مساجد نگذارند بُعد اجتماعی قیام عاشورا کمرنگ شود/ ضرورت مقابله منطقی مسجدی‌ها با طرح «جدایی دین از سیاست»

حجت‌الاسلام حسینی میانجی با بیان‌اینکه مساجد نباید اجازه دهند بعد اجتماعی قیام عاشورا کمرنگ شود، گفت: گریه بدون معرفت، تحول آفرین نیست. عزاداری‌های مساجد باید با طرح «جدایی دین از سیاست» مقابله علمی و منطقی کند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید حبیب الله حسینی میانجی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به اتتشار کتاب «شهید جاوید» تالیف مرحوم صالحی نجف آبادی در دهه چهل و اثرگذاری آن در میان نیروهای انقلابی، اظهار کرد: شخصیت هایی همچون آقای صالحی، شهید آیت الله مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی، توانستند بعد اجتماعی و کارکرد انقلابی نهضت حضرت سیدالشهدا (ع) را برجسته کنند که اتفاقا این موضوع با استقبال زیادی از سوی نیروهای انقلابی همراه و موجی از حرکت ضد رژیم پهلوی و در مقابله با شبهات کمونیست ها درباره بی اثر بودن نقش دین در تحولات اجتماعی، ایجاد کرد.

 

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه تهران افزود: طرح دوباره نقد و بررسی کتاب شهید جاوید در ایام‌ محرم امسال در رسانه های مختلف، به چند دلیل است، اول اینکه دشمن همچون گذشته سعی دارد بر جنبه عاطفی قیام عاشورا تاکید کند و این جنبه را از بعد اجتماعی و سیاسی آن جدا کند. دوم اینکه، دشمن امسال از موضوع کرونا برای طرح برخی شبهات درباره حرکت انقلابی امام حسین (ع) استفاده بیشتری کرده و با توجه به لزوم برگزاری عزاداری در منازل مردم، سعی دارد بعد فردی این حرکت را برجسته کند و به این صورت عزاداری را به سینه زنی و گریه کردن بر مصائب حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) محدود کند.

 

وی اضافه کرد: مساجد ضمن اینکه باید مراقب سلامتی مردم باشند و در همین راستا مروج پویش "هر خانه یک حسینیه" نیز هستند حتما دقت کنند مبادا کاهش مجالس حسینی با حضور حداکثری مردم، موجب تضعیف نقش تحول آفرین و جایگاه اجتماعی سیاسی قیام کربلا شود. در واقع مساجد به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی همیشه باید پیام سیاسی و اجتماعی نهثت کربلا را برای مردم به ویژه نسل جوان بازگو کنند.

 

حسینی تاکید کرد: ائمه جماعات مساجد هم در سخنرانی های خود و هم درباره محتوای سخنرانی مبلغان و خطبا، مراقب باشند سینی زنی و گریه بدون معرفت را ترویج نکنند، البته این امور، فی نفسه اثرات و برکات معنوی خود را دارند ولی اگر از کارکرد اجتماعی و سیاسی حرکت حضرت سیدالشهدا (ع) منفک شود، از نیت و اهداف اصلی قیام عاشورا دور می افتد.‌ آنجا که حضرت اباعبدالله (ع) فرمودند برای اصلاح امت و دین اسلام قیام کردم، این اصلاح صرفا با سر و سینه زدن و گریه و زاری محقق نمی شود بلکه نیازمند بصیرت و معرفت عمیق دینی است که در اینجا نقش مساجد به عنوان اصلی ترین پایگاه دینی، برجسته می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر زمانی اندیشمندان اصیل و دغدغه مندی همچون شهید مطهری، دکتر شریعتی و مرحوم صالحی نجف آبادی، مردم را با جنبه هایی از واقعه عاشورا آشنا کردند‌‌ که در گذر زمان کمتر به انها توجه می شد، به دلیل درک زمانه و لزوم تاریخی این کار بود بنابراین اکنون نیز باید صاحبان اندیشه و قلم نیز اجازه ندهند جنبه فردی و صرفا معنوی نهضت عاشورا برجسته شود بلکه این جنبه را در کنار کارکرد اجتماعی، حرکت آفرین و جریان ساز انقلاب امام حسین (ع) برای مردم تبیین کنند.

 

وی در پایان یادآور شد:‌ مساجد در این زمینه باید با دقت در انتخاب سخنرانان، با دسیسه دشمنان در فراگیر کردن طرح «جدایی دین از سیاست» مقابله علمی و منطقی کنند و به هیچ وجه این موضوع نباید دست کم گرفته شود.

کد خبر 965069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha