تلاش برای ثبت داشته های کهن روستای «دشتک» مرودشت

مردانی گفت: یکی از اولویت های پژوهشی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت، انجام پژوهش برای ثبت روستای «دشتک» در فهرست میراث ناملموس کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «بهمن مردانی»، امروز (دوشنبه 17 شهریور) در بازدید از روستای تاریخی «دشتک» گفت: یکی از اولویت های پژوهشی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت، انجام پژوهش در این روستای تاریخی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت افزود: از ویژگی های منحصر به فرد روستای «دشتک» می توان به موقعیت طبیعی، ارزش های فرهنگی، تاریخی، بومی و ... اشاره کرد که در صنعت گردشگری قابلیت مطرح شدن بسیاری دارد.

وی اضافه کرد: این روستا در سال های اخیر به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته می شود و فرآیند مربوط به این مقصد گردشگری، در حال انجام است که از نمونه آن می توان به تهیه و آماده سازی ثبت میراث ناملموس آن اشاره کرد.

«مژگان ثابت قدم»، مسئول میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز با اشاره به ظرفیت های روستای «دشتک» برای ثبت میراث ناملموس گفت: عناصر فرهنگی بسیار متنوعی در این روستای تاریخی وجود دارد که از نمونه آنها می توان به مهارت پخت غذاهای محلی به شیوه های سنتی، آهنگری و مسگری سنتی، نگهداری مواد غذایی و ... اشاره کرد.

گفتنی است، ثبت آداب و سنن کهن در فهرست میراث ناملموس کشور برای ساکنان روستاهای تاریخی با پیامدهای اقتصادی مطلوبی نیز همراه خواهد شد و موجب توسعه گردشگری روستایی می شود.

کد خبر 969036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha