جریان‌های معنوی نوظهور در فضای اومانیسم و سکولاریسم نضج یافته‌اند

حجت الاسلام گریوانی با تأکید بر لزوم توجه به نسبت سنجی میان عرفان واره ها و معنویت اسلامی، گفت: ازآنجاکه جریان‌های معنوی به لحاظ تبارشناسی، مبانی و روش‌ها در فضای اومانیسم و سکولاریسم نضج یافته‌اند، با معنویت اسلامی متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «مسلم گریوانی» در کمیسیون تخصصی «گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 19 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به بیان نسبت‌سنجیِ تئوریکِ جریان‌های نوظهور معنوی با معنویت اسلامی پرداخت.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با بیان این که یکی از جریان‌های پرچالشِ عصر ما، پدیدۀ «جریان‌های نوظهور معنوی» یا «عرفان‌واره‌ها» است، گفت: نسبت این نوع از معنویت یعنی عرفان واره ها با معنویت اسلامی باید مورد دقت قرار بگیرد.

 

حجت الاسلام گریوانی با بیان این که در این مورد مواضع گوناگونی از سوی اندیشمندان جهان و ایران اتخاذ شده است، اظهار داشت: اما آنچه ذهن یک پرسشگر را به خود مصروف می‌دارد، نسبت این جریان‌ها با عرفان و معنویت اصیل دینی، از جمله معنویت اسلامی است.

 

وی با اشاره به خصلت های مشترک جریان های نوظهور و عرفان های نوپدید معنوی با معنویت اسلامی اضافه کرد: ازآنجاکه باطن‌نگری، رازگرایی و توجه به عالم درون، خصلت مشترک این جریان‌هاست، آنها را با عرفان و معنویت اسلامی قابل مقایسه و تقریب می‌کند؛.

 

پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه یادآور شد: البته از آن جهت که جریان‌های نوظهور معنوی به لحاظ تبارشناسی، مبانی و روش‌ها در فضای اومانیسم و سکولاریسم نضج یافته‌اند، با معنویت اسلامی متفاوت می‌شوند، لذا توجه به تفاوت ها و تمایزهای این دو معنویت و عرفان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

 

حجت الاسلام گریوانی با بیان این که معنویت اسلامی بر پایۀ پذیرش وحی، توحید و شریعت استوار است، خاطرنشان ساخت: از این جهت عرفان های نوظهور معنوی با عرفان و معنویت اسلامی دچار تمایز شده و گاهی عرفان‌انگاری و معنویت‌شمردن آنها با تردید همراه شده است.

 

وی بیان داشت: بنده در پژوهش خودم که به این همایش ارائه کرده ام ضمن تبیین چیستی معنویت‌های نوظهور و عرفان و معنویت اسلامی، با مبنا قراردادن تمایز علوم در سه حوزه «موضوع»، «روش» و «غایت»، این جریان‌ها در هر یک از این سه حوزۀ یادشده با معنویت اسلامی متمایز ارزیابی کرده ام.

 

پژوهشگر عرفان و معنویت در پایان یادآور شد: بنده همچنین در مقاله خودم ذیل هر یک از این سه حوزه، زاویۀ هر یک از جریان‌های نوظهور را از عرفان اسلامی تبیین کرده‌ام.

کد خبر 969697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha