روستانشینان خوسف همچنان در انتظار آب

آفتاب همچون شلاقی بر لبان خشکیده مردمان کویرنشین خوسف می تازد ولی مردم این دیار با صبر و حوصله در فصل داغ تابستان همچنان در انتظار وعده و وعیدهای مسئولان برای رفع مشکل کم آبی اند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبِی: آفتاب همچون شلاقی بر لبان خشکیده مردمان کویر می تازد اما مردم صبور دیار شرقی صبور در انتظار وعده و وعیدهای مسئولان برای رفع مشکلاتشان هستند؛ مردمان استان کویری خراسان جنوبی، سالیان دراز است که با بی آبی، کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند و این کم آبی سریال تکراری این روزها در فصل گرمشان شده است.

 

صدای فریاد روستائیان تشنه هر روز رساتر از روز گذشته به گوش می رسد و آن ها چشم انتظار رسیدن تانکرهای آب و تدبیر مسئولان برای رفع این مشکل هستند، در کنار مقوله بی آبی هدر رفت فزاینده آب به دلیل فرسودگی شدید و آبیاری های غیرمجاز باغ ویلاها توسط برخی از کشاورزان، گلوی تشنه روستائیان پایین دست را می فشارد.

 

 

«ابراهیم زاده» دهیار روستای گل به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: با اینکه ماژان شهر شده است ولی شبکه آبرسانی روستای ماژان و گل بسیار فرسوده است، بیش از 300 مشترک تنها در روستای گل داریم که با مشکل آب مواجه اند، باید چاه آب جدیدی حفر و تجهیز شود.

 

دهیار روستای گل با بیان اینکه با وجود تعداد مشترکان زیاد، تنها یک چاه آب داریم و خط انتقال آب فرسوده و نیاز به تعویض دارد، بیان می کند: با اینکه چاه جدید حفر شده ولی خبری از تجهیز چاه نیست.

 

دو تا سه روز در هفته بدون آب!

«یوسفی»، دهیار روستای گیوشاد هم در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه بیشتر اوقات آب روستای گیوشاد قطع است، می گوید: در هفته دو تا سه روز آب نداریم چراکه آب روستا را می بندند تا آب مجتمع به روستای خلیران و چهندک برسد، طی این دو روز با تانکر هم آبرسانی نمی شود و مردم مجبورند از آب قنات برداشت کنند.

 

دهیار روستای گیوشاد همچنین با بیان اینکه پنج سال پیش زیرساخت های راه ارتباطی گیوشاد تا ماژان انجام شده است، می گوید: این راه کوتاه ترین راهی است که دهستان ماژان را به دهستان براکوه متصل و شهر ماژان را به مرکز استان 20 کیلومتر نزدیک تر و دهستان براکوه را به مرز بخش وصل می کند.

 

وی ادامه داد: این راه ارتباطی حدود 9 کیلومتر خاکی است که امیدواریم با گذشت پنج سال از مصوبه آن به زودی انجام شود.

 

تمامی روستاهای دهستان براکوه با قطعی آب مواجه اند!

«ناصری»، دهیار روستای خلیران هم به خبرنگار شبستان می گوید: تمام روستاهایی که از مجتمع براکوه آبرسانی می شوند مشکل قطعی آب دارند؛ اما روستای خلیران طی روز اصلا آب ندارد و از ساعت 12 شب به بعد، مردم ظروف خود را آب می کنند و در طول روز استفاده می کنند.

 

وی با بیان اینکه این روستا 35 مشترک و 24 خانوار دارد، می افزاید: روستاهای قصبه، چهندک و گیوشاد روستاهای پایین دست این روستا هستند که مشکل آب دارند.

 

دهیار روستای برج زیاد از توابع بخش مرکزی بیرجند هم می گوید: قبلا در هفته دو، سه روز آب بیشتر نداشته ایم، ولی هم اکنون مشکل کم آبی روستا حل شده است.

 

وجود مشکلات زیاد برای تامین آب در خوسف/ آب جیره بندی می شود

«علیرضا شاهی گیو»، سرپرست امور آب و فاضلاب خوسف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: مشکل کمبود آب در روستاهای دارای شبکه آبرسانی خوسف زیاد است، اما عدم رعایت الگوی مصرف توسط بعضی از مشترکان به خصوص در روزهای تعطیل سبب قطع آب می شود.

 

 

وی می افزاید: مجتمع های آبرسانی در دهستان ماژان و براکوه علاوه بر فرسوده بودن با کمبود منابع آب مواجه هست، در دهستان براکوه 15 روستا با مشکل آب مواجه اند که آب جیره بندی می شود تا هر روستا طی 24 ساعاتی بی آب باشند.

 

اجرای خط انتقال و تاسیسات آبرسانی خوسف نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار

سرپرست امور آب و فاضلاب خوسف با بیان اینکه برای رفع مشکل کم آبی مجتمع براکوه باید پروانه بهره برداری از چاه جدید صادر شود، می گوید: جهت افزایش دبی آب باید از سوی آب منطقه ای مجوز صادر شود تا مشکل کم آبی روستاها برطرف شود.

 

شاهی گیو با گذری بر اینکه علاه بر فرسودگی، کمبود منابع آب را در شهرستان خوسف داریم و آبرسانی به 57 روستای شهرستان خوسف به صورت سیار انجام می شود، می گوید: شهرستان خوسف دارای 97 روستای برخوردار است، که 9 روستای بالای 20 خانوار به دلیل پراکندگی و یا نبود منابع تامین آب قابل شرب و یا قابل استفاده نیاز به اجرای خط انتقال و تاسیسات آبرسانی دارند که برای اجرای آن نیاز به 60 میلیارد تومان اعتبار است.

 

سرپرست امور آب و فاضلاب خوسف ابراز می کند: در حال حاضر اداره آب و فاضلاب 670 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع در سطح شهرستان دارد که حدود 70 کیلومتر آن فرسوده است و نیاز به اعتبار جهت تعویض دارد.

 

شاهی گیو با بیان اینکه در سال 98، با اجرای طرح مسکن محرومان، اداره آب و فاضلاب موفق شد با دیون و به صورت مشارکتی حدود 50 درصد این مشترکین جدید را تحت پوشش قرار دهد؛ می افزاید: همچنین برای تامین آب مورد نیاز مسکن محرومین نیاز به ۲ میلیارد تومان اعتبار  داریم.

 

وی با بیان اینکه تکمیل مجتمع آبرسانی ماهمیران، اجرای مخزن هزار متر مکعبی شهر خوسف، اجرای خط انتقال مجتمع براکوه- قصبه و چهکندک و مسیر روستای خلیلان هم که از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی به این شهرستان است، می گوید: همه این موارد در حال انجام است.

 

رفع مشکل روستاهای فریز و گل تا دهه فجر

مدیر عامل آبفای خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به مشکلات کم آبی در دهستان براکوه به ویژه در روستای بیشه و قلعه زری شهرستان خوسف، گفت: این دهستان با مجتمع آب تغذیه می شود ولی به دلیل برداشت بی رویه روستاهای این دهستان با تانکر هم آبرسانی می شود.

 

 

امامی با بیان اینکه در روستاهای فریز و گل شهرستان خوسف مصارف آب بسیار بالا است، گفت: زیر ساخت های لازم از قبیل تجهیز چاه جدید و اجرای پنج کیلومتر خط انتقال آب در این روستاها تا دهه فجر امسال برای حل مشکل آب در دستور کار است، امید است مشکل آب این روستاها در دهستان ماژان تا دهه فجر برطرف شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه ماهانه به طور متوسط آب مورد نیاز 350 تا 400 روستای استان با تانکر حمل می‌شود، گفت: در این بین آبرسانی به روستاهای استان با 33 تانکر انجام می‌شود که برای موارد ضروری هم شرکت آب و فاضلاب چهار تانکر به صورت تملکی در اختیار دارد.

 

آبرسانی به ۱۱ روستای خراسان جنوبی در دومین روز از هفته دولت

مدیرعامل آبفای خراسان جنوبی با گریزی از بارندگی ها خوب امسال در خراسان جنوبی، گفت: بارندگی ها سبب شد تا امسال نیاز کمتری به تانکرهای آبرسانی داشته باشم اما نیاز است تا مردم در مصرف آب صرفه جویی لازم را داشته باشند.

 

امامی از آبرسانی به 11 روستای خراسان جنوبی همزمان با دومین روز از هفته دولت خبر داد و گفت: از ابتدای امسال 26 روستای استان از آبرسانی سیار خارج و از نعمت آب شرب برخوردار شده اند، همچنین تا پایان شهریور ماه جاری هشت روستای دیگر از نعمت آب شرب برخوردار خواهند شد.

 

 

وی اظهار کرد: در مجموع تا دهه فجر امسال پروژه آبرسانی به 50 روستا با مشارکت بنیاد برکت در خراسان جنوبی افتتاح می شود.

 

 

مدیرعامل آبفای خراسان جنوبی با بیان اینکه در شهرهای خراسان‌جنوبی 393 هزار مشترک داریم و با توجه به گسترگی استان و فرسوده بودن شبکه‌ها شاهد هدررفت 31 درصدی آب در بخش شهری هستیم افزود: آب پایدار روستاها یکی از مشکلات است و  افزایش جمعیت روستاها در آخر هفته به ویژه در مناطق ییلاقی سبب مشکلات آبی می‌شود.

 

 

امامی افزود با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود آب پایدار برای تمامی روستاهای بالای 20 خانوار استان تا سال 1400 محقق شود، گفت: از مردم خواستاریم تا از مصرف بی رویه آب و آبیاری باغات خود خودداری کنند.

 

لزوم صرفه جویی در مصرف آب

«حسین خسروی اسفزار»، نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: در صورتی که آب در فصل گرما تامین نشود، زندگی مردم لنگ می ماند لذا مطالبات مردم در این زمنیه پیگیری می شود.

 

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب توسط مشترکین خانگی و کشاورزی، بیان می کند: مردم باید نسبت به صرفه جویی در مصرف آب اقدام و از اسراف پرهیز کنند؛ این مهم نیاز به فرهنگ سازی توسط دستگاه های متولی دارد.

 

خسروی اسفزار بیان می کند: مشکل کم آبی خراسان جنوبی را استاندار و مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی پیگیری کرده اند و سعی شده مشکل آب روستاها، با تانکر به صورت موقت برطرف شود.

 

وی با بیان اینکه جمعیت ثابت روستاهای اطراف بیرجند به غیر از پنج شنبه و جمعه 70 خانوار هست، می گوید: ولی طی دو روز پنج شنبه و جمعه خانوار ساکن این روستا به 90 خانوار می رسد، بنابراین بیشترین مشکل کم آبی را در این دو روز داریم.

 

 

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه مجتمع آبرسانی پسوج تقویت شده است، می گوید: خط انتقال پمپاژ آب به طول یک و نیم کیلومتر با قطر 200 میلی متر، حفر و تجهیز چاه آبرسانی جدید و افزایش ظرفیت تامین آب، اجرای خط 200 میلی متر از ایستگاه جدید به طول یک هزار و 100 متر، اجرای شبکه برق به طول 800 متر و نصب پست برق تقویت پمپاز آب از 32 به 42 لیتر بر ثانیه انجام شده است.

 

خسروی اسفزار ادامه می دهد: همچنین مخزن هزار متر مکعبی روستای دستگرد پیشرفت فیزیک 80 درصدی دارد و خط انتقال آب این روستا در آینده نزدیک وارد مدار خواهد شد.

 

 

 

 

کد خبر 965656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha