شیعیان در توجه به قیام عاشورا همواره دنبال تغییر و تحولات مثبت هستند

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: شیعیان جامعه اسلامی در پرتو توجه به قیام عاشورا همواره دنبال تغییر و تحولات مثبت و صحیح هستند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌‌الاسلام والمسلمین«ناصر رفیعی» شامگاه جمعه ۳۱ مرداد به مناسبت سوگواری ایام محرم در مسجد حضرت محمد رسول‌الله(ص) به سخنرانی پرداخته و درباره فلسفه قیام امام حسین(ع) گفت: هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا بر مبنای ایجاد تغییر و تحول در اعتقادات به انحراف کشیده شده جامعه اسلامی بود.

وی با بیان اینکه طبق دستور خداوند در آیات قرآن از جمله واجباتی که مسلمانان باید به آن عمل کنند امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: از دیگر اهداف قیام امام حسین(ع)‌ زنده کردن فریضه واجب و حیاتی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مسلمانان بود که این مساله نیز به فراموشی سپرده شده بود.

استاد حوزه علمیه با استناد به آیاتی از قرآن کریم، اظهار کرد: پروردگارد متعال هیچ نعمتی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه انسان‌ها با کفران خود آن را تغییر داده و به نقمت تبدیل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه صحت و درستی اعمال انسان به اعتقادات او بستگی دارد، ابراز کرد: تا زمانی که اعتقادات افراد جامعه صحیح و درست نشود آن جامعه در اعمال و رفتار اصلاح نخواهد شد. بر همین اساس امام حسین(ع) قیام کردند که انقلاب درونی در وجود افراد ایجاد و جامعه را به سوی صلاح هدایت کنند.

وی افزود: ساحرانی که به حضرت موسی(ع) ایمان آوردند می‌دانستند که آنچه خود از سحر و جادو انجام می‌دهد بر اساس فریب است اما آنجه حضرت موسی(ع) آورده همه بر اساس قدرت الهی است به همین دلیل به حضرت موسی(ع) ایمان آوردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه توجه و عمل به دستورات الهی در آیات قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) ضامن اعتقادات درست و صحیح انسان است، عنوان کرد:‌ امام حسین(ع)‌ با قیام عاشورا و ایثار جان خود و یارانش توانستند در اعتقادات مردم تغییر و تحول بزرگی ایجاد کنند که در طول تاریخ همواره عامل آگاهی و بیداری ملت‌ها و افراد آزاده بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: شیعیان جامعه اسلامی در پرتو توجه به قیام عاشورا همواره دنبال تغییر و تحولات مثبت و صحیح هستند که اعتقادات، اخلاق، ایمان و فضایل فردی و جمعی خود را افزایش داده و خود را به سعادت برسانند.

وی در پایان با استناد به روایتی از امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: همه علوم در خداشناسی، خودشناسی، وظیفه‌شناسی و آسیب‌شناسی است، برای درک و فهم این علوم هم باید به کلام و سیره اهل‌بیت(ع) مراجعه کنیم که تبین کننده قرآن هستند.

 

کد خبر 963063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha