تأثیر روش‌های متافیزیک در درمان و کنترل آسیب‌های جسمی از دیدگاه گروه‌های مدعی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم به تبیین تأثیر روش‌های متافیزیک در درمان و کنترل آسیب‌های جسمی از دیدگاه گروه‌های مدعی با پژوهش بر سه دسته از فرقه‌ها شامل «دراویش»، «متخصصان هیپنوتیزم» و «عرفان حلقه» پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «معصومه اکبری» در کمیسیون تخصصی «نقد آموزه‌ها در معنویت‌های نوظهور» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(سه شنبه 18 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد،  در تبیین تأثیر روش‌های متافیزیک در درمان و کنترل آسیب‌های جسمی از دیدگاه گروه‌های مدعی اظهار داشت: علم متافیزیک پیونددهندۀ جسم و روح در جهت تسلط بر هر دو است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که فرقه‌های خاصی از این ویژگی متافیزیک برای درمان مشکلات جسمی استفاده می‌کنند، گفت: به ‌دلیل ماهیت تجربی علم پزشکی کمتر کسی در آن به‌طور ‌آشکار از تأثیر عوامل متافیزیک یعنی روح یا همان ذهن بر درمان و کنترل جسم استفاده کرده است.

 

وی بیان داشت: برای راستی‌آزمایی ادعاهای درمانی گروه‌های مدعی، پژوهشی با هدف «تبیین تأثیر روش‌های متافیزیک در درمان و کنترل آسیب‌های جسمی از دیدگاه فرقه‌ها: تحلیل محتوای کیفی» تدوین شد که این پژوهش به صورت تحقیقی میدانی با تحلیل محتوای کیفی می‌باشد.

 

اکبری با بیان این که نخست ریشۀ فلسفی، تاریخی و مذهبی موضوع تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و منابع معتبر اینترنتی بررسی شد، گفت: سه دسته از فرقه‌ها شامل «دراویش»، «متخصصان هیپنوتیزم» و «عرفان حلقه» که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، انتخاب شدند و تجربه‌های روش‌های درمانی متافیزیکی این افراد با مصاحبۀ نیمه‌ساختارمند تا ده نفر از مصاحبه‌شونده‌ها تا اشباع داده‌ها جمع‌آوری شد.

 

وی تصریح کرد: یافته‌ها نشان می‌دهد در روش فرقۀ دراویش دوره درمانی چندماهه و نیاز به انجام‌دادن و انجام‌ندادن برخی اعمال وجود دارد که بسیاری از افراد، توانایی انجام آنها را ندارند و برای درمان‌های بدون محدودیت زمانی (تا یک سال) مناسب است‌.

 

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان ساخت: در روش هیپنوتیزم، شخص حتی می‌تواند از درمان مربوطه پیش از انجام عمل جراحی استفاده کند؛ ولی مهارت بالای شخص هیپنوتیزم‌کننده نیز اهمیت بسزایی دارد و ریسک درمان را افزایش می‌دهد.

 

وی با تأکید بر این که ادعاهای فرقۀ «عرفان حلقه» نیز بنا بر آسیب‌های جدی جسمی و روحی وارده به بیماران به دلیل تأثیر مثبت نداشتن روی درمان شماری از بیماران رد شد، یادآور شد: درون مایه‌ای با عنوان «سیری به سوی تعامل جسم و متافیزیک» با چهار زیر طبقۀ تسلط برجسم، «تعالی جسم» ‌، «تسلط بر روح» ‌ و «تعالی روح» و طبقاتی متعدد از آنالیز مصاحبه‌های انجام‌شده به دست آمد.

 

اکبری در پایان یادآور شد: درنهایت اثر عوامل متافیزیک بر درمان و کنترل مشکلات جسمی، خونریزی، بیهوشی و درد را بدون کمک‌گرفتن از روش‌های رایج پزشکی تأیید کردند.

کد خبر 969363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha