۲۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی بازسازی می‌شود

غلامی گفت: در سال جاری با اختصاص ۲۵ میلیارد و ۱۵۷ میلیون تومان اعتبار ۲۰۰ رشته قنات خراسان جنوبی مرمت و بازسازی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمد حسن غلامی» پیش از ظهر (۲۰ شهریور) در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران با اشاره به اینکه قنوات میراث فرهنگی و سازه تاریخی و کهنی است که باید در حفظ و نگهداری آن تلاش کنیم، اظهار کرد: در استان ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات وجود دارد که تاکنون ۴۰ درصد آن احیا و بازسازی شده است.

 

 اختصاص ۲۵میلیارد ریال اعتبار برای مرمت ۲۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی

مدیر آب و خاک و امورفنی و مهندسی جهادکشاورزی خراسان‌ جنوبی در سال جاری اعتبارات احیای قنوات کاهش داشته است، گفت: در این زمینه امسال ۲۵ میلیارد و ۱۵۷ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی به منظور احیا و مرمت قنوات به استان خراسان جنوبی اختصاص یافت.

 

وی ادامه داد: از این اعتبارات مبلغ ۱۲ میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان اعتبار ملی(تخصیص ۱۰۰ درصدی)، پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی به صورت اوراق(تاکنون تخصیص نیافته) و ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز مربوط به اعتبار طرح های مشارکتی با بنیاد برکت، کمیته امداد، بسیج سازندگی، بنیاد علوی است.

 

غلامی اعتبارت سال گذشته احیای  قنوات استان را ۳۳ میلیارد تومان دانست و بیان کرد: در همین راستا از محل این اعتبارات ۳۳۴ رشته قنات بازسازی و مرمت شده است و امسال نیز ۲۰۰ رشته قنات در استان بازسازی خواهد شد.

 

ثبت اطلاعات مکانی ۱۲۰۰ رشته قنات خراسان جنوبی

وی خراسان جنوبی را دومین استان قنات خیز کشور معرفی کرد و افزود: تاکنون در استان اطلاعات مکانی یک هزار و ۲۰۰ رشته قنات ثبت شده است.

 

مدیر آب و خاک و امورفنی و مهندسی جهادکشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵ درصد آب استان از این محل قنوات تامین می‌شود، بیان کرد: متاسفانه سیل ابتدای شهریور سال جاری در شهرستان های بیرجند، خوسف، قاین و نهبندان به ۱۰۳ رشته قنات خسارت زده است که البته میزان دقیق خسارت بعد از بررسی توسط مدیریت بحران استان اعلام خواهد شد.

 

غلامی به طرح از آبخیز تا جالیز برای قنات بلده فردوس اشاره کرد و گفت: قنات بلده فردوس مجموع ۲۵ رشته قنات است که هم اکنون ۱۶ رشته قنات آن فعال است و کار مطالعاتی بر روی دیگر رشته قنات‌های آن در حال انجام است.

 

«محمد امیرآبادی» مسئول قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: قنوات سازههای سازگار با محیط زیست هستند و در خشکسالی و ترسالی ها تعادل بخشی منابع آبی را انجام می دهند و قنوات در کشور سه هزار سال قدمت دارند.

 

وی با اشاره به مرمت و بازسازی قنوات برای ارتقای بهره وری و تثبیت جمعیت در روستاها، افزود: در دهه اخیر اعتبارت قنوات بخصوص در بخش ملی افزایش یافته است.

 

امیرآبادی با بیان اینکه سال گذشته سندی از وضعیت قبل و بعد از بازسازی و مرمت 32 رشته قنات استان تهیه شده است، عنوان کرد: در زمینه قنوات با کمبود مقنی مواجه هستیم  که در همین راستا ۳۰۰ مقنی در استان شناسایی و آموزش احیا و مرمت به آنان داده شده است.

 

مسئول قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قنوات محدوده شهرها از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: این قنوات به شهرداری ها برمی گردد اما جهاد کشاورزی برای همکاری ورود پیدا کرد و قنوات شهرها استان را شناسایی و به مدیریت بحران و شهرداری ها ارائه کرد.

 

 

 

کد خبر 970122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha