دورنمایی از وضعیت اقسام کودکان آسیب دیده در کرمان/ استان، قربانی ترانزیت مواد مخدر است

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با ارائه گزارشی اجمالی از وضعیت آسیب های اجتماعی گفت: استان کرمان به دلیل همجواری با مرزها و ترانزیت مواد مخدر، از استان هایی است که به شدت آسیب می بیند و این آسیب ها منجر به خلق کودکان بدسرپرست می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، عباس صادق زاده، یکشنبه(۲ شهریور) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه بهزیستی ۱۸۹ مأموریت به عهده دارد که بیشتر تخصصی اجتماعی است؛ ساماندهی معتادان، برنامه ریزی برای رفاه اجتماعی و سلامت اجتماعی و....را از جمله آن برشمرد.

 

 

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با تصریح به این مطلب که ما ادعا نداریم در حجم وسیع مسائل اجتماعی، نیازهای جامعه برآورده شده؛ افزود: ۹۴ درصد فعالیت های بهزیستی توسط بخش غیردولتی انجام می شود و یکی از خدمات ما در سلامت اجتماعی مراکز مثبت زندگی است.

 

 

وی ادامه داد: مسئولیت نگهداری ۴ هزار کودک بد سرپرست  و بی سرپرست را بر عهده داریم که این آمار نسبت به جمعیت استان اصلاً خوب نیست؛ گرچه خیرین از آنان حمایت و با کیفیت خوبی نگهداری می شوند اما سهم دولت برای هر یک از آنان ماهانه ۷۰۰ هزار تومان است که هزینه های انجام شده خیلی بیشتر است.

 

 

صادق زاده با اشاره به اینکه مراکز معلولان بهزیستی و همه مراکز درمان اعتیاد ماده ۱۵ و تبصره دو ماده ۱۶ به جز یک مورد؛ همگی به صورت غیردولتی اداره می شوند؛ خدمات دهی به کودکان کار و کودکان خیابانی را هم به شکل غیردولتی دانست و گفت:۲۰ درصد خدمات بهزیستی الکترونیکی است که مراکز مثبت زندگی می تواند سهم این خدمات را به ۵۰ درصد افزایش دهد.

 

 

وی در خصوص مراکز مثبت زندگی با این توضیح که این مراکز ارائه دهنده خدمات سطح ۱ شامل صدور مجوزها، فرزندخواندگی، خدمات مناسب سازی، توانمندسازی، اشتغال و...می شود؛ اظهار داشت: سهم استان کرمان از ایجاد این مراکز ۱۵۶ مرکز است که ما آن را به ۱۵۰ مرکز تقلیل دادیم و از این تعداد ۲۲ مرکز در شهر کرمان است که ۱۸ مرکز آماده بهره برداری است.

 

 

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در خصوص بیشترین معلولیت ها در استان اعلام کرد: در مجموعه استان معلولیت های جسمی حرکتی رتبه اول را دارد و دلیل عمده آن تصادفات و یا سقوط از درخت و... است و دومین فراوانی معلولیت مربوط به معلولیت ذهنی ناشی از عدم دسترسی والدین به آگاهی های لازم است.

 

 

وی با اشاره به اینکه سالانه ۳۵ تا ۴۰ هزار معلولیت مادرزادی در کشور وجود داشت که برای همین قانون پیشگیری از معلولیت دنبال شد؛ تصریح کرد: استان کرمان به دلیل همجواری با مرزها و ترانزیت مواد مخدر، از استان هایی است که به شدت آسیب می بیند و این آسیب ها منجر به خلق کودکان بدسرپرست می شود.

 

 

صادق زاده گزارش داد: در حالیکه نسبت کودکان بی سرپرست به بد سرپرست در گذشته ۷۰ به ۳۰ بوده، در حال حاضر ۸۷ به ۱۳ است و این خود مؤید آن است وقتی اعتیاد دامنگیر خانواده می شود کودکان آواره خیابان و جاهای دیگر می شوند که اولویت ما برای این فرزندان سپردن به خانواده ها{واجد شرایط} به عنوان فرزندخوانده است.

 

 

وی با بیان اینکه استان کرمان با ۶۳ مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست بعد از استان خراسان رضوی قرار دارد؛ وجود چنین کودکانی را محصول ناآگاهی خانواده ها دانست و تصریح کرد: در استان کرمان ۹۷ درصد کودکان خیابانی و کودکان کار از افاغنه هستند و به همین دلیل ساماندهی این کودکان نتیجه نمی دهد زیرا بعد از مدتی مجدد به این چرخه بر می گردند اما در هر حال در ۵ مرکز روزانه و شبانه روزی نگهداری می شوند.

 

 

صادق زاده به توزیع بسته های حمایتی با همکاری نهادهای مرتبط در ایام کرونا با اولویت ۴ هزار نفر از افرادی که در ۹۰ مرکز قرنطینه هستند؛ اشاره کرد و از استمرار این حمایت ها در قالب پویش ایران همدل خبر داد و در پاسخ به سئوالی مبنی بر راه اندازی سرای سالمندان در جنوب استان کرمان؛ با بیان این مطلب که برای جمعیت ۷۰۰ هزارنفری جنوب چنین مرکزی لازم است؛ گفت: خیّر باید بومی باشد و با اینکه برای ایجاد مراکز سالمندی به صورت روزانه و در صورت ضرورت شبانه روزی برای جنوب کرمان اعلام آمادگی کردیم، اما تاکنون متقاضی در این زمینه وجود ندارد.

 

 

وی مناسب سازی محیط برای معلولین را از دیگر اولویت ها خواند و با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی مجوز هیچ ساختمان بلندی بدون مناسب سازی را نمی دهد و در این زمینه رتبه اول کشور را داریم هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی است؛ در خصوص جمع آروی معتادین متجاهر هم گزارشی داد و افزود: با توجه به اینکه نگهداری آنان  در شرایط کرونا برای همکاران من زحمات زیادی داشت اما ما آنها را رها نکردیم و الان ۱۲۰۰ نفر از معتادان متجاهر در مراکز بهزیستی، سپاه و ماده ۱۵ در حال نگهداری است.

 


 
صادق زاده ادامه داد: اکنون بیش از یک ماه است که هیچ ترخیصی انجام نشده و تلفات ما صفر بوده و تمام این افراد سه ماه در مراکز نگهداری می شوند و در صورت تشخیص تیم درمان به مرحله بعد درمان انتقال و یا مدت ماندگاری آنها سه ماه دیگر تمدید می شود و ما پروسه درمان را تکمیل کرده و حمایت های پس از ترخیص را انجام می دهیم تا سلامت به جامعه بازگردد.

 

 

وی با اشاره به اینکه هر ساله ۱۵۰ تا ۱۸۰ نفر کودک شیرخوار را در شیرخوارگاه کرمان پذیرش می کنیم؛ تصریح کرد: به جز کسانی که معلولیت شدید داشته و یا معذوریت قضایی دارند، قابل فرزندخواندگی نیستند و اکنون بیش از یک هزار و ۲۰۰ خانواده در نوبت فرزندخواندگی هستند و اکنون حدود ۷۰ نفر کودک شیرخوار در مراکز نگهداری استان کرمان داریم.

 

 

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در خصوص سهم این اداره کل از واحدهای مسکونی ساخته شده در مسکن فدک اظهار داشت: مسکن فدک در قالب مسکن مهر توسط بنیاد مسکن، شرکت انبوه ساز و بانک عامل ساخته شد اما در خارج از محدوده شهری؛ سهم ما بر اساس قانون بلاعوض ۱۰ واحد بود که در حال حاضر ۴ خانواده مددجو ساکن هستند.

 

 

وی ادامه داد: این منازل تا مدتها آب و برق و گاز را غیرقانونی تأمین می کردند و الان بحث جابجایی این واحدها پیش آمده و قرار است بنیاد مسکن تخریب و مسکن معوض در محدوده قانونی بسازد که تا امروز دو واحد از ۴ واحد مذکور زمین اختصاص داده شده است.


 

کد خبر 963848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha