امر به معروف و اصلاح امت اسلامی ارکان اصلی نهضت عاشورا هستند

امر به معروف و نهی از منکر اصلاح امت اسلامی از تباهی و برپایی سیره و روش پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) و حاکمیت راستین امام ارکان اصلی نهضت عاشورا را تشکیل می داد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، امر به معروف و نهی از منکر از احکام عملی مسلمانان و از فروع دین اسلام است. قرآن کریم عمل به دو اصل حیاتی امر به معروف و نهی از منکر را از ویژگی های اهل ایمان می داند و می گوید «مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند. آنان همدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می کنند». در این آیه خداوند زنان و مردان را همپای هم به اجرای امر به معروف و نهی از منکر و ترویج آن دعوت کرده است چرا که امر به معروف و نهی از منکر از تمام برنامه های اسلام حتی جهاد در راه خدا افضل و بالاتر است.

 

حضرت علی (ع) در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر همانند قطره ای در دریا است.

 

امام محمد باقر (ع) نیز در خصوص فلسفه امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه مهم و بزرگ الهی هستند که به وسیله آن دو، سایر واجبات الهی اقامه می شود. طبق رهنمودهای امام باقر (ع) اگر مسلمانان به اصل امر به معروف و نهی از منکر اهتمام بورزند، دین و آخرت خود را آباد خواهند کرد چرا که انجام دیگر واجبات امنیت و آرامش، رفاه و آسایش، تامین حقوق مردم و آبادی شهر و روستا همه و همه در گروی عمل به این دو اصل است.

 

اما برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید به دستورالعمل هایی توجه داشته باشیم. استدلال به آیات قرآن، استدلال های عقلانی، قهر و سکوت، توبیخ، تهدید و هشدار و افشاگری شیوه های نهی از منکر می باشند.

 

در دین مبین اسلام شان امر به معروف و نهی از منکر بسیار بزرگ شمرده شده و در خصوص اجرای آن نیز تاکیدات و ترغیبات فراوانی وجود دارد. خداوند در آیه 104 سوره آل عمران رستگاری را در گروی نظارت همگان می داند و می فرماید باید از شما جماعتی باشند که مردم را دعوت به خیر کنند و به نیکی امر و از بدی نهی نمایند و چنین مردمی رستگارند.

 

در نهج البلاغه نیز از امام علی (ع) روایت شده است که تمام اعمال نیک و حتی جهاد در راه خدا در پیش امر به معروف و نهی از منکر نیست مگر مانند قطره ای در دریای بزرگ. امام محمد باقر (ع) انجام واجبات، عدالت اجتماعی، سازندگی، استواری نظام و امنیت را از آثار ارزنده امر به معروف و نهی از منکر می داند.

 

امر به معروف و نهی از منکر نقش اساسی در نهضت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا ایفا می کند و رویکرد اصلی امام حسین (ع) در عاشورا احیای دین و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

 

فرهنگ عاشورا با الهام از امر به معروف و نهی از منکر نبض پر حرکت جامعه اسلامی است و با اجرای این دو فریضه همواره دشمنان حق و حقیقت در تنگنا قرار خواهند گرفت.

 

احیای دین، نابودی حکومت طاغوت، مبارزه با اندیشه های انحرافی، احیای امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین رویکردهای امام حسین (ع) در نهضت عاشورا است.

 

«حجت الاسلام محمد پیکری» استاد حوزه در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، امر به معروف و نهی از منکر در اصلاح جامعه و سعادت آن نقش مهمی دارد.

 

وی با اشاره به مراحل امر به معروف در جامعه گفت: در مرحله اول انسان باید در درون دوستدار خوبی ها و معروف ها باشد و از منکرات و مفاسد و گناهان بیزاری جوید. در مرحله دوم به صورت زبانی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد.

 

حجت الاسلام پیکری ادامه داد: انجام امر به معروف و نهی از منکر باید با رویکرد اصلاحی در جامعه انجام شود.

 

استاد حوزه خاطرنشان کرد: جامعه ای که از معیارهای اصیل دین و ملاک های ارزشی فاصله بگیرد، فساد در پیکره آن ریشه می دواند.

 

در مجموع می توان گفت امر به معروف و نهی از منکر اصلاح امت اسلامی از تباهی و برپایی سیره و روش پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) و حاکمیت راستین امام ارکان اصلی نهضت عاشورا را تشکیل می داد. در عصر حاضر نیز باید با تاسی از سیره اهل بیت (ع) به احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بپردازیم تا جامعه به سوی سلامت، سعادت و اصلاح حرکت کند.

کد خبر 965146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha