ملخ صحرایی مهمان ناخوانده شهرستان هیرمند/ بسیج تمامی امکانات برای مقابله با این حشره خطرناک

با توجه به تنوع فصل و میزان رطوبت موجود در منطقه ملخ صحرایی از کشور افغانستان به شهرستان هیرمند هجوم آورده و بستر خشکیده تالاب بین‌المللی هامون که پوشش گیاهی مناسبی دارد را آلوده کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، مرداد ماه بود که ملخ های صحرایی از کشور افغانستان به شهرستان هیرمند هجوم آورده و بستر خشکیده تالاب بین‌المللی هامون که پوشش گیاهی مناسبی داشت را آلوده کرد در همین راستا به منظور آگاهی از اقدامات مقابله ای با این مهمان ناخوانده با معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت و گو کردیم.

*اقدامات مقابله ای با این حشره از چه زمانی آغاز شد؟

امان الله طوقی گفت: از همان روز های پایانی مرداد ماه امکانات مبارزه شیمیایی از قبیل سم و سمپاش در شهرستان هیرمند آماده شده اما با توجه به اینکه در محل مراتع دام و احشام عشایر و دامداران حضور داشتند پس از اطلاع رسانی به افراد مذکور و تخلیه مناطق با کمک دهیاری‌ها و شوراها و مناسب شدن شرایط جوی(کاهش توفان) عملیات مبارزه آغاز شد.

*میزان مراتع آلوده چه مقدار ارزیابی شد؟

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در بررسی های اولیه سطح مراتع آلوده به این آفت حدود ٢ هزار هکتار اعلام و بلافاصله با تشکیل ستاد بحران و انجام دیده بانی و اطلاع رسانی به دامداران جهت خروج دام از مراتع مقدمات مبارزه شیمیایی با این آفت خطرناک فراهم شد.

*در ابتدای کار میزان مقابله با ملخ صحرایی چه میزان بود؟

طوقی گفت: روند مبارزه با این  آفت با بسیج کلیه امکانات ادارات و ارگان های شهرستان هیرمند همچنان ادامه داشت به گونه ای که در هفته اول آغاز به کار ۱۱۴۰هکتار از مراتع بخش قرقری شهرستان هیرمند علیه آفت ملخ آسیایی مبارزه شیمیایی انجام گرفته است همچنین طی دو روز گذشته ٣۴٠ هکتار از مراتع شهرستان هیرمند علیه آفت ملخ آسیایی مبارزه شیمیایی انجام شده است.

*علل کاهش عملیات مبارزه با این آفت در منطقه چه بوده است؟

وی از موارد مهم  کاهش پیشرفت عملیات مبارزه با آفت ملخ آسیایی در منطقه را وجود بادهای ۱۲۰ روزه سیستان برشمرد که حتی در برخی از زمان ها منجر به توقف عملیات مبارزه شیمیایی شده است.

 

*در باره نژاد این حشره و خساراتی که می تواند برای مراتع داشته باشد بفرمایید؟

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: ملخ آسیایی از مهمترین آفات مراتع، مزارع و باغات بعد از ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان بوده که قدرت مهاجرت وسیع داشته و از آفات عمومی محسوب می‌شود این حشره دارای دو فاز مهاجر و انفرادی است که بسته به تنوع فصل و میزان رطوبت درصد مختلفی از اشکال سبز رنگ یا قهوه‌ای رنگ وجود دارد این ملخ ها از خانواده گندمیان تغذیه و پوره و حشره کامل از برگ و ساقه‌های جوان تغذیه می‌کنند ولی در عین حال به سایر گیاهان سبز مثل سبزی و صیفی نیز آسیب می‌زنند.

 

کد خبر 968288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha