مبارزه با آفات به صورت غیر شیمیایی در «جویم» لارستان

زرگری گفت: تله های فرمونی کرم های خاردار و قوزه پنبه با هدف کنترل غیر شیمیایی عوامل خسارت زا در مزارع پنبه بخش «جویم» لارستان نصب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمد زرگری»، امروز (پنج شنبه 13 شهریور) از کنترل غیر شیمیایی عوامل خسارت زا در مزارع پنبه خبر داد و به خبرنگاران گفت: تله های فرمونی کرم های خاردار و قوزه پنبه در مزارع پنبه بخش «جویم» لارستان نصب شده است.

مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی لارستان افزود: این عملیات در پهنه شماره 2 و با نظارت کارشناس مرکز جهاد کشاورزی بخش «جویم» و با هدف پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زای پنبه،  تعیین اوج تراکم پرواز، زمان موثر سمپاشی و بررسی جمعیت آفات به انجام رسیده است.

وی اضافه کرد: برای  ردیابی کرم های خاردار و قوزه پنبه از ابتدای غنچه دهی در هر هکتار یک تله سطلی نصب شده است و  تله ها در ارتفاع ۵۰ سانتیمتری بالاتر از تاج گیاه قرار گرفته اند تا همزمان با رشد محصول، نیاز به بالا بردن ارتفاع آنها نباشد.

زرگری با اشاره به پایش تله ها و شمارش تعداد حشرات شکار شده بیان کرد: این اقدامات در هفته 2 بار انجام می شود و سپس با تعیین اوج تراکم پرواز، زمان مناسب مبارزه با آفت در منطقه تعیین می شود.

وی ادامه داد: کرم خاردار یکی از مهمترین آفات پنبه است که با تغذیه از بذر و قطع الیاف پنبه خسارت زیادی  به بار می آورد و لاروهای این آفت قبل از تشکیل قوزه ها از جوانه های انتهایی بوته ها تغذیه کرده و پس از آن با حمله به گل و قوزه های جوان باعث ریزش آنها می‌شوند.

مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان لارستان با اشاره به اهمیت کاهش مصرف سموم در مبارزه با آفات گفت: پرهیز از سمپاشی بی رویه و مقاومت برخی آفات نسبت به آفت کش ها و استفاده از شیوه های غیر شیمیایی از طریق نصب تله های فرمونی، روش مناسبی برای کاهش استفاده از سموم و تعیین زمان مبارزه است.

کد خبر 967593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha