وضعیت گازرسانی در کرمان/اتصال صنایع استان به شبکه گاز منجر به مبارزه با قاچاق سوخت است

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با ارائه گزارشی از وضعیت گازرسانی به استان و پروژه های در دست اقدام گفت: اتصال صنعت استان به شبکه گاز اقدام بسیار ارزنده ای در مبارزه با قاچاق سوخت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، منوچهر فلاح سه شنبه (4 شهریور) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم و گرامیداشت هفته دولت گفت: خبرنگاری شغل بسیار خطیر، حساس و مقدسی است و خبرنگاران مسئولیت احیاء و زنده نگه داشتن دو فریضه مهم و بزرگ در دین مبین اسلام یعنی امر به معروف و نهی از منکر را با رعایت امانت به عهده دارند.

 

 

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان بیان کرد: در سال جاری، واقعاً خوشحالم که بیشترین برنامه ها در راستای گازرسانی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است و در هفته دولت امسال افتتاح گازرسانی به 5 شهر از جمله هنزاء، نظام شهر، بلوک، شهداد و اندوهجرد را داریم که مردم این شهرها از نعمت گاز برخوردار خواهند شد و برای اینکه این پروژه به ثمر برسد، هزار و 750 میلیارد ریال هزینه شد.

 

 

وی ادامه داد: برای گازرسانی به 113 روستا که در شهرستان های سیرجان(11 روستا)، انار(2روستا)، بافت(3روستا)، کرمان(19 روستا)، نرماشیر(11 روستا)، جیرفت(42 روستا) و رودبار جنوب(24 روستا)  447 میلیارد ریال هزینه شد.

 

فلاح در ادامه اظهار داشت: کار بسیار خوب دیگر، بحث به ثمر رسیدن و افتتاح پروژه های گازرسانی به محورهای صنعتی در بی بی حیات و سرآسیاب کرمان، مجموعه صنعتی و مسکونی ارگ جدید بم، محور صنعتی ماهان_بم، محور صنعتی مسجد ابوالفضل رفسنجان و محور صنعتی گود غلامعلی شهربابک و کارخانه مس درخشان تخت گنبد سیرجان است که گاز 150 صنعت استان کرمان وصل می شود و از این نعمت استفاده می کنند.

 

 

وی ادامه داد: با اتصال این صنایع به شبکه گاز 32 میلیون لیتر مصرف سوخت مایع و فرآورده ها در استان کاهش پیدا می کند که یک اقدام بسیار ارزنده در مبارزه با قاچاق سوخت است و برای گازرسانی به این محورهای صنعتی نیز 748 میلیارد ریال تاکنون هزینه شد.

 

وی با بیان اینکه افتتاح جایگاه «سی ان جی» شهر کهنوج را در هفته دولت در برنامه داریم، ادامه داد: کار خوب دیگر، بحث آغاز عملیات و کلنگ زنی پروژه های بزرگی است که در هفته دولت انجام خواهد شد؛ گازرسانی به نودژ منوجان و 161 روستا از دیگر برنامه ها است.

 

 

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان خاطر نشان کرد: در مجموع در هفته دولت امسال، برای بخش افتتاح پروژه ها، 5 شهر و 113 روستا، 2 هزار و 945 میلیارد ریال هزینه شده و 17 هزار و 600 خانوار از این نعمت می توانند استفاده کنند و همچنین برای بخش آغاز عملیات گازرسانی و کلنگ زنی 3 هزار و 715 میلیارد ریال اعتبار دیده شده که این پروژه ها به ثمر برسند و 30 هزار و 500 خانوار از نعمت گاز بهره مند شوند.

 

وی ادامه داد: به زودی شاهد برخورداری از گاز در 4 شهر دیگر از جمله زهکلوت، عنبرآباد، دوساری و مردهک هستیم که بالای 95 درصد پیشرفت داشتند و ظرف 1 تا 2 ماه دیگر در مدار می آیند.

 

فلاح گفت: در راستای فرمایشات و نامگذاری سال ها توسط مقام معظم رهبری، یک برنامه خوبی در بخش صنعت داریم که بحث گازرسانی به 12 محور صنعتی است که در سال جاری 413 واحد صنعتی دیگر از نعمت گاز برخوردار خواهند شد و امیدواریم با این 12 محور، در مجموع در سال 99، حدود 48 میلیون لیتر مصرف فرآورده کاهش پیدا کند.

 

وی ادامه داد: به رغم شیوع بیماری منحوس کرونا و مشکلاتی که در اجرای پروژه ها ایجاد شده، خوشبختانه تاکنون شرکت گاز با رعایت پروتکل های بهداشتی توانسته همچون سال 98 پروژه ها را با پیشرفت خوبی جلو ببرد و در حال حاضر، از ابتدای سال تاکنون حدود 700 کیلومتر در استان در بخش شبکه توزیع، تغذیه و خطوط انتقال کار کردیم.

 

 

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان اظهار داشت: سال 99، مشعل گاز 12 شهر شامل ارزوئیه، هنزاء. گنبکی، دوساری، عنبرآباد، شهداد، بلوک، نظام شهر، اندوهجرد، زهکلوت، ریگان، مردهک به همراه 240 روستا و 12 محور صنعتی روشن می شود  و در سابقه نیم قرن عمر شرکت گاز بعید می دانم استانی توانسته باشد در یک سال 12 شهر را به گاز برساند و پیش بینی می شود که 48 میلیون لیتر مصرف فرآورده کاهش پیدا می کند.

 

 

وی در ادامه بیان کرد: سال 98، نسبت به سال های گذشته شرکت گاز کرمان، یک سال متفاوت بلکه بی نظیری بود و امیدواریم سال 99 یک رکورد خیلی خوبی را داشته باشیم؛ شرکت گاز استان کرمان از سال 72 که تأسیس شده، سالیانه به طور متوسط 700 کیلومتر کار کرده و در سال 97، حدود هزار و 400 کیلومتر لوله گذاری انجام داده ایم اما سال 98، با توجه به اینکه با سیل شروع شد و با کرونا خاتمه پیدا کرد و گرفتاری هایی دیگر، با توجه به اینکه تعهد ما هزار و 527 کیلومتر بود اما 2 هزار و 275 کیلومتر انجام دادیم که 150 درصد بیشتر از تعهد خود عمل کرده و رکورد دوم کشور در لوله گذاری را بدست آوردیم و برای استان افتخار بزرگی بود.

 

 

فلاح بیان کرد: رکورد دیگر در سال 98، بحث نصب انشعابات و علمک بود که مقام سوم نصب انشعابات و علمک کشوری را  نسبت به سال 97 بدست آوردیم و همچنین یکی دیگر از اقدامات افتخارآمیز اینکه شرکت گاز بنا بر سنوات گذشته و آمارهای ثبت شده، سالیانه در بحث کاهش سوخت مایع، یک میلیون کم می کرد اما در سال 98 و 99 به خاطر اینکه دیدگاه ما الان بیشتر بحث گازرسانی به صنایع، مخصوصاً گلخانه های جنوب است( 2 هزار و 300 هکتار گلخانه در بخش جنوب) خوشبختانه در سال 98 حدود 51 میلیون لیتر مصرف فرآورده کاهش پیدا کرد.  

 

 

وی خاطر نشان کرد: اقدام بسیار ارزنده ای که در استان و کشور انجام دادیم این است که ما بتوانیم مصرف سوخت مایع را کم کنیم و به جای آن یک سوخت پاک و ارزان به نام گاز را بدهیم.

 

 

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان گفت: در سال 97 مقام 23  کشور را در «جی آی اس» داشتیم اما در سال 98 توانستیم مقام 4 کشور را بدست آوریم و رشد 19 پله ای داشتیم و بسیار کار بزرگی شد و الان با رشد خوبی که داشتیم، مقام سوم را داریم و امیدواریم به زودی بتوانیم در بحث «جی آی اس» سرآمد کشور شویم که این استان با شرایط خاصی که دارد، در بحث نگهداری خطوط کار ارزنده انجام دهد.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 37 هزار مشترک و بیش از 32 هزار انشعاب داشتیم، ادامه داد: میزان تجمعی پایان تیرماه، 667 هزار و 24 مشترک گاز و 431 هزار و 831 انشعاب گاز در استان است که 94 درصد شهری و 47 درصد روستایی، خانوارها تحت پوشش هستند.

 

فلاح در ادامه در خصوص تقسیط گاز بها، خاطر نشان کرد: تقسیط گاز بها برای صنایع و خانگی را داریم اما پول گاز بهای دریافتی، مستقیم به حساب هدفمندی یارانه ها می رود و هیچ کجا مستقیم در استان ها نخواهد ماند.

 

وی ادامه داد: طبق دستورالعمل ها برای روستاهای بالای 20 خانوار باید گازرسانی کنیم و بنا بر دستورالعملی که از وزارت خانه آمده، حداکثر برای هر خانوار تا 12 میلیون تومان می توانیم سرانه هزینه کنیم بنابراین این روستاها در اولویت هستند.

 

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان بیان کرد: مصرف گاز استان کرمان در سال 97 حدود 7 میلیارد متر مکعب بوده که در سال 98 به بیش از 8 میلیارد متر مکعب رسید و در سال جاری تا آخر مردادماه، 3 میلیارد و 485 میلیون متر مکعب گاز مصرف کردیم که مدت مشابه سال گذشته 3 میلیارد و 200 متر مکعب مصرف بوده است.

کد خبر 964693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha