هر خانه یک حسینیه، هر منزل یک بیرق حسینی

به واسطه شیوع ویروس کرونا و اهمیت سلامت افراد جامعه هیئات مذهبی در حرکتی خودجوش به دلیل اهمیت سلامت عزاداران و همچنین همکاری با کادر بهداشت و درمان برنامه های عزاداری سید و سالار شهیدان را به شکلی متفاوت و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می کنند.

خبرگزاری شبستان : اراک هر ساله در این روزها و همزمان با آغاز ماه محرم الحرام شور حسینی سراسر ایران اسلامی نمایان بود و شاهد برپایی ایستگاه های صلواتی، خیمه های عزای حسینی و سیاه پوشان مساجد، حسینیه ها و تکایا و حرکت دسته های عزاداری و برپایی مراسم روضه خوانی و تعزیه خوانی در نقاط مختلف شهری و روستایی بودیم و از کوچه و محله ها صدای یا حسین و تعزیه داری به گوش می رسید.

 

اما امسال نه تنها ایران اسلامی بلکه جهان اسلام محرمی متفاوت را شاهد است محرمی که در آن از طبخ غذایی نذری خبری نیست و تکیه و روضه خوانی مانند سابق برپا نمی شود.

 

شیوع ویروس ناشناخته کرونا مسائل و مشکلات فراوانی را برای همه در دنیا به وجود آورد و با همه تلاش ها و تحقیقات انجام شده هنوز واکسن و دارویی برای آن پیدا نشده و پزشکان و متخصصان تنها را جلوگیری از شیوع آن را در خانه ماندن، رعایت بهداشت، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک دانسته اند.

 

به واسطه شیوع ویروس کرونا و اهمیت سلامت افراد جامعه هیئات مذهبی در حرکتی خودجوش به دلیل اهمیت سلامت عزاداران و همچنین همکاری با کادر بهداشت و درمان برنامه های عزاداری سید و سالار شهیدان را به شکلی متفاوت و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می کنند.

 

در همین راستا هیئات عزاداری با هماهنگی با مدارس و ورزشگاه ها برنامه های عزاداری را با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضاهای باز مدارس و ورزشگاه ها برگزار می کنند.

 

 

هر منزل یک بیرق

پویش هر منزل یک بیرق پویشی مردمی  است که این روزها در فضای مجازی بسیار دیده و در فضای حقیقی نیز به چشم میخورد.

 

مردم مومن و ولایتمدار و عاشقان و دوستداران اباعبدالله الحسین علیه السلام در حرکتی خود جوش به واسطه شرایط به وجود آمده بر خود لازم دیدند که اقامه عزای سرور و سالار شهیدان را به گونه ای دیگر برگزار کنند.

 

مردم استان مرکزی و شهر اراک نیز با برافراشته کردن بیرق های عزای سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش بر سر درب منازل و محل های کسب و کار خود، نیز در این پویش پرشور تر از سال های گذشته شرکت کردند.

هر خانه یک حسینیه

 

 

پویش هر خانه یک حسینیه، پویشی دیگر است که با آغاز ما محرم و ایام شهادت امام حسین علیه السلام برپا شده و به جای برگزاری مراسم های دسته جمعی و گروهی اعضای هر خانه به عزاداری و روضه خوانی در منازل خود می پردازند.

 

در سال های گذشته در بسیاری از منازل مراسم سوگواری و روضه خوانی با حضور هیئت عزاداری برپا بود و اهالی محله ها در خانه ای که عزای امام حسین اقامه میشد حضور می یافته و و روحانیان به سخنرانی در رابطه با قیام عاشورا و حرکت امام حسین و اهمیت این قیام و تبیین فرهنگ عاشورایی می پرداختند و مداحان نیز به نوحه خوانی می پرداختند اما امسال به واسطه شیوع این ویروس منحوس حسینیه ها و خانه ها سیاه پوش شداند و تکیه های عزاداری نیز برپا، ولی مراسم جمعی همچون سال های گذشته برقرار نمی شود.

 

منعی برای برگزاری اصل مراسم های عزاداری نداریم

 

حجت الاسلام «مهدی عباسی» امسال به واسطه شیوع ویروس کرونا مشکلات زیادی در برگزاری برنامه های مختلف به وجود آمده است.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه حفظ سلامت افراد جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: ما تابع مصوبات ستاد کرونا هستیم.

 

وی با بیان اینکه با منعی برای برگزاری اصل مراسم های عزاداری نداریم، خاطر نشان کرد: اصل مراسم ایام محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

این مقام مسئول در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از همدلی و همراهی مداحان، هیئت های مذهبی، مسئولان امر و دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: جلسات متعددی در این راستا برگزار شده و پروتکل های بهداشتی نیز به هیئت ها ابلاغ شده است.

 

 

برگزاری سوگواری بصیرت عاشورایی با رعایت پروتکل های بهداشتی در بقاع متبرکه

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی نیز ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت سید وسالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: سوگواره بصیرت عاشورایی با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در جهت مقابله با گسترش کرونا، در ۵۶ بقعه متبرکه این استان برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام «عبدالله واحدی»، افزود: این سوگواره در قالب سه هزار و ۹۴ برنامه‌ فرهنگی در نقاط مختلف استان مرکزی در حال برگزاری است.

 

وی ادامه داد: تمامی برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در قالب سوگواره بصیرت عاشورایی از قبیل احلی من‌العسل، شیرخوارگان حسینی، رهروان زینبی و اقامه نماز ظهر عاشورا و تاسوعا در فضای باز و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

 

این مقام مسئول توجه ویژه به ظرفیت فضای مجازی را در شرایط این روزهای جامعه رویکرد این نهاد در اجرای آیین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در سال جاری دانست و گفت: بسیاری از برنامه‌های فرهنگی در ایام عزاداری محرم و صفر از این طریق در جامعه منعکس می‌شود.

 

وی همچنین ادامه داد: پویش‌های مختلف مردمی از قبیل «هر خانه یک حسینیه» و «هر منزل یک بیرق حسینی» نیز در استان راه‌اندازی شده و اداره کل اوقاف و امور خیریه نیز از این پویش‌ها حمایت می‌کند.

کد خبر 963067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha