تازیانه بدهی های بانکی در ایام کرونا بر تن فعالان اقتصادی گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان می گوید: پس از گذشت هفت ماه از شیوع ویروس کرونا هنوز واحدهای گردشگری گلستان نتوانستند بر روی پای خود بایستند و باید تسهیلات بانکی آنها به مدت یک سال امهال شود.

 خبرگزاری شبستان -گرگان، فاطمه رائیجی؛ گردونه شیوع ویروس کرونا در استان گلستان در شیب نزولی قرار دارد و هر روز میزان بیماران بستری با علائم کرونا در مراکز درمانی استان گلستان کمتر از دیروز می شود.

 

کاهش شیب شیوع ویروس کرونا در پیک دوم که با آغاز فصل تابستان و در تیرماه رقم خورد بیانگر آن است که مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام بیشتری دارند و استفاده از ماسک در سطح جامعه در میزان کاهش شیوع کرونا اثر بخش بوده است.

 

به طور قطع اگر می خواهیم طغیان کرونا با موج بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان با یکدیگر برخورد نکند و شرایط ارائه خدمات درمانی در استان با چالش کمبود امکانات رو به رو نشود همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی باید بیش از گذشته باشد و امیدواریم با چنین روحیه ای ماه مهر و مهرورزی را در استان گلستان با شرایط سفید آغاز کنیم.

 

اما زبانه های آتش کرونا به جان اقتصاد و معیشت بسیاری از مردم استان گلستان افتاده و قطعاً بزرگترین مواسات و حق الناس امروز رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی است تا اصناف و بازاریان که همیشه در سختی و مشکلات پشت و پناه اقشار محروم آسیب دیده بودند، بتوانند از زیر آوار فشارهای اقتصادی خارج شوند.

 

*گردشگران از حضور در بهشت ایران استقبال نمی کنند

تقریباً هفت ماه است که شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل را تحت الشعاع خود قرار داده است، رستوران ها آن حال و هوای گذشته را ندارند و مسافران نیز در این شرایط برای حضور در نگارستان و بهشت ایران بی رمق هستند.

 

از سویی دیگر تازیانه های بدهی های بانکی نیز تن فعالان حوزه اقتصادی استان گلستان را زخمی و رنجور کرده است، موضوعی که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در جلسه ستاد استانی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به آن اشاره کرد و خواستار امهال تسهیلات در بخش حوزه گردشگری حداقل تا یک سال آینده شد.

 

«احمد تجری» در این باره گفت: دولت برای استمهال تسهیلات تنها سه ماه نخست سال را در نظر گرفت این در حالی است که با توجه به شرایط قرمز کرونا هنوز فعالان حوزه گردشگری نتوانستند در حوزه اقتصادی به توانمندی لازم برسند و نیاز است که این تسهیلات تا یک سال آینده استمهال شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان همچنین خواستار این مهم شد که استاندار گلستان در این زمینه با وزارت کشور و ستاد ملی کرونا مکاتبه ای داشته باشد تا با الطاف دولت به بخش گردشگری استان گلستان کمک شود.

 

*افزایش روند قیمت ماسک در ایام محرم

همچنین، حجت الاسلام «نورالله ولی نژاد»، مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان از روند افزایش قیمت ماسک در ماه محرم گلایه کرد و خواستار رسیدگی و نظارت بیشتر بر این موضوع شد.

 

اما «حسین نجف زاده» می گوید: با آغاز ماه محرم شاهد افزایش قیمت ماسک نبودیم و قیمت ماسک در حال حاضر  یک هزار و 900 تومان است که در گذشته دو هزار و 500 تومان عرضه می شد.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان افزود: در تلاش هستیم با نظارت بر تولید و عرضه ماسک بتوانیم آن را با قیمت دولتی یعنی یک هزار و 500 تومان عرضه کنیم.

 

«حسین طلوعیان» نیز در خصوص قیمت ماسک می گوید: در روزهای گذشته موفق شدیم پارچه مورد نیاز برای تولید ماسک در یکی از واحدهای تولیدی استان را تأمین کنیم و امیدواریم بتوانیم قیمت ماسک را به یک هزار و 200 تا یک هزار و 300 تومان برسانیم.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان خاطرنشان کرد: در هفته گذشته یکی از واحدهای تولیدی با تجهیز ماشین آلات ظرفیت تولید خود را در زمینه ماسک به دو برابر افزایش داده و یک واحد تولیدی دیگر نیز در گنبدکاووس راه اندازی شده است که با یک هزار و 500 تومان ماسک را عرضه می کند.

 

طلوعیان بیان کرد: در تلاش هستیم به شرایطی برسیم که در استان گلستان روزانه بالغ بر 700 هزار ماسک با قیمت یک هزار و 200 تومان عرضه شود.

 

تعطیلی مهدهای کودک در استان گلستان از دیگر دغدغه های بسیاری از بانوان به ویژه بانوان شاغل است و این موضوع باعث شده که فضاهای غیررسمی و بدون رعایت هیچ پروتکلی برای نگه داری فرزندان خردسال خانواده ها شکل بگیرد.

 

در استان گلستان 243 مهدکودک وجود دارد که 130 مورد آن استیجاری است و از سویی دیگر یک هزار و 200 نفر به عنوان عوامل مثل مربی و کارشناس در این مهدهای کودک فعالیت می کنند که کرونا به اقتصاد آنها آسیب وارد کرده است.

 

*تعطیلی مهدهای کودک در شهرهای قرمز برای بانوان شاغل دردسر ساز شد

«الهام سادات خاندوزی»، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان نیز اعتقاد دارد تعطیلی مهدهای کودک در شهرهای قرمز برای بانوان شاغل دردسر ساز شده است.

 

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه سال تحصیلی قرار داریم بسیاری از بانوان که نگهداری از فرزندان کوچک خود را به یکی از اعضای خانواده می سپردند با مشکل رو به رو می شوند.

 

خاندوزی یادآور شد: باید شرایطی فراهم شود که بانوان بتوانند با آسودگی خاطر به فعالیت های خود در جامعه و دستگاه های اجرایی ادامه دهند.

 

*بانوان شاغل در اولویت مرخصی و دورکاری

«هادی حق شناس» استاندار گلستان در این زمینه می گوید: بانوان شاغل در دستگاه های دولتی می توانند دورکاری کنند و با توجه به شرایط قرمز استان گلستان و تعطیلی مهدهای کودک براساس مصوبه ستاد ملی کرونا تا زمانی که استان در وضعیت زرد و سفید قرار نگیرد، نمی توانیم در این باره تصمیم گیری کنیم.

 

استاندار گلستان بیان کرد: تأکید ما این است که بانوان شاغل که کودکان شیرخوار دارند در اولویت مرخصی ها و دورکاری در دستگاه های اجرایی باشند.

 

حق شناس همچنین به کاهش 50 درصدی بستری بیماران کرونایی نسبت به پیک دوم کرونا در استان اشاره کرد و افزود: امیدواریم با رعایت پروتکل های بهداشتی در چند هفته آینده استان گلستان در وضعیت سفید کرونا قرار گیرد.

 

وی افزود: در طول روزهای آینده اگر وضعیت شهرستان های استان از نظر شیوع ویروس کرونا تغییر پیدا کند قطعاً نسبت به بازگشایی مهدهای کودک تصمیم گیری می شود.

 

همچنین برگزاری مناسک مذهبی و سوگواری برای حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در استان گلستان به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا از جمله دیگر دغدغه های فعالان هیئت های مذهبی در استان گلستان است که با توجه به تأکید استاندار گلستان در این روز دسته روی ها ممنوع است و در صورت تغییر وضعیت شهرها به سفید امکان برگزاری دسته روی وجود خواهد داشت.

 

کد خبر 965015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha