علل العلل همه رنج ها و سختی ها دوری از خداوند است

پژوهشگر فلسفه دین با تأکید بر این که اسلام علت‌العلل همۀ رنج‌ها را در دوری از خداوند متعال می‌داند، یادآور شد: اسلام همچنین راهکار‌های کارآمدی را برای نزدیک‌شدن به خداوند مطرح می‌کند که برخی از سنخ اندیشه و برخی از سنخ رفتار هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «عیسی معلم» در کمیسیون تخصصی «گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 19 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، در بررسی چیستی رنج و راه درمان آن از نگاه اسلام و معنویت مدرن اظهار داشت: کاهش درد و رنج و رسیدن به سعادت دنیا و آخرت از آغاز آفرینش، دغدغۀ انسان بوده است.

 

پژوهشگر فلسفه دین اضافه کرد: از آن زمان تا کنون دیدگاه‌های گوناگونی برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت مطرح شده است. یکی از مهم‌ترین اهداف ادیان الهی نیز همین بوده و در همین راستا نازل شده‌اند‌.

 

وی با بیان این که یکی از این دیدگاه‌ها، معروف به طرح «عقلانیت و معنویت» است، خاطرنشان ساخت: این دیدگاه آرامش و سعادت را در گرو جمع میان عقلانیت و معنویت می‌داند و در حقیقت این نظریه با تبیین چیستی رنج به سراغ راه درمان آن می‌رود.

 

حجت الاسلام معلم اضافه کرد: راه‌هایی که این دیدگاه ارائه می دهد با بسیاری از آموزه‌های دینی و گاهی با اصل دین مخالفت صریح دارد، از این رو بنده در مقاله خودم که به این همایش ارائه کرده ام با روش کتابخانه‌ای و تحلیلی در قالب پرسش‌هایی واحد، نظر دو دیدگاه معنویت مدرن و اسلام را به صورت تطبیقی بررسی کرده ام.

 

وی خاطرنشان ساخت: معنویت مدرن علت‌العلل رنج‌ها را این می‌داند که انسان نتوانسته عقلانیت و معنویت را در درون خود جمع کند و راهکارهایی از سنخ باور و احساس و رفتار را مطرح کرده است.

 

کارشناس ارشد فلسفه دین با تأکید بر این که اسلام علت‌العلل همۀ رنج‌ها را در دوری از خداوند متعال می‌داند، یادآور شد: اسلام همچنین راهکار‌های کارآمدی را برای نزدیک‌شدن به خداوند مطرح می‌کند که برخی از سنخ اندیشه و برخی از سنخ رفتار هستند.

کد خبر 969745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha