زکات مهم ترین اصل برای کمک به نیازمندان

حجت الاسلام اجرایی، گفت: خداوند بر روی پرداخت زکات تاکید کرده و زکات همتای نماز است.

حجت الاسلام محمد حسین اجرایی امام جمعه هرسین با اشاره به اهمیت زکات در قرآن و روایات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت : خداوند به اقامه نماز و پرداخت زکات تاکیدات فراوان کرده و در قران کریم در آیه های مختلف یاد از آن شده است .

 

 وی اضافه کرد: در قرآن کریم آمده که نماز بخوانید و زکات دهید، نمی شود انسان نماز بخواند ولی نسبت به فقرا و مستمندان بی تفاوت باشد .

 

امام جمعه هرسین با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در ارتباط با اهمیت زکات،  افزود: پیامبر وارد مسجد شد به ۵ نفر فرمود از مسجد بیرون بروید برخی اصحاب پرسیدن چرا این هارا از مسجد بیرون می کنید حضرت فرمود اینها نماز می خوانند ولی زکات نمی دهند و این نشان دهنده ی اهمیت پرداخت زکات است .

 

وی درادامه خاطرنشان کرد: بنا به روایت ها  نماز بی زکات قبول نیست و نماز و زکات اگر با هم باشند قابل قبول است به عنوان مثال یک اتوموبیل وقتی اجزایش کامل باشد حرکت می کند و اگر ناقص باشد با مشکل روبه رو می شود.

 

حجت الاسلام اجرایی با اشاره به ریل قطار و اهمیت آن برای حرکت قطار بیان کرد و گفت : نماز و زکات همچون ریل قطار است اگر با هم نباشد قطار توانایی حرکت بر روی ریل را ندارد .

 

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه اسلام بر پنج پایه استوار بوده و یکی ازآنها نماز و یکی دیگر زکات است تصریح کرد : نماز و زکات باید هر دو با هم باشد ، زکات فقط مربوط به اسلام نیست در ادیان دیگر هم بوده است .

امام جمعه هرسین با اشاره به  آیاتی در مورد حضرت عیسی و موسی  اظهار کرد:خدای متعال حضرت عیسی را به نماز و زکات سفارش کرده و در مورد حضرت موسی هم می خوانیم که خطاب به مردم میگوید نماز به پا بدارید و زکات پرداخت کنید . 

 

وی خاطر نشان کرد: یکی از شرایط مهم مومن توجه به مستمندان و پرداخت زکات می باشد ،جزئیات پرداخت زکات در آیاتی که در مدینه به پیامبر نازل شد آمده و قانون زکات در سال دوم هجری در مدینه نوشته شد و پیامبر اکرم مسئول مستقیم زکات بود .

 

امام جمعه هرسین  ضمن اشاره به اهمیت زکات و بیان شبهات در این زمینه گفت : یکی از شبهات این است که در دین اسلام آمده خمس ، زکات و انفاق کنید یعنی جامعه همیشه دو قطبی باشد چرا اسلام می پزیرد همچین جامعه ای را که یه عده ثروتمند باشد و یه عده فقیر و به ثروتمندان توصیه کندصدقه پرداخت کنند بهتر این نبود کاری می کردند در جامعه فقیر و غنی وجود نداشته باشد.

 

وی در جواب این شبهات گفت: بعضی از فقر ها تن پروری بوده که طبق روایت گفته شده به افراد تن پرور زکات ندهید ،کسی که میتواند دنبال حرفه ای برود و نان در بیاورد مشمول زکات نمی شود ، بعضی دیگر از فقر ها به سبب بی سوادی و بعضی دیگر نیز در اثر حوادث طبیعی است.

 

حجت الاسلام اجرایی افزود: زکات به افرادی که در اثر حوادث پیش بینی نشده و طبیعی گرفتار شدند نظر دارد و طبق قرآن زکات شامل افرادی می شود که دستشان به جایی بند نیست یک گروه فقرایی هستند که به خاطر قیام به حق دچار فقر شده اند و گروه دوم فقرایی بوده که فقرشان علت طبیعی دارد .

 

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه باید باور داشته باشیم اموال ما متعلق به ما نبوده با اشاره به روایتی از حضرت سلیمان تاکید کرد:  خداوند به ما اموال داده تا به وسیله آن مارا امتحان کند که آیا ما شکر  می کنیم یا کفر نعمت می کنیم باید باور کنیم این مال برای ما نیست .

وی در پایان به  برکات زکات اشاره کرد و گفت :زکات برکات زیادی دارد، خدا ربا را محو میکند و صدقات رشد پیدا میکند، زکات پل اسلام و همپای نماز است .

کد خبر 968475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha