اقامه عزای سید و سالار شهیدان در بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان

تکیه معاون الملک هر ساله میزبان خیل عاشقانی است که برای اقامه عزای سید و سالار شهیدان به این تکیه می آیند.

خبرگزاری شبستان _کرمانشاه: شاهراه عتبات عالیات از دیرباز پذیرای زائران حضرت سیدالشهدا (ع) از نقاط دور و نزدیک کشورمان بوده و عشق و ارادت مردمان این دیار به خاندان اهل بیت همواره زبانزد بوده است.

محرم که فرا می رسد هر کوچه و خانه در کرمانشاه یک حسینه می شود و هیئات عزاداری متعددی در سطح شهر به اقامه عزا می پردازند که در این میان برگزاری عزاداری در حسینه ها و تکایایی که قدمت زیادی در برگزاری آیین های سوگواری دارند، حال و هوایی دیگر دارد.

در کرمانشاه هم سراغ تکایای قدیمی را که بگیری به تکیه معاون الملک میرسی. تکیه ای که قدمت تاریخی آن به دوران قاجار باز می گردد و بیش از ۱۰۰ سال است که میزبان عزاداران سیدالشهدا است.

این تکیه وقف عزاداری سید و سالار شهیدان شده است و بیت شهری که در سر درب این تکیه آمده بیانگر این مهم است: «این عزاخانه چو از حسن عمل گشت تمام / سال تاریخش والا از لب بانی خواست»، «گفت بانیش معاون پی تاریخ بگو / کین حسینیه ز ما بهر عزای شهداست»

تکیه معاون الملک از بی نظیر ترین تکایای مذهبی ایران است که به ثبت ملی رسیده و در میان کرمانشاهی ها جایگاه خاصی دارد.

هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم چزاغ اقامه عزای سید و سالار شهیدان در این حسینیه روشن می شود و جمعیت زیادی برای حضور در این آیین ها خود را به این تکیه می رسانند.

هر چند امسال شیوع ویروس منحوس کرونا محدودیت هایی را برای برگزاری آیین های عزاداری به وجود آورده است اما هیئت های عزاداری آیین ها را در این تکیه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می کنند.

خادم الحسین(ع)، محبان شاهزاده علی‌اکبر(ع)، باب‌الحسین(ع)، جنت‌الحسین(ع) و هیئت سقا از برگزاری آیین های سوگواری در این تکیه از شب اول و با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و در فضای باز تکیه برگزار خواهد شد.

سخنران این مراسم حاج محمدجمال حسین‌زاده و مداحان آن حاج محمدتقی مقدسی، کربلایی میثم مقدسی و حاج مسلم مقدسی هستند.

کد خبر 963144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha