ترکیب گوسفند پرتولید در نی ریز به روش لاپاراسكوپی

قرایی گفت: اولین طرح ترکیب گوسفند پرتولید سال جاری در نی ریز به تعداد ۲۰۰ راس کلید خورده است با نژاد «رومانف» به روش لاپاراسكوپی تلقيح مصنوعی شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیراز، «علی قرایی» از  اولین طرح ترکیب گوسفند پرتولید سال جاری در نی ریز خبر داد و گفت: در ادامه اجرای طرح های تلقيح مصنوعی به روش لاپاراسكوپي كه از سال 1397  در شهرستان نی ريز شروع شده است در 10 شهريور جاری تعداد 200 راس از گوسفندان محلی در گله «ارژنگ ترابی» با نژاد «رومانف» به روش لاپاراسكوپی تلقيح  مصنوعی شدند.

سرپرست اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهادکشاورزی نی ریز افزود: با توجه به تجربه 2 ساله طرح در شهرستان، اين روش در صورتی موفق خواهد بود كه نگهداری دام در جايگاه بسته انجام شود در غير اينصورت نتيجه ای حاصل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: نی‌ریز شهرستان پیشرو در اجرای طرح ترکیب گوسفند پرتولید استان فارس است و هدف از اجرای طرح تلاقی گوسفند محلی با اسپرم نژاد «رومانف» به روش لاپاراسکوپی، افزایش تولید گوسفند داشتی است که نتیجه آن بره‌های متولد شده با پنجاه درصد خلوص پدری و پنجاه درصد خلوص مادری است.

قرایی تاکید کرد: طرح مذکورتا قبل از این برای 750 راس گوسفند به طور کامل در نی ریز اجرا شده است که در پدیده ای نادر حتی چهار قلوزایی را نیز برای اولین بار در شهرستان شاهد بوده ایم.

سرپرست اداره بهبود تولیدات دامی این مدیریت اعلام کرد: کاربرد اصلی این نژاد، اصلاح دام های محلی است و نژاد «رومانف» زودرس بوده و بره‌های آن در سن چهار ماهگی، خصوصیات بلوغ را از خود نشان می‌دهند و از دیگر ویژگی‌های آن سازگاری و عادت کردن به آب و هوای سرد و خوراک محلی، باروری بسیارخوب، امکان تولید مثل در تمام طول سال و چند قلوزایی است.

گفتنی است، نژاد رومانف متعلق به دره «ولگای علیا» در روسیه است که بعدها به فرانسه و کشورهای دیگر انتقال یافت و این گوسفند در هر زایش 2 تا 6 بره تولید می‌کند و تا کنون تولید 9 بره در روسیه و هفت بره در آمریکا در یک زایش برای آن ثبت شده است.

کد خبر 968982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha