سیاه‌پوشی حرکتی همیشگی و مردمی در عزاداری امام حسین(ع) است

حجت ‌الاسلام پژمان فر با اشاره به اینکه عزاداری و سیاه‌پوشی ما نماد و شعار همراهی با اهل‌بیت(ع) است، گفت: سیاه‌ پوشی و نصب پرچم‌های سیاه درب منازل همواره حرکت مردمی بوده و پویش مردمی مشهد حسینیه سیدالشهدا علیه اسلام این مسیر را زنده نگه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌ «نصرالله پژمانفر» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد ضمن بیان مزیت‌های حرکت سیاه‌پوشی در ایام ماه محرم اظهار کرد: از قدیم ‌الایام پوشیدن لباس سیاه و سیاه‌پوشی مکان‌ها نماد حزن و اندوه بوده و چنانکه اگر کسی مصیبتی برایش پیش می‌آمد و عزیزی را از دست می‌داد متداول بود که برای عزاداری سیاه بپوشد.

 

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس افزود: این مسئله در رابطه با اهل‌بیت(ع) در بین مردم به‌صورت ویژه‌ای مطرح است و از همان صدر اسلام به‌گونه‌ای سیاه‌پوشی تبدیل به یک شعار برای گرامیداشت مکتب اهل‌بیت (ع) می‌باشد، در روایت آمده که امام رضا(ع) فرمود: « رحمت خداوند بر کسی که امر ما را احیاء کند».

 

وی با اشاره به اینکه از مصادیق مهم احیای امر اهل‌بیت(ع) آن است که نشان دهیم که با آن‌ها پیوند داریم و قطعاً سیاه‌پوشی یکی از راه‌های این پیوند حزن و اندوه در مصائب آن حضرات معصومین (ع) می‌باشد، ادامه داد:نصب پرچم‌ها و سیاه‌پوش کردن درب منازل و کوچه‌ها نشان از پیوند ناگسستگی ما با ائمه اطهار علیهم اسلام دارد که کار بسیار اثرگذاری است.

 

حجت الاسلام پژمانفر با بیان محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل شیوع ویروس کرونا بیان کرد: بسیاری از برنامه‌های مذهبی به دلیل مسائل حفاظت از شیوع کرونا به‌شدت تحت تأثیر قرارگرفته است و ما نمی‌توانیم همچون سال‌های قبل تجمعاتی را برای برگزاری عزاداری ایام محرم و شهادت حضرت سیدالشهدا علیه اسلام داشته باشیم و این‌گونه برنامه‌ها جایگزین بسیار مناسبی است که الحمدالله در حال برگزاری است.

 

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: عزاداری و سیاه‌پوشی ما نماد و شعار همراهی با اهل‌بیت(ع) است، از سوی دیگر وقتی تاریخ را بررسی می‌کنیم، در گزارش‌های متعدد می‌خوانیم که سیاه‌پوشی در عزای اهل‌بیت(ع) یک سنت بود.

 

وی گفت: سیاه‌پوش کردن درب منازل و کوچه‌ها و نصب پرچم یک حرکت بیرونی است که نشان می‌دهد ما همچنان پیرو خط شهادت شهدای کربلا هستیم و آن را حتی با همه محدودیت‌هایی که امسال ویروس کرونا ایجاد کرده است، نشان می‌دهیم.

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با تأکید بر مزایای مردمی بودن عزاداری‌ها، گفت:مردمی بودن تمام برنامه‌های عزاداری سیدالشهدا(ع) بزرگ‌ترین مزیت پویش مردمی مشهد حسینیه سیدالشهدا (ع) است که اگر این حرکت‌ها دستگاهی باشد، برنامه‌ها پایداری ندارد و دلیل پایداری و همیشگی بودن بسیاری از مراسمات ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) این است که مردم اجرای آن را بر عهده‌دارند و به‌ صورت خودجوش هر آنچه در توان دارند را در این مسیر در طبق اخلاص می‌گذارند.

 

حجت الاسلام پژمانفر با اشاره به اهمیت حمایت‌های نهادها و دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد: از آنجایی ‌که این حرکت‌ها مانند پویش مردمی مشهد حسینیه سیدالشهدا (ع) خودجوش و مردمی هست دستگاه‌ها در این موضوع باید حمایت‌های لازم را داشته باشند و آنچه در توان دارند را در اختیار مردم بگذارند، چون اصل وجود دستگاه‌ها خدمت به مردم است.

کد خبر 970088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha