تازه ترین جزییات بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور اعلام شد

شورای آموزش و پرورش استان کرمان در آستانه سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس تشکیل جلسه داد و نحوه آغازبکار مدارس را با توجه به شیوع کرونا اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، احمد اسکندری نسب دوشنبه (10 شهریور) در شورای آموزش پرورش استان کرمان با بیان اینکه جلسه امروز با رویکرد شروع و آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شده؛ گفت: شروع سال تحصیلی 1400-1399 از 15 شهریور به شکل رسمی آغاز می شود و امیدواریم بتوانیم با رعایت پروتکل های بهداشتی در سه وضعیتی که به شکل سفید، زرد و قرمز است، فعالیت مدارس را شروع کنیم.

 

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: قطعاً امسال شروع سال تحصیلی متفاوتی داریم که شاید هم خانواده ها و هم دستگاه تعلیم و تربیت دغدغه این را دارند که امیدواریم با برنامه ریزی دقیق بتوانیم رسالت خود را به خوبی انجام دهیم تا مشکلی ایجاد نشود.

 

 

وی ادامه داد: همه می دانید آموزش و پروش مبدأ تغییر و تحول و معلم نیز مهمترین عنصر در حوزه تحول و مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت است و هر چه ما تلاش کنیم که مدرسه ای سرزنده، پویا، شاداب و خلاق داشته باشیم، قطعاً آینده جامعه تأمین خواهد شد.

 

اسکندری نسب در ادامه اظهار داشت: مهمترین وظیفه آموزش و پرورش و دستگاه های تعلیم و تربیت در این سال ها، اجرای سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش است که مهمترین رسالت آن، چرخش اساسی در آموزش و پرورش که از نظام آموزشی خارج شده و به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی و مولد سرمایه انسانی تبدیل بشود.

 

 

وی خاطر نشان کرد: تلاش و برنامه ریزی ما بر این اساس است که بتوانیم اهداف سند تحول بنیادین را در آموزش و پرورش اجرایی کنیم و امسال 25 بسته تحولی از سمت وزارت آموزش و پرورش به استان ها ابلاغ شده که این 25 بسته تحولی کاملاً اجرایی و عملیاتی است.

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد: تلاش بر این است که پوشش تحصیلی حداکثری داشته باشیم تا بتوانیم عدالت آموزشی را محقق کنیم و دستورالعمل بازگشایی مدارس از سمت وزارتخانه به استان ها و مدارس ابلاغ شده و همه دستورالعمل ها و نکات برای بازگشایی مدارس در وضعیت های سفید، زرد و قرمز مشخص شده و همه مدارس آمادگی این را دارند.

 

 

وی توضیح داد: پروژه مهر که رخداد ملی بوده و از سنوات قبل در آموزش و پرورش اجرا می شد امسال کمیته سلامت دانش آموزان و آموزش مجازی به این پروژه اضافه شده و یک اطلس دسترسی دانش آموزان استان به مدرسه و آموزش طراحی شده که از سمت وزارت آموزش و پرورش اعلام شده و آمادگی استان ها برای بازگشایی مدارس سنجیده شد که در استان این کار با جدیت دنبال می شود تا همه دانش آموزان به آموزش دسترسی پیدا کنند.

 

 

اسکندری نسب در ادامه با بیان اینکه شعار ما این است «آموزش تعطیل شدنی نیست»، بیان کرد: جریان آموزش فرآیندی است که جریان دارد و امیدواریم بتوانیم ماموریت خود را در این زمینه به خوبی انجام دهیم.

 

 

وی با اشاره به اینکه معتقد هستیم، بازگشایی مدارس یک رویداد و رخداد ملی است، خاطر نشان کرد: قریب به 15 میلیون دانش آموز در سراسر کشور در مدارس حضور پیدا می کنند و امیدواریم بتوانیم 15 شهریور(روز بازگشایی مدارس) را هر چه بهتر و با شکوه تر برگزار کنیم.

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه به صورت نمادین زنگ مدرسه در مرکز شهر کرمان با حضور استاندار و در شهرستان ها با حضور فرمانداران و بخشداران زده می شود، گفت: سال گذشته تقریباً 5 ماه از سال را سپری کرده بودیم که با شیوع بیماری کرونا مواجه شدیم و امسال شاید در سال تحصیلی جدید نیز وضعیت قرمز این ارتباط حضوری نباشد و آموزش از طریق تلویزیون باشد که روزانه 28 برنامه پخش می کنند و فضای آموزشی و بسته های آموزشی برای دانش آموزانی که دسترسی ندارند، دنبال شود.

 

 

وی در پاسخ به اینکه آیا معلمین نسبت به این روش آموزشی آگاهی لازم را دارند؟ گفت: ما تقریباً در سال تحصیلی قبلی هم که آموزش و پرورش بر این شد که یک پیام رسان و شبکه اختصاصی که محیط امنی برای دانش آموزان باشد راه اندازی کند، در طول تابستان همه معلمان در حدی که بتوانند ارتباط برقرار کنند، آموزش لازم را دیدند و همه معلمین در شبکه شاد عضو هستند.

 

 

اسکندری نسب در خصوص وضعیت آموزش از طریق فضای مجازی ادامه داد: 2 هزار و 200 روستا در استان کرمان بدون پوشش اینترنت بوده که تاکنون مشکل هزار و 500 روستا حل شده و امیدواریم مابقی آن ها نیز تحت پوشش اینترنت قرار بگیرد.

 

 

سید محمد حبیب اللهی در این جلسه گفت: دستورالعمل بازگشایی مدارس سه سناریو را پیش بینی کرده است؛ یکی در وضعیت سفید و کم خطر است که مدرسه کار عادی خود را انجام می دهد و هیچ تغییری در برنامه های مدرسه نسبت به گذشته اتفاق نمی افتد؛ یکی در وضعیت زرد است که دانش آموزان کلاس به دو گروه تقسیم می شوند و به صورت یک روز در میان در مدرسه حضور پیدا می کنند؛ یکی هم در وضعیت قرمز است که مدرسه کاملاً مجازی و غیر حضوری است.

 

 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: به مدارس اعلام کردیم اطلس دسترسی دانش آموزان به آموزش های مجازی و غیر حضوری را فراهم کند و دانش آموزی که دسترسی به امکانات و اینترنت ندارد، شناسایی شوند و از روز اول بازگشایی به صورت درسنامه تحت آموزش قرار بگیرند.

 

 

وی  بیان کرد: تعطیلی مدرسه و نبودن بچه ها در مدرسه آسیب های جدی وارد می کند.

 

عباس ضیاء، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان نیز گفت: تراکم دانش آموز بیشتر در شهر کرمان بالا است و در مناطق روستایی آمار دانش آموزان کمتر است و مشکلی در برگزاری کلاس ها نیست.

 

 

گفتنی است؛ بر اساس دستورالعمل وزارتخانه برای بازگشایی مدارس در هر وضعیتی، حفظ فاصله یک متری بین دانش آموزان حتی در وضعیت های سفید هم باید رعایت شود که این مسئله از طریق شیفت بندی و هر روش دیگر عملی است؛ کلاس ها حداکثر یک ساعت و زنگ های تفریح هم با هم متفاوت است؛ ساعت ورود و خروج دانش آموزان باید به صورتی باشد که همه به صورت همزمان ورود و خروج نداشته باشند؛ آبخوری هایی هم که چشمی و پدالی نباشند باید پلمب شوند.

کد خبر 966391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha