تاریخ هنوز از کرامت های ابوالفضل العباس(ع) روشن است/ پیوند شور و شعور حسینی

حضرت ابالفضل العباس علیه السلام، اسوه ادب، ایثار و دلاوری است و مقام با عظمت و موقعیت خاص ایشان باعث شده تا یک روز (تاسوعا) به عنوان یادبود ایشان قرار گیرد تا ابعاد برجسته شخصیت قمربنی هاشم روشن شود.

خبرگزاری شبستان - خراسان شمالی؛ این روزها صدای العطش العطش کودکان کاروان حسین (علیه السلام) در صحرای تفدیده کربلا بلندتر می شود و تنها امید کودکان تشنه، بازگشت سقای دشت کربلا از فرات است. تاسوعا است و دلاور کربلا دیگر طاقت تشنگی کودکان حرم را ندارد و بی تابانه سوار بر اسب می شود، نیزه بر دست می گیرد، مَشکی برمی دارد و قصد فرات می کند؛ به امید اینکه قطره ای آب بر لبان خشکیده کودکان برساند.

 

علمدار کربلا به فرات می رسد، مشتی از آب برمی دارد و به لبان خشکیده خود می رساند که ناگهان به یاد تشنگی سیدالشهدا و اهل بیتش می افتد، آب را می ریزد و مشکش را پُر می کند و از شریعه بیرون می آید. تاسوعا بزرگداشت شهادت اسوه ایثار، ادب و دلاوری است، هنوز تاریخ، از کرامت های ابوالفضل العباس(ع) روشن و نام او با ادب و مردانگی همراه است. علمدار حسین(علیه السلام)، سردار آزادگان و سقای دشت کربلا، هدیه ای از خداوند است که در آسمان شرافت درخشید و مظهر فداکاری، گذشت و جانبازی شد.

 

هر ساله در روز تاسوعا مردم و هیئت های عزاداری به خیابان ها آمده و در رثای علمدار کربلا سوگواری می کنند اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه های بهداشتی و ضرورت حفظ سلامتی آحاد جامعه، بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا، تجمع عزاداران و سوگواران در خیابان ها و دسته روی هیئت های مذهبی ممنوع شد اما مردم با همسو کردن شور و شعور حسینی با حضور در خیمه های حسینی و حفظ فاصله های اجتماعی، در سوگ سقای کربلا عزاداری کردند.

 

 

 

پیوند شور و شعور حسینی مردم عزادار به همین جا ختم نمی شود و از آنجایی که هیئت های عزاداری منبع به توزیع غذای نذری در مراسم های عزا شده اند، همه دست به دست هم داده اند و در ادامه طرح مواسات و همدلی با جمع آوری کمک های مردمی و توزیع بسته های غذایی خشک در درب منازل محله های حاشیه شهر، یاد و نام علمدار کربلا را اینگونه زنده نگه داشتند.

 

اجرای طرح «هر خانه یک حسینیه» هم از جمله برنامه هایی است که به صورت خودجوش و با نصب پرچم عزای امام حسین (ع) بر سر درب منازل و عزاداری مردم که در کنار درب خانه ها صورت می گیرد و مردم با دلی اندوهگین و چشمانی اشکبار، در غم و اندوه نهضت حسینی عزاداری می کنند.

 

 

 

روضه های خانگی هم این روزها رونق گرفته و هر که بسته به موقعیت خود حیاط منزل را مفروش کرده و با نصب پرچم عزای سید و سالار شهیدان در ساعتی مشخص به استقبال عزاداران حسینی می روند و ابتدا با پذیرایی از مهمانان با مواد ضدعفونی دست و توزیع ماسک، مردم را مهیای سوگواری می کنند.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی هم از غافله عزاداری در روز تاسوعا و عاشورا غافل نشده اند و با اقامه عزای حسینی در مساجد و محوطه های باز شهرها و روستاها و نشست بصیرتی با موضوع معرفی شخصیت حضرت زینب (سلام الله علیها) و نقش اساسی و محوری آن بانوی بزرگ در بصیرت بخشی واقعه عظیم عاشورا و حقیقت انسان ساز قیام امام حسین (علیه السلام) در کانون ها در سوگواری این ایام سهیم شده اند.

 

 

 

برگزاری مسابقه بزرگ مجازی سجاده خورشید با موضوع ابعاد معرفتی و عبادی امام چهارم حضرت زین العابدین (علیه السلام)، برگزاری طرح ملی سه شنبه های تکریم و قدردانی از خادمان حسینی از ابتدای ماه محرم، طبخ و توزیع غذای گرم، تهیه بسته های معیشتی شامل خشکبار  و مواد گوشتی و خوار و بار و بسته های بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده و توزیع آن بین خانواده های نیازمند محله های مختلف شهرهای استان از دیگر فعالیت اعضای کانون های مساجد به شمار می رود.

 

تاسوعا در تاریخ شیعه، نهم محرم است و ریشه آن کلمه «تسع» به معنی 9 است. از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود: تاسوعا روزی است که حسین (ع) و یارانش در آن روز در کربلا محاصره شدند و سپاه شام پیرامونش حلقه وار گرد آمده او را از حرکت بازداشتند و پسر مرجانه و عمر بن سعد در آن روز شادمان که لشکری انبوه، به اختیار دارند، حسین (ع) و یارانش را ضعیف شمردند و یقین کردند که دیگر حسین، یار و یاوری ندارد و مردم عراق به مدد او نخواهند آمد. سپس فرمود: پدرم به فدای آن مستضعف غریب. مقام شامخ و با عظمت حضرت ابوالفضل العباس (ع) فرزند رشید امیرالمؤمنین (ع) و موقعیت خاص ایشان باعث شده است تا یک روز (تاسوعا) به عنوان یادبود ایشان قرار گیرد.

 

  

 

 

 

 

 

کد خبر 965934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha