سوگواره‌ مجازی «رندان تشنه لب» برگزار شد

حوزه هنری استان خوزستان آئین سوگینه‌خوانی شاعران خوزستانی را با عنوان «رندان تشنه لب» به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، همزمان با عزاداری‌های ماه محرم، آئین شعرخوانی مجازی شاعران خوزستانی با عنوان «رندان تشنه لب» به‌صورت مجازی برگزار شد.

 

این برنامه که به همت واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خوزستان و با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان برگزار شد، جمعی از شاعران برجسته استان خوزستان تازه‌ترین سروده‌هایشان را در مدح و وصف واقعه عاشورا، امام حسین (ع) و یارانشان قرائت کردند.

 

در بخش آغازین این سوگواره «سینا دلشادی» ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان حاضر در این مراسم معنوی، فرا رسیدن دهه محرم را به اهالی هنر و فرهنگ و رسانه تسلیت گفت.

 

سرپرست حوزه هنری استان خوزستان ادبیات فارسی را یکی از جریان‌های بالنده نشر فرهنگ اسلامی و آموزه‌های اهل‌بیت (ع) دانست و افزود: نقش شاعران ایرانی در گسترش آموزه‌های قرآنی، ادبیات و خصوصا شعر را به‌عنوان رساترین زبان فرهنگ اسلامی ما معرفی کرده است.

 

وی اضافه کرد: شاعرانی چون حافظ، مولانا، سعدی و ... با افتخار خود را مرید مکتب اهل‌بیت (ع) خوانده‌اند و سجایای اخلاقی و افق‌های معرفتی دین اسلام را با ظرافت‌های شاعرانه درآمیخته و پیام ماندگار به‌جا نهاده‌اند.

 

دلشادی تأکید کرد: در روایات خوانده‌ایم که در صدر اسلام و در اوج غزوات، پیامبر اسلام (ص) شاعران جبهه حق و اسلام را مورد تفقد ویژه قرار می‌داد و همین نکته اهمیت شعر را در عصر و دوره جهاد در نزد رسول اکرم (ص) اثبات می‌کند.

 

وی با اشاره به فرازهایی از دعای زیارت عاشورا تصریح کرد: این دعا به‌عنوان میراث و گنجینه فرهنگی و معرفتی ما به‌جا مانده و راهنمای ما در همه‌ فراز و فرودهای زندگی است؛ إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ به این معناست که ما در یک تقابل ابدی میان حق و باطل هستیم، صف‌آرایی که تا روز قیامت ادامه خواهد داشت.

 

سرپرست حوزه هنری خوزستان ادامه داد: آنچه در ادعیه ما توصیه شده، نشان می‌دهد که سمت و جهت معرفتی انسان به‌سوی شناخت حق و در ادامه دفاع همه‌جانبه از حق است و نوع بشر را به تعقل، تفكر، خردورزی و مبارزه با ظلم و ستم، آزادگی و عزت‌مندی و انس با آرمان‌های مقدسی همچون دعوت می‌كند.

 

وی خاطر نشان کرد: آزادگی و عدالت‌خواهی و زير بار ظلم و ستم نرفتن آرما‌ن‌های مورد تایید همه انسان‌ها است و توجه به مسائل فطری منحصر به یک زمان و مكان خاص نيست.

 

دلشادی یاد آور شد: مجموعه حوزه هنری نیز تلاش دارد در چشم‌انداز خود از این معیار پیروی و در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های خود فضا را برای تسهیل و ترویج کلام حق که همانا پیام قرآن و سلوک ائمه معصومین است، مهیا کند.

 

گفتنی است، در این برنامه شاعرانی چون عبدالرحیم سعیدی‌راد، فردین کوراوند، مرتضی حیدری آل‌کثیر، علیرضا شکرریز، هوشنگ دیناروند، رحمن ایزدی، محمد زلقی و... تازه‌ترین آثار خود را قرائت کردند و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

 

کد خبر 965854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha