در آثار هنری دوران جنگ فرهنگ دفاع مقدس و عاشورا ممزوج شد

هنرمند نقاش با بیان اینکه هنرمندان انقلاب راویان صادق و ذهنیت صداقت فام رفقای خود در جنگ بودند، گفت: اغلب آثار هنری این دوران ملهم از دین است که در آن فرهنگ دفاع مقدس و عاشورا با یکدیگر ممزوج شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، رژیم بعث عراق با همکاری بسیاری از کشورهای شرق و غرب در 31 شهریور سال 1359 به ایران حمله کرد و آغازگر جنگی شد که هشت سال به طول انجامید، در آستانه چهلمین سالگرد جنگ تحمیلی پرداختن به جنگ در ابعاد مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی و فرهنگسازی برای نسل جوان یک ضرورت انکار ناپذیر است، حبیب الله صادقی از هنرمندان نقاش انقلابی از جمله هنرمندانی است که نامش با انقلاب و دفاع مقدس پیوند خورده  است، با این هنرمند نقاش درباره ضرورت پرداختن به هنر دفاع مقدس به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

 

در آستانه چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی برای فرهنگسازی و آشنایی نسل جوانی که جنگ را ندیده اند چگونه باید به مقوله دفاع مقدس پرداخت ؟

جنگ ما دفاع مقدس بود؛ ما نه امکانات و نه تجهیزات داشتیم و نه جنگی را آغاز کردیم ما  تنها دفاع کردیم،  پرداختن به دفاع مقدس یک تلاش روزآمد و برخاسته از انقلاب بود که همه هنرمندان و باور مندان انقلابی از همان روزهای نخستین دفاع مقدس به آن را آغاز کردند . دفاع مقدس  تنها حمله 36 کشور به خاک ما نبود بلکه شروع آن از همان روزهایی ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی از داستان خلق کرد، خلق ترکمن، خلق بلوچ  از سوی دشمن داخلی شروع شد.36 کشوری که با یکدیگر علیه ما متحد شده بودند می گفتند کشور ما ارتش ندارد و نمی دانستند جوانانی داریم که در مقابل اتحاد شرق و غرب علیه شان می ایستند و پایداری می کنند و دشمن را با دست خالی زمین گیر می کنند و زیر تانک دشمن می روند.

 

 

آیا ضرورت دارد که روز شمار دفاع مقدس را در حوزه هنر در سال99  مرور کنیم؟

ما اگر بخواهیم روایت روزشمار تاریخ دفاع مقدس را دنبال کنیم، ضرورتا باید امروز در سال 99  برای یکبار ببینیم اندوخته ها و کارهایی که از دیرباز در بخش هنری انجام داده ایم چه بوده است،  باید ببینیم در این دوران آثار نگارگری، نقاشی، کاریکاتور و نشانه شناسی ملهم از چه منطق و معنایی است ، اغلب آثار هنری ملهم از دین است که فرهنگ دفاع مقدس و عاشورایی با یکدیگر ممزوج شدند و یاران امام حسین سلحشوری کردند و غیرت شان را نشان دادند.

 

 

آثار با موضوع دفاع مقدسی در حوزه های مختلف هنری با همکاری چه نهادهایی خلق شده است؟

در حوزه آثار هنری دفاع مقدس ما اگر می خواهیم بحث جدی داشته باشیم باید به آثار گنجینه حوزه هنری، بنیاد روایت فتح، موزه هنرهای معاصر، دفتر حفظ و نشرآثار امام و بنیاد شهید مراجعه کنیم، در این مجموعه ها آثار بسیاری از دفاع مقدس وجود دارد که این آثار را هنرمندان باورمند  خلق کردند هنرمندانی که از نزدیک  و نفس به نفس دلیرمردان جنگ روایت شان را به تصویر کشیدند.

 

 

روایت هنرمندان باور مند  انقلاب از دلیرمردان دفاع مقدس چگونه روایتی است؟

هنرمندان انقلابی و باورمند راویان صادق و ذهنیت صداقت فام تعداد زیادی از رفقای خود در جنگ بودند، در جبهه  بسیاری از رزمندگان هنرمند بودند از جمله شهید «حسن باقری»و... اینها نام آوران جبهه ایثار و شهادت هستند، روایتی که هنرمندان انقلاب  از این شهدا ارائه دادند روایت انسان های عادی که سینه شان را در مقابل گلوله دشمن قرار بدهند نبود، آنها آمدند در مقابل دشمن ایستادگی کردند، روایتی که از سال 59 در آغاز هفته دفاع مقدس همچنان به سبعیت دشمن پیچیده تر و آلوده تر  و در جبهه در نبرد رخ در رخ بود همچنان ادامه دارد.

 

 

یعنی فکر می کنید جنگ به شکل دیگری از سوی دشمنان انقلاب ادامه دارد؟

 دشمن در آستانه چهلمین سالگرد شروع جنگ تحمیلی با جنگ روانی، ترور اقتصادی و ابزارهای مختلف متوسل شده است، آخرین نمود این سبعیت را در به شهادت رساندن قهرمان و سردار شهید سلیمانی می بینیم . باید رشادت ها و سلحشوری های این سردار شهید را بیشتر از این در آثار هنری هنرمندان دید.

کد خبر 968992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha