سنت های حسنه محرم در خدمت به مردم

محرم امسال و انجام فعالیت های جدید در تاریخ به عنوان میراث ماندگار به ثبت خواهد رسید و شاهد نتایج خوبی در اصلاح برخی از بدعت ها خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، ماه محرم و صفر امسال بسیاری از برنامه های ملی و مذهبی تحت تاثیر شرایط خاص کشور به دلیل بیماری کرونا قرار گرفت اما خلاقیت و نوآوری ها، جریان و مسیر فعالیت ها را به سمت اقدامات موثر هدایت و آن شور و تلاش در حوزه دیگر قرار گرفت.

 

ماه محرم و فعالیت تکایا و حسینه ها که همراه با شور و شعور بود و توزیع نذری و حرکت هیات های سینه زنی و زنجیر زنی حال و هوای شهر و روستاها را تغییر داده بود امسال رنگ و بوی دیگری گرفت.

 

شاید به نظر و بر اساس مشاهدات ظاهری، برنامه ها تحت تاثیر قرار گرفته و خبری از تعذیه خوانی و حرکت هیات ها نیست اما به دنبال اهمیت عزای امام حسین(ع) و حزن این مصیبت بزرگ، هیچ گاه چراغ این عزاداری ها خاموش نخواهد شد.

 

امروز فعالان مذهبی با انجام حرکت های فرهنگی، حمایتی و اجتماعی و البته برگزاری مراسم ها با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، اقدامات دیگری را انجام دادند که در کارنامه فعالیت های مذهبی و ایام محرم و صفر به ثبت می رسد و رسانه ها و عکاسان و فیلم برداران آن ها در قاب تصویر و خبر ثبت می کنند.

 

تهیه بسته های مواد غذایی و محتواهای فرهنگی برای مردم از جمله اقداماتی است که در قالب رزمایش همدلی اجرا می شود و همه و همه نقش خود را در شرایط بحرانی ایفا خواهند کرد.

 

امروز مساجد، هیات ها و تشکل های مردم نهاد همه تکیه و پایگاه بزرگ خدمت رسانی به اقشار آسیب پذیر شده اند و تولیدات فرهنگی هم ابعاد قیام امام حسین(ع) را تشریح می کنند.

 

رهبر انقلاب واقعیت عزاداری های محرم را برای متولیان فرهنگی بیان کرد

 

رئیس عقیدتی و سیاسی پدافندهوایی منطقه شهید نصر اصفهان گفت:  رهبر انقلاب واقعیت عزاداری های محرم را برای متولیان فرهنگی بیان کرد و همه باید تابع دستورالعمل های بهداشتی باشیم.

 

حجت الاسلام  «سید جانمراد موسوی» با اشاره به اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) لازم است، افزود: این اقدام دینی که در راستای حفظ شعار اسلامی است نباید موجب خسارت به جامعه و سلامت مردم بشود.

 

وی ادامه داد: دستورالعمل های ستاد کرونا مبنای همه تصمیم گیری های مراسم های ماه محرم و صفر باشد و با توجه به توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، باید همگان به این موضوع توجه کنند و پیرو خط ولایت باشند.

 

رئیس عقیدتی و سیاسی پدافندهوایی منطقه شهید نصر اصفهان با اشاره به تهیه بسته های معیشتی و فعالیت های فرهنگی در ایام ماه محرم گفت: در برخی از مراکز و بخش های کشور امکان برگزاری برنامه حضور وجود دارد که آن ها باید دستورالعمل های بهداشتی را نیز اجرا کنند و در توزیع نذری نیز، پذیرایی بسته بندی شده انفرادی داشته باشند و هزینه های غذا و پذیرایی برای کمک به نیازمندان صرف شود.

 

وی اضافه کرد: تولید محتواهای فرهنگی، توزیع کتاب و مطالب فرهنگی در جامعه برای معرفی بیشتر ابعاد قیام امام حسین(ع) لازم است.

 

*کانون های مساجد در توزیع محتوای فرهنگی و بسته های معیشتی پیشتاز هستند

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان گفت: کانون های مساجد در توزیع محتوای فرهنگی و بسته های معیشتی مثل گذشته پیشتاز هستند.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» ادامه داد: برگزاری مسابقات کتابخوانی با موضوع امام حسین(ع) و قیام کربلا، تولید محتواهای چند رسانه ای و ایجاد پویش پرچم مشکی در منازل از مهمترین فعالیت های کانون های مساجد در این ایام است.

 

وی با اشاره به فعالیت های ابتکاری متفاوتی که از سوی کانون های مساجد انجام می شود، خاطرنشان کرد: پخش محتوای فرهنگی از بلندگو و یا به صورت تصویری در شهرها و شبکه های اجتماعی و همچنین نوشتن احادیث و مطالب مربوط به قیام امام حسین(ع) بر روی خودروها از اقداماتی است که این نهادهای فرهنگی انجام می دهند.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان اظهارداشت: رعایت اصول بهداشتی برای حفظ سلامت مردم لازم است و نباید احساساتی تصمیم گرفت.

 

*مشارکت برای همدلی با مردم

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری عاشقان امام حسین علیه السلام کاشان گفت: در ایام محرم مردم برای کمک به نیازمندان همدل و متحد شدند.

 

محمد رضا ادیب  افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری تهیه و توزیع بسته های مواد غذایی با کمک خیرین  در دستور کار قرار گرفت و تمامی خانواده هایی که احساس می شد در طول این ایام با مشکلات مالی مواجه هستند را تحت پوشش قرار دادیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه مقابله با ویروس کرونا ادامه دارد، گفت: ضد عفونی منطقه محدوده کانون شامل مغازه ها، منازل، وسایل نقلیه و معابر عمومی از اقدامات این کانون است که همچنان ادامه دارد.

کد خبر 965021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha