حیات نهضت حسینی وامدار رشادت‌های حضرت زینب (س) است

حجت الاسلام کریخانی با بیان اینکه مبلغ اصلی واقعه کربلا حضرت زینب (س) است، گفت: حیات نهضت حسینی وامدار شجاعت حضرت زینب(س) است.

حجت الاسلام علی اصغر کریمخانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه اظهار کرد: در رابطه با حادثه عاشورا و نقش حضرت زینب سلام الله در زنده نگه داشتن عاشورا باید به چند نکته توجه کنیم چرا که کربلا آمیخته‌ای از عاطفه، احساس، عقل و حماسه است، یعنی کسی که می‌خواهد عاشورا را معرفی کند باید به تمام جهات توجه کند و این موارد را معرفی کند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: اگر عاطفه معرفی می شود باید در کنار آن عقلانیت را هم معرفی کرد و اگر عقلانیت معرفی می شود باید حماسه، عرفان و فرهنگ سازی امام حسین(ع) را هم معرفی کرد.

وی با بیان اینکه کار حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) بعد از ابی عبدالله بود که تمام ابعاد را باید معرفی می‌کردند که بسیار کار دشورای بود، عنوان کرد: این بزرگواران دین را زنده نگاه داشتند و این بزرگی و عظمت بعد از حادثه عاشورا بار اصلی  آن بر دوش حضرت زینب(س) بود.

حجت الاسلام کریمخانی با اشاره به اینکه مبلغ اصلی حادثه کربلا حضرت زینب است، تصریح کرد: ایشان باید جایی احساس به خرج بدهند و باید عواطف را برانگیزد و این عاطفه ها و احساس را جریحه دار کند تا ثابت کند و بفهماند چه کسی به شهادت رسیده است لذا هنگامی که در گودی قتلگاه بر بالین برادر حاضر می شود گریه میکند چنان که راوی می گوید اشک از چشم اسب ها هم جاری می شود.

*حضرت زینب(س) مدافع حریم امامت است

وی ادامه داد: حضرت زینب (س) اوج احساسات را جاری میکند؛ مباحث عرفانی حضرت زینب را ببینید در گودی قتلگاه حضرت زینب (س) اولین زائر اباعبدالله (ع) است وقتی بدن را بلند میکند دست به دعا بر می دارد و می‌گوید خدایا این کم را از زینب قبول کن  آیا امام حسین(ع) کم است خیر حسین(ع) کم نیست این بزرگی زینب است که وقتی حسین(ع) را در مقابل عظمت خدا می بیند کم می بیند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: این به معنای اینکه حسین(ع) را کم و کوچک ببیند نیست،چون قربانی برای خداست ،حسین(ع) برای خداست وقتی حسین(ع) برای خدا باشد این را کم می بیند به این معنا این معرفت و عرفان حضرت زینب(س) است.

وی گفت: وقتی عبیدالله ابن زیاد می بیند امام سجاد(ع) زنده است می گوید مگر فرزند حسین(ع) را نکشتند، می‌خواهد ایشان را بکشند که حضرت زینب(س) مدافع حریم امامت می شود چرا که حفظ جان امام واجب است، حضرت زینب(س)  خطبه ای می‌خواند و نیز چنان سخن می‌گوید که عبیدالله ابن زیاد می‌خواهد حضرت زینب(س) را هم بکشد ولی بن حریص جلوگیری می‌کند.

حجت الاسلام کریمخانی عنوان کرد: شاعر در وصف آن وقایع می گوید: «زاده مرجانه به او داد زد گفت که ای بانوی صاحب خرد ، رهبرتان زد به جهان دست رد خفت در آن معرکه خون جسد»، «زینب، کم گله از شیوه بیداد کن آل امیه به خوشی یاد کن،فکر سر سیدسجاد کن واهمه از خنجر فولاد کن».

وی گفت: اینکه صحبت‌های عبیدا.. ابن زیاد تمام می‌شود اینجا شاعر سخن حضرت زینب را به تصویر می‌کشد «خاتمه چون یافت سخن های او جست زجا زینب آزاد خو، مثل علی شد به عدو روبرو گفت که بی خرد کینه‌جو ، نشئگیت برده تو را آبرو فکر نکن جاهد فرزانه‌ای ،طبق سند زاده مرجانه ای یابن مرجانه ما به چه جرمی شده ایم متهم ،مرگ بر این دولت صاحب ستم شام اگر قسمت من شد روم ، بر شرف فاتح خیبر قسم حیدری ام فاطمیه ام زینبم ، بر دهن رهبرتان میزنم».

*هدف امام حسین(ع) بقای اسلام بود/ بصیرت افزایی توسط حضرت زینب(س)

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: یعنی زینب کبری در مجلسی که حاکم و خلیفه و آن همه مرد حضور دارند و می خواهند امام سجاد(ع) را بکشند شجاعانه می ایستد و شروع به آگاهی سازی و بصیرت افزایی در این مسیر می کند.

وی بیان داشت: در شام  نیز زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) خطبه خواندند و در اینجا بیشتر به معرفی جایگاه امام حسین(ع) پرداختند چرا که هدف یزید بقای حکومت بود اما هدف اباعبدالله (ع) بقای اسلام است و این دو هدف با هم تقابل دارند و حضرت زینب(س) به خوبی این دو هدف را بررسی می‌کند؛ لذا زینب‌کبری هم شور همه حماسه، هم اخلاق، هم عرفان، هم احساسات همه را با هم عجین می کند و ارائه می دهد و مردم را از این کاری که کردند پشیمان می کند.

حجت الاسلام کریمخانی گفت: حضرت زینب(س) در آن شرایط اعمال عبادی خویش را نیز راموش نکرده است و حتی در شام غریبان ابی عبدالله نشسته نماز شبش را می خواند و وقتی امام سجاد(ع) فرمودند عمه جان چرا نماز را نشسته می خوانید حضرت زینب فرمود پسر برادرم آنقدر دیگر خسته شده ام، آنقدر دویده ام ، نای ایستادن ندارم.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: یعنی بعد وجودی خود حضرت زینب(س) موجب می شود که توان مقابله با یزیدی ها را داشته باشد و از آن سو بتواند ابی عبدالله و جریان حسینی را معرفی کند.

کد خبر 967166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha