فلسفه قیام امام ‌حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بوده است

حیدری گفت:تناسب و ارتباط هفته امر به معروف و نهی از منکر با این ایام از منظر همگان روشن است و فلسفه قیام امام‌حسین(ع) و اتفاقات تاسوعا و عاشورای حسینی نیز همین امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمدرضا حیدری» امروز( ۴ شهریور) در نشست تبیینی امر به معروف و نهی از منکر ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) با بیان اینکه فلسفه قیام امام‌حسین(ع) و اتفاقات تاسوعا و عاشورای حسینی امر به معروف و نهی از منکر بوده است، گفت:البته متخصصین و عالمان دینی این حوزه دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی را مطرح می‌کنند؛ برخی معتقدند امام‌حسین(ع) برای امتناع از بیعت قیام کرده و برخی دیگر هم علت آن را دعوت مردم کوفه می‌دانند.

 

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه آنگونه که باید در بحث وجوه امر به معروف و شرایط و الزامات و صلاحیت آمران و ناهیان، حتی از دیدگاه بزرگان دین و سیره و سنت آنها نپرداخته‌ایم، گفت: از نگاه‌های مختلف اجتماعی، دینی، تعلیمی و تربیتی می‌توان به این موضوع پرداخت و این شناخت و آگاهی موجب توسعه امر به معرف و نهی از منکر در فضای عمومی جامعه خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه قیام امام‌حسین(ع)، امر به معروف و نهی از منکر را به سطح حکومت اموی برده و می‌گوید که این حاکمیت و اجزاء مختلف آن از مسیر حق منحرف شده‌اند، افزود: امام(ع) می‌توانستند در مدینه بمانند و امر به معروف در حوزه فردی انجام دهند، نیازی هم به خروج و تحمل رنج و مشقت بسیار و شهادت نبود و هزینه‌ای هم نداشت ولی ساختار معیوب حکومت و لزوم اصلاح آن سبب شد تا قیام کنند؛ چراکه معتقد بودند اگر حکومت اموی اصلاح شود، امت نیز اصلاح خواهد شد.

 

حیدری با بیان اینکه پرداختن به ظواهر و بحث‌ های جزئی در فرآیند امر به معروف و نهی از منکر موجب غفلت و فراموشی هدف اصلی این فریضه می‌شود، تصریح کرد: نسبت به برخی ظواهر حساسیت‌های بسیار زیادی در جامعه نشان داده‌ایم، در حالیکه دیگران در همین نظام اجتماعی فسادهای میلیاردی و بسیاری اتفاقات ناگوار دیگر رقم زده‌اند.

 

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر لزوم توجه به مسائل اساسی و ساختاری درون سازمان توسط شوراهای امر به معروف و نهی از منکر، اظهارکرد: باید دید که چگونه می‌توان در سازمان بزرگ شهرداری، رضایتمندی مردم را با اصلاح فرآیندها، شفافیت و بحث‌هایی از این قبیل ارتقاء داد؛ این مهم را باید با نگاهی تعاملی و رویکردی مشارکت‌محورانه دنبال کرد تا حساسیت هم ایجاد نکند و بهترین خروجی و اثربخشی را داشته باشد.

 

حیدری خاطرنشان کرد: فرآیندی با عنوان تعلیم و تربیت، به نام اجتماعی شدن، از بدو تولد بر ما حاکم است که از ما عنصری به اسم شهروند در جامعه می‌سازد؛ ما در این مسیر تعلیم و تربیت، رفتارهایی را از محیط خانواده، جامعه و مدرسه می‌گیریم که اصطلاحا از آن با عنوان «درونی کردن» یاد می‌شود.

 

وی با بیان اینکه اگر رفتارهای مورد انتظار ما در جامعه درونی شوند، نیازی به ناظر و عامل کنترلی نداریم، تصریح کرد: درصورتیکه رفتارهای ما درونی نباشند، جامعه به ابزارهای کنترلی روی می‌آورد که نشان از عجز و ناتوانی است؛ رفتاری که بواسطه ابزارهای کنترلی از ما سر می‌زند، فاقد ارزش بوده چراکه پایدار نیست و در شخصیت ما نهادینه نشده است.

 

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر نیازمند تغییر گفتمان و روش‌ها هستیم، اظهارکرد: با قدم برداشتن در مسیر صحیح و بکارگیری شیوه‌های درست میتوان به اثربخشی این فریضه و ماندگاری آن کمک کرد.

 

حیدری افزود: آمران به معروف باید نسبت به مسائل اجتماعی، تعلیم و تربیت و تاثیرات و تغییر رفتار و مدل‌های آن آگاه باشند، مجموعه ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرداری هم باید با رویکردی عالمانه و کارشناسی این فریضه را در سازمان پیاده‌سازی کند.

 

 

کد خبر 964586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha