​قدیمی‌ترین مسجد پاوه جلوه‌گر خاص معماری اسلامی است

بنای قدیمی مسجد جامع پاوه مربوط به قرن سیزدهم هجری است كه توجه علاقه مندان به معماری اسلامی را به خود جلب می كند.

به گزارش خبرنگار شبستان کرمانشاه ، بنای مسجد جامع پاوه به قرن سیزدهم هجری مربوط است از ويژگی های جالب اين مسجد ساخت آن تنها با يك مناره است كه توجه علاقه مندان به معماری اسلامی را به خود جلب می كند. و فاقد صحن می باشد. 

 

این مسجد از یك شبستان مستطیل شكل به ابعاد 15 در 20 متر تشكیل شده كه پوشش مسطح تیر چوبی آن بر روی 15 ستون چوبی قرار گرفته و بخش پائین این ستونها در سالهای اخیر به جهت پوسیدگی تعویض شده است. در ضلع جنوبی مسجد، محرابی قرار دارد كه آن هم در سالهای اخیر با انجام تعمیراتی شكل اولیه خودر ا از دست داده است .

 

 در سال های اخير اين مسجد توسعه پيدا كرده و ساختمان جديدی با استفاده از شيوه و سبك مسجد النبی در مدينه منوره در كنار آن ساخته شده است.  كه به عنوان مسجد زمستانی مورد استفاده قرار می گیردو حاوی دری چوبی بسیار قدیمی است كه بر روی آن كتیبه ای به خط كوفی حك شده است.   

 

مسجد زمستانی پاوه دارای حمام موقوفه‌ای است که متن وقف‌نامه آن به زبان عربی در مسجد قرار دارد. این مسجد قدیمی در بین مردم شهر پاوه دارای احترام خاصی است.

 

قدیمی ترین مسجد پاوه ظاهرا بر روی بقایای یک آتشکده دوره ساسانی پی ریزی شده است.  مردم محل بنای این مسجد را به صدر اسلام نسبت می دهند و بر این باورند که این بنا در روزگار خلیفه دوم و به دستور فرزندش عبدالله بن عمر بنا شده است. 

 

از دیگر جاذبه های مذهبی می توان به قرآن های دستنویس روستای زردویی و مسجد دخان در پاوه اشاره کرد.   

 

ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه شهرستان پاوه دینداری و پایبندی به اعتقادات و باورهای دینی مردم پاوه را زبانزد عام و خاص دانست و به خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: مردم پاوه اهل سنت و پیرو امام شافعی (رض)هستند و به موزات رهبران شریعت، بزرگان طریقت نیز به پرورش افکار تصوف و عرفان پرداخته اند که می توان به دو طریقه نقشبندیه و قادریه اشاره کرد.

 

وی افزود: مسجد جامع از قدیمی ترین مساجد پاوه میباشد که طبق شنیده ها حاکی از آن است که این مسجد متعلق به قرن اول و دوم است .

 

امام جمعه شهرستان پاوه خاطرنشان کرد: شهرستان پاوه با جمعیتی بالغ بر ۶۲ هزار نفر دارای ۹۴ مسجد میباشد که به ازای هر ۶۰۰ نفر یک مسجد در این شهرستان ساخته شده است .

 

وی ادر پایان با اشاره به تعداد مساجد در شهرستان پاوه گفت: ۲۶ مسجد در شهر پاوه و مابقی در شهر های دیگر شهرستان ازجمله نوسود،باینگان، بانوره، نودشه و روستاهای تابعه می باشد.

کد خبر 965452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha