از اختصاص نذورات محرم تا انجام ۱۱ مرحله کمک مومنانه به مردم محروم جازموریان/ کارآفرینی برای حاشیه‌نشینان پایتخت به همت مسجدی‌ها

حجت‌الاسلام علیزاده با اشاره به خدمت رسانی اهالی مسجد حضرت ولیعصر(عج) به مردم منطقه محروم جازموریان، گفت: تاکنون در ۱۱ مرحله به نیازمندان این منطقه و مناطق حاشیه‌نشین تهران کمک رسانی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مراسم عزاداری ماه محرم در مساجد با رعایت پروتکل های بهداشتی و در فضای باز مساجد در حال برگزاری است، یکی از مساجدی که این مراسم را با حضور گسترده مردم با رعایت نکات بهداشتی برگزار می کند،مسجد حضرت ولیعصر(عج) شهرک شهید محلاتی است.

 

مسجد حضرت ولیعصر(عج) شهرک شهید محلاتی بیش از ۲۰ سال است که بنا شده و به کمک امام جماعت فعال این مسجد در عرصه کمک های مومنانه، رفع مشکلات اجتماعی و آسیب های فرهنگی، کارآفرینی، ایجاد اشتغال فعالیت های گسترده و طرح های ابتکاری انجام می دهد و مصداق بارز یک مسجد فعال و پویا  است.

 

پیرامون رویکردها و برنامه های این مسجد در ایام محرم و نیز کمک های مومنانه گفت و گویی با حجت الاسلام«ابوالقاسم علیزاده»، امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) شهرک شهید محلاتی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

امسال به دلیل شرایط بحران کرونا مراسم عزاداری محرم با رعایت نکات بهداشتی و با فاصله گذاری اجتماعی در هیئات و مساجد در حال برگزاری است،رویکرد مسجد حضرت ولیعصر(عج) در این زمینه به چه شکلی است؟

 

امسال مراسم عزاداری ماه محرم همانند سالهای گذشته با حضور پرشور مردم و با رعایت موارد بهداشتی مورد تاکید ستاد ملی مبارزه با کرونا در حیاط مسجد در حال برگزاری است، به طوری که حیاط مسجد را تبدیل به حسینیه کرده ایم و صبح ها قرائت زیارت عاشورا و نماز صبح در حیاط مسجد برقرار است و عصرها نیز ساعت 18 هیئت نوجوانان مسجد مراسم عزاداری برگزار می کنند.

 

ضمن اینکه بعد از نماز مغرب و عشا نیز مراسم سخنرانی، مداحی و سینه زنی با رعایت پروتکل های بهداشتی برپا می شود و به شرکت کنندگان در مراسم عزاداری تاکید شده است که از  ماسک برای حضور در مراسم استفاده و فاصله یک متری از یکدیگر را رعایت کنند. خوشبختانه شاهد رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم در این مراسم عزاداری هستیم.

 

همه ساله اطعام عزاداران حسینی و توزیع نذورات در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان مورد توجه قرار می گیرد، به منظور رعایت موارد بهداشتی امسال توصیه به عدم طبخ و اطعام در هیئات و مساجد شده است، برنامه مسجد حضرت ولیعصر(عج) در این زمینه چیست؟

 

مسجد حضرت ولیعصر(عج) از پنج سال پیش در جهت رفع محرومیت از مناطق محروم فعالیت های جهادی  را در دستور کار قرار داده است،به طوری که این مسجد به صورت خودجوش در منطقه جازموریان در شهرستان رودبار جنوب شرقی کرمان که بالغ بر 58 هزار جمعیت دارد و به دلیل محرومیت زندگی مردم این منطقه کپری است، اقدام به فعالیت های جهادی و کمک رسانی به مردم محروم این منطقه کرده  و اکنون نیز فعالیت های ابتکاری و جهادی فعالین این مسجد برای این منطقه ادامه دارد.امسال با توجه به اینکه این منطقه منطقه ای کم خطر از کرونا اعلام شده است، بنا داریم، نذورات مردم برای عزاداری سیدالشهدا(ع) و اطعام عزاداران را در این منطقه محروم توزیع و ارسال کنیم.ضمن اینکه بخشی از نذورات به صورت بسته های ارزاق به محرومین حاشیه شهر تهران ارسال خواهد شد.

 

از زمان شیوع ویروس کرونا بسیاری از مساجد برای مهار این ویروس و نیز کمک رسانی به افراد آسیب دیده از این بحران وارد میدان عمل شدند، رویکرد مسجد حضرت ولیعصر(عج) در مبارزه با کرونا به چه شکلی بوده است؟

 

از زمان بحران کرونا یعنی از اسفند 98 تا عید سعید غدیر خم  ما در 11 مرحله کمک رسانی به افراد بی بضاعت  را مورد توجه قرار دادیم، به گونه ای که به 100 خانواده سبد کالا به ارزش 400 هزار تومان اهدا شد. ذبح قربانی و توزیع گوشت در میان افراد کم برخوردار حاشیه شهر هم از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط خیرین این مسجد بوده است.

 

در نظر داریم در ایام عزاداری سید الشهدا(ع) هم توزیع گوشت قربانی در میان ساکنین پیرامون مسجد حضرت ولیعصر(عج) را انجام دهیم و غذای تبریکی سیدالشهدا(ع) را میان تعدادی از مدد جویان کمیته امداد امام خمینی(ره) توزیع کنیم.

 

در مورد فعالیت خیریه مسجد حضرت ولیعصر(عج) برایمان توضیح بفرمایید.

 

خیریه مسجد حضرت ولیعصر(عج) در زمینه شناسایی نیازمندان و تحت پوشش قرار دادن آنها فعالیت دارد.یکی از بخش های این خیریه خیاط خانه بانوان است که حدود 40 نفر از بانوان محله و مسجدی در آن مشغول به کار هستند. در سیلی که در جنوب کشور با آن مواجه بودیم تهیه وآماده سازی یک بسته خواب واستراحت که برخوردار از دو تشک، دو عدد بالش،یک لحاف و پتو برای خانواده های سیلزده انجام شد. در بحران کرونا نیز توسط این خواهران خیاط چندین هزار ماسک تولید و توزیع شد و اکنون و برای شرکت کنندگان در مراسم عزاداری محرم هم یک هزار ماسک برای نوجوانان هیئت فاطمیون مسجد تهیه و تولید شد.

 

مسجد حضرت ولیعصر(عج) معین منطقه جازموریان در رفع محرومیت است، بخش دیگری از خدمات صورت گرفته توسط خیرین این مسجد در این منطقه را نام ببرید؟

 

ما با استفاده از فرموده مقام معظم رهبری در زمینه آتش به اختیار با حضور تعدادی از نمازگزاران بازنشسته مسجد که هنوز توان کاری دارند و با تشکیل شورای امداد و خیریه به کمک مردم این منطقه شتافتیم و در وهله اول جانمایی این منطقه محروم در دستور کار قرار گرفت. در واقع یک پل ارتباطی بین مسجد ما و این مکان برقرار شد، به طوری که در طول پنج سال با مردم این منطقه محروم ارتباط برقرار کردیم و حدود ۲۰ بنا از جمله ساخت مسجد، مدرسه  و آزمایشگاه برای بهداری این منطقه انجام شد.

 

کار اصلی دیگری  که در این منطقه محروم اکنون دنبال می کنیم، توانمندسازی و کارآفرینی مردم این منطقه بود به همت نمازگزاران مسجد یک مرکز‌آموزش خیاطی و تولید لباس در این منطقه محروم ایجاد کرده ایم که بانوان بتوانند مشغول به کار شوند، علاوه برآن یک مرکز قالی بافی برپا  و تعداد هشت نفر از بانوان آنجا را به تهران دعوت و دوره ‌آموزشی برایشان برگزار کردیم، تا در این زمینه خود کفا شوند.

 

تولید طیور و مرغ و خروس و دام های سبک از دیگر اقداماتی است که  در این منطقه محروم مورد توجه قرار گرفته است. ما به هر خانواده کپرنشین در این منطقه تعدادی مرغ و خروس به صورت امانت در اختیارشان قرار دادیم تا آنها از تخم مرغ آن استفاده و وقتی تعدادآنها زیاد شد، تعدادی را که به آنها امانت دادیم، به ما برمی گردانند و این طیور را به خانواده محروم دیگری امانت دهیم تا از این طریق کمکی در جهت رفع مشکلات معیشتی آنها  انجام شود.

کد خبر 967086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha