یک میلیون حاشیه نشین در کلانشهر مشهد وجود دارد

شریعت یار گفت: بیش از ۷ میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد که مشهد به عنوان یکی از بزرگترین کلان شهرها یک میلیون حاشیه نشین را در خود جای داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سید هادی شریعت یار» در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که با موضوع مسائل و مشکلات حاشیه شهر مشهد در دادگستری ساجدی  برگزار شد؛ با بیان اینکه حاشیه شهر مشهد با بسیاری از مسائل و مشکلات همراه است؛ افزود: البته این را باید در نظر گرفت که بسیاری از انسان های فرهیخته از این مناطق بوده اند و ظرفیت های فوق العاده و قابل توجه ای در این مناطق وجود دارد اما در این جلسه به مشکلات و معضلات حاشیه شهر می پردازیم.

 

معاون دادستان مشهد با توضیح اینکه وقتی به حاشیه نشینی اشاره می شود نابسامانی ها و مشکلات و معضلات آن در ذهن تداعی می شود؛ گفت: باید دید حاشیه نشینی چرا شکل می گیرد که به دلایل متعددی از جمله جاذبه های شهرهای بزرگ، مسائل اقتصادی که فرد را به این مناطق سوق می دهد و بسیاری عوامل دیگر برمی گردد.

 

وی بیان کرد: غفلت مسئولین از حاشیه شهر مشهد نیز بر رونق حاشیه نشینی و مضاعف شدن مشکلات از مناطق بی تاثیر نبوده است از جمله توزیع ناعادلانه ثروت و خدمات و اقداماتی که برای جلوگیری از رشد بی رویه حاشیه شهر باید می شد انجام نشده است.

 

شریعت یار با بیان اینکه بیش از بک میلبون حاشیه نشین در مشهد داریم؛ اظهار داشت: در کشور بیش از ۷ میلیون حاشیه نشین وجود دارد که مشهد به عنوان بزرگترین کلان شهر کشور یک هفتم را در خود جای داده است که این موضوع چالش های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و غیره در این مناطق به دنبال داشته است.

 

وی با اشاره به سیاست های قوه قضاییه در راستای پیشگیری از وقوع جرم در مناطق حاشیه شهر مشهد؛ گفت: کمیته ای در این خصوص  در نیمه تیر ماه سال جاری با هدف عمده رفع مشکلات فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و ...در حاشیه شهر تشکیل شد که در راستای اهداف کمیته در گام اول مسائل و مشکلات این مناطق شناسایی و احصا شد.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی ادامه داد: به همین منظور جلساتی در مساجد حاشیه شهر با حضور مردم برگزار شد و آموزش های لازم در خصوص جرم های آن منطقه از جمله جلوگیری از سرقت، کلاهبرداری داده شد و اطلاعات حقوقی را به مردم منتقل کردیم.

 

وی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم قبل از اینکه مردم از ما مطالبه کنند ما مطالبات مردم را مرتفع کنیم؛ افزود: البته ما از مردم حاشیه خواستیم تا برای رفع معضلات و مشکلات مناطق خود مطالبه گر باشند تا روند مرتفع سازی مشکلاتشان سریعتر انجام شود.

 

شریعت یار با اشاره به دیگر اقدامات کمیته پیشگیری از وقوع جرم در مناطق حاشیه شهر؛ گفت: رفع مشکل آب روستای احمدآیاد، مبارزه با ارازل و اوباش با هدف دستگیری آنان، تشکیل شعب تخصصی ویژه ای دادسرا در خصوص حاشیه شهر،   جلوگیری از موقوفه خواری و کوه خواری، صدور دستورات قضایی لازم برای حمع آوری موتور تلمبه ها، پیگیری در جهت عدم ایجاد منطقه منفصله شهری، رفع مشکلات در بوستان های این مناطق از جمله سگ گردانی، توزیع مواد مخدر، مسایل غیر اخلاقی و ... توسط این کمیته صورت گرفته است.

 

وی با بیان اینکه کارگروه پیشگیری از سرقت در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم فعال شده است و در مناطقی که سرقت بیشتر است به عنوان پایلوت انتخاب شده است؛ اظهار داشت: بحث ساماندهی بحث ساماندهی انبارهای ضایعاتی در نیز که با مطالبه گری خبرنگاران صورت گرفت در دستور کار قرار گرفت.

 

معاون دادستان مشهد بیان کرد: از ابتدای سال تا پایان تیر ماه ۱۵۴۱ گزارش در سامانه سجام امده ثبت شده است که بالغ بر ۸۰ درصد از این گزارشات پیگیری شده است.

 

وی در خصوص دغدغه مردم در خصوص نحوه غسل و تدفین بیماران کرونایی گفت: با حضور در بهش رضوان از نحوه صحیح غسل میت و دربهشت رضا نحوه صحیح دفن اطمینان حاصل کردیم؛ همچمنین در برخی از گزارشات به معتادان متهاجر اشاره شده بود که از ابتدای سال تا پایان تیر ماه  ۲۲۶۰ معتاد جمع آوری شدند و بعد از غربالگیری ۱۶۳۷ نفر به کمپ معرفی شدند که از این تعداد ۲۶۰ نفر خانم بودند.

کد خبر 964697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha