۶۰ درصد بانوان سرپرست خانوار شهرستان فاروج  بالای ۶۰ سال هستند

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری خراسان شمالی گفت: فاروج در حوزه بانوان سرپرست خانوار بالای ۶۰ سال رتبه نخست استان را دارد و ۶۰ درصد زنان سرپرست خانوار شهرستان، بالای ۶۰ سال هستند.

«ملیحه یغمایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: 13.1 درصد زنان استان، سرپرست خانوار هستند که این نرخ در فاروج 13.7 درصد است و فاروج 6 دهم درصد بالاتر از نرخ استانی است.

 

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری خراسان شمالی گفت: با توجه به جایگاه شهرستان در این شاخص، نقش ارگان های حمایتی در بهبود شرایط بیشتر می شود و پوشش همه گیرتر بیمه روستایی و عشایری برای این قشر بیشتر انتظار می رود.

 

وی با اشاره به آسیب های حوزه زنان در شهرستان گفت: به رغم اینکه میزان باسوادی زنان شهرستان فاروج از میانگین نرخ استانی بالاتر است اما در  بیکاری زنان تحصیلکرده در رتبه سوم استان قرار دارند.

 

یغمایی افزود: بیشتر بانوان تحصیلکرده شهرستان در رشته های علوم انسانی دارای مدرک هستد که متناسب با نیاز شهرستانی که اولویت اقتصادی آن در حوزه کشاورزی است، نیست.

 

وی گفت: زمینه سازی برای سوق دادن افراد به تحصیل در رشته های فنی و مهارتی برای کمک به توسعه و ارتقا شاخص اشتغال زنان شهرستان ضروری است.

 

یغمایی افزود: در نرخ اشتغال، زنان فاروج رتبه دوم را بعد از شهرستان شیروان دارد هر چند این مشاغل ممکن است فصلی باشد ولی باعث شده خانم ها از این محل درآمد داشته باشند.

 

وی، ایجاد بازارچه با جانمایی مناسب و در معرض دید با توجه به قرار داشتن شهرستان در مسیر جاده آسیایی را ضرورتی برای عرضه تولیدات بانوان عنوان کرد و گفت: این بازارچه به معیشت زنان به ویژه سرپرستان خانوار کمک می کند و مشاغل خرد و خانگی در این بخش می تواند اولویت داشته باشد.

 

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری خراسان شمالی از رتبه دوم شهرستان در نرخ طلاق پنج سال اول زندگی  هم خبرداد و گفت: این رتبه هم نیازمند آسیب شناسی و برنامه ریزی است.

 

وی با اشاره به اینکه از سال 95 طرح پارک بانوان در استان رقم خورده  و پنج پارک تاکنون ساخته شده، افزود: امیدواریم در فاروج هم بهره برداری از این فضا در اولویت قرار گیرد تا بانوان این شهرستان فرصت استفاده از این ظرفیت را داشته باشند.

 

یغمایی با اشاره به تنظیم  سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده در استان در سال گذشته و بر اساس آمارگیری سال 95 افزود: این سند برش های شهرستانی هم دارد و در بعضی موضوع ها قابلیت بروز رسانی داشته که انجام شده و صاحبنظران شهرستان در تکمیل و تقویت آن می توانند نقش ایفا کنند.

 

 

کد خبر 968328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha