودی

«محمد اکبری» یکی از زرشک کاران قاینات در این باره به خبرنگار شبستان می گوید: به رغم اینکه محصول زرشک در این منطقه حرف اول را می زند اما هنگام برداشت و فروش محصول بامشکلات زیادی روبه رو هستیم و از ترس از بین رفتن زرشک مجبوریم آن را به دلالان بفروشیم.

 

وی اضافه می کند: باقی ماندن زرشک سال قبل در دست کشاورزان سبب شده به بیشتر محصول زرشک کاران خسارت وارد شود.

 

به اعتقاد وی بی ثباتی در قیمت، فراهم نبودن امكانات و سالن های زرشک و نبود حمایت دولتی از مهم ترین مشكلات باغ داران منطقه است و كمبود مكان های مناسب برای نگهداری و خشک كردن این محصول باعث از بین رفتن بخشی از آن می شود.

 

کسادی بازار یاقوت سرخ در سایه کرونا

«حسین براتی» یکی دیگر از زرشک کارانی است که در گفتگو با خبرنگار شبستان به کسادی بازار یاقوت سرخ در سایه کرونا اشاره و می گوید: در حال حاضر هر کیلو زرشک تر از کشاورزان استان به قیمت ۴۰ هزار تومان و حتی زیر این قیمت خریداری می‌شود که این قیمت هیچ منفعتی برای کشاورز ندارد و باید مسئولان فکر اساسی کنند.

 

وی با اشاره به دپوی محصول سال گذشته در انبارها، از کمبود فضا برای محصول جدید دل نگران است و تاکید می کند: مشکلات زرشک کاران یکی دو تا نیست اما مهم‌ترین آنها نبود محلی برای خشک کردن زرشک و کمی سودی است که نصیب کشاورزان می‌شود.

 

براتی با انتقاد از اینکه برای فرآوری زرشک در كشور و استان كار خاصی انجام نشده و متاسفانه این محصول خام فروشی می شود، می افزاید: باید با ایجاد صنایع تبدیلی، دارویی، بهداشتی و غذایی از کشت این محصول ارزشمند حمایت شود.

 

این کشاورز احداث جایگاه نگهداری زرشک را نیز مانع تحمیل خسارت به زرشک كاران می داند و می گوید: حذف یا تسهیل قوانین دست و پاگیر برای دریافت تسهیلات مربوط به احداث جایگاه زرشک برای حمایت از كشاورز و كاهش خسارات وارده ضروری است چرا که ساخت بارگاه در توان اغلب كشاورزان نیست به ناچار در فضای آزاد محصول خود را خشک می كنند و بعد می فروشند.

 

صدای زرشک کاران خراسان جنوبی به مجلس رسید

مشکل زرشک کاران تا آنجا پیش رفته است که «سلمان اسحاقی» نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی (29 مرداد) طی تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بیش از 98 درصد زرشک کل کشور در استان خراسان جنوبی تأمین می‌شود. امروز زرشک‌کاران ناراحت هستند و محصولات آنها در انبارها باقی مانده است و در حال از بین رفتن است.

 

وی با بیان اینکه ماه‌های آینده زرشک‌های جدید وارد زمین‌های زراعی می‌شود، گفت: بیش از ده‌ها هزار زرشک‌کار کنج خانه نشسته‌اند و یک‌سال باید در فقر زندگی کنند.

 

اسحاقی با تاکید بر اینکه کشاورزان خراسان جنوبی بغض بزرگی در گلو دارند، گفت: آقای وزیر جهاد کشاورزی؛ صدای مظلومیت مردم استان را بشنوید و به داد کشاورزان برسید.

 

تیر خلاص کرونا به صادرات یاقوت سرخ/7.2 تن زرشک خراسان جنوبی در انبارها ماند

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در جمع خبرنگاران گفت: در سال گذشته از ۱۷ هزار و ۷۰۰ هکتار باغ زرشک در خراسان جنوبی معادل ۲۰ هزار و ۹۰۰ تن محصول تولید شد که انتظار می رود این میزان امسال به بیش از ۲۱ هزار تن برسد.

 

وی افزود: عدم صادرات به دلیل محدودیت های کرونایی و کاهش مصرف زرشک دست به دست هم داده تا محصول روی دست کشاورز بماند و قیمتش کاهش یافته است.

 

قوسی با اشاره به دغدغه زرشکاران بیان کرد: در حال حاضر هفت هزار و ۲۰۰ تن زرشک تولیدی استان به دلیل صادر نشدن و محدود شدن مصرف در انبارها دپو شده است.

 

بسته حمایتی جهاد کشاورزی برای مقابله با بحران زرشک

وی از هماهنگی وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وزارت در آینده نزدیک برای یاقوت سرخ استان خبر داد و افزود: میزان زرشک موجود در انبارهای استان به معاون صنایع و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه برای تامین تسهیلات مورد نیاز برای خرید محصول اعلام شده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت هر کیلوگرم زرشک از ۳۵ هزار  به ۴۵ هزار تومان ادامه داد: تعدادی از تجار برای صادرات زرشک به کشورهای روسیه و ترکیه اعلام آمادگی کرده اند و همچنین پنج غرفه هم برای فروش زرشک در تهران تدارک دیده شده تا کشاورزان بتوانند محصول خود را به صورت مستقیم عرضه کنند.

 

به گفته وی در این زمینه تفاهم نامه ای بین سازمان تعاون روستایی کشور و بانک عامل برای پرداخت تسهیلات ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی به کشاورزان استان منعقد شده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به اقدام تعاون روستایی استان برای مبادله کالا به کالای زرشک با محصولات دیگر استان های کشور  اشاره کرد و گفت: اما برای رفع کامل مشکلات باید زنجیره از کاشت تا برداشت این محصول استراتژیک در استان ایجاد شود.

 

قوسی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰ تا ۱۲درصد زرشک در استان فرآوری می شود، تاکید کرد: برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده برای یاقوت سرخ خراسان جنوبی نیاز است بخش خصوصی پیشقدم شود و ما نیز در زمینه دریافت مجوز زمین و تسهیلات بانکی حمایت می کنیم.

 

وی ادامه داد: البته باید وزارت صمت نیز با انگیزه و حساسیت بیشتری وارد کار و مشوق هایی برای صادرات زرشک در نظر بگیرد و معاون اقتصادی وزارت امور خارجه هم برای معرفی زرشک با کیفیت استان به جهان اقدام کند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید تسهیلات بخش کشاورزی استان نسبت به دیگر نقاط کشور با کارمزد کمتر و بازپرداخت طولانی مدت در اختیار کشاورزان قرار گیرد، افزود: باید فرایند صادارت نیز تسهیل  و مشوق های صادراتی در نظر گرفته شود.

 

قوسی به نقش اتاق بازرگانی استان به عنوان تشکل خصوصی در زمینه ورود به بحث فرآوری زرشک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد محصول زرشک استان بسته بندی می شود و باید با ورود بخش خصوصی این میزان حداقل به ۵۰ درصد افزایش یابد.

 

 

 

کد خبر 963010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha