نزدیک‌ترین راه قرب، موالات سیدالشهداء(ع) و برائت از دشمنان ایشان است

معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت زیارت عاشورا نزدیک‌ترین راه قرب به خدا را موالات سیدالشهداء(ع) و برائت از دشمنان ایشان معرفی می‌کند، گفت: یاران امام حسین(ع) الگوی جوانانی هستند که می‌خواهند امام زمان(عج) را یاری دهند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت قرار گرفتن در ماه محرم حسینی و ایام عزاداری های سید و سالار شهیدان(ع)، در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام «محمدرضا نصوری»، معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت آموزه های مهدوی و امام شناسانه زیارت عاشورا را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه چهارمین بخش آن تقدیم حضورتان می شود:

 

زیارت شریف عاشورا از نظر معرفی امام حسین(ع) با اسامی و القاب و نیز نسب و کنیه‌شان چه نقشه راهی را مقابل زائر قرار می دهد؟

 

نام امام حسین (ع) 11 مرتبه در زیارت عاشورا آمده است در عبارات همچون « اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی عِنْدَكَ وَجِيهاً  بِالْحُسَينِ» یا «اَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَهَ الْحُسَیْنِ» و ... ؛ البته با احتساب صد لعن و صد سلام تکرار نام اباعبدالله به 506 مرتبه می‌رسد.

علاوه بر نام مبارک امام حسین(ع)، کنیه های آن حضرت(ع) هم شش مرحله در زیارت عاشورا به چشم می خورد که این موارد عبارتند از: اَباعَبْدِاللَّهِ، ابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ، ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، ابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ، ابْنَ فاطِمَةَ، ابْنَ ثارِهِ و در دو موضع هم القاب حضرت(ع) آمده است: «ثارَ اللَّهِ» و «الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ».

این نام بردن از حضرت(ع) در جای جای زیارت عاشورا و احترام گذاشتن به ایشان نقشه راهی است که در عمل و در همه مواضع زندگی نیز چنین احترامی را در مقابل حضرت(ع) اعمال کنیم.

همچنین، در بخش دیگری از زیارت عاشورا به شناسنامه شخصی امام حسین(ع) نیز اشاره شده مثل اینکه ایشان ثارالله هستند و پدرشان امیرالمومنین(ع) سیدالوصیین و مادرشان فاطمة الزهرا (س) و محل شهادت شان کربلا است: «فِی مَقَامِی هَذَا» و زمان شهادتشان در روز عاشورا «فی هذَا الْیَوْمِ».

امام حسین (ع) در زیارت عاشورا به عنوان باب الله، باب الرسول، باب الزهرا، باب امیرالمومنین، باب الحسن معرفی شده اند. یعنی اگر کسی بخواهد به خدا و اهل بیت تقرب پیدا بکند، نزدیکترین راه قرب و برقراری ارتباط او قبول سرپرستی و موالات سیدالشهدا (ع) و برائت از دشمنان ایشان می شود.

 

از وجود مقدس حضرت سیدالشهداء(ع) به عنوان کشتی نجات و چراغ هدایت تعبیر می شود آیا زیارت عاشورا نیز به این وجه از حیات و شهادت حضرت(ع) اشاره دارد؟

 

در فرازی از زیارت عاشورا می خوانیم: «یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللَّهِ وَ اِلی رَسُولِهِ وَ اِلی امیرِالْمُؤْمِنینَ وَ اِلی فاطِمَةَ وَ اِلَی الْحَسَنِ‌ وَ اِلَیْکَ بِمُوالاتِکَ، وَ بِالْبَراءَهِ مِمَّنْ قاتَلَکَ وَ نَصَبَ لَکَ الْحَرْبَ»؛ در این عبارت از زیارت عاشورا نقش محوری امام حسین(ع) به عنوان کلید ارتباط با خدا و اهل بیت(ع) اشاره شده است اینکه اگر کسی موفق به برقراری ارتباط کامل با روح و مکتب نورانی سیدالشهداء(ع) شود در حقیقت به خداوند و انوار مقدس خمسه طیبه(ع) تقرب جسته است.

از این رو، توجه به امام حسین(ع) عملا توحیدمحوری، پیامبرمحوری، امیرالمومنین‌محوری، زهرا محوری و امام حسن (ع) محوری است یعنی امام حسین(ع) شاهراهی است که با توجه به ایشان می توان در مسیر توحید قرار گرفت.

هر روز با خواندن زیارت عاشورا می‌‌توانیم این نورانیت اباعبدالله(ع) را در زندگی کسب و پیاده کنیم و با تقربی که به ایشان داریم بتوانیم به خدا و رسول خدا(ص) و پدر بزرگوارشان امیرالمومنین و فاطمه زهرا (س) و امام حسن مجتبی (ع) نزدیک شویم.

 

توجه به امام حسین(ع) از شاهراه زیارت عاشورا در طی صحیح مسیر انتظار چه تاثیری دارد؟

 

اگر ما به امام حسین(ع) توجه داشته باشیم می توانیم در مسیر انتظار هم به نحو احسن پیش برویم.

 باید بتوان از وجود مقدس سیدالشهدا (ع) به عنوان یک الگوی مقاومت و شخصیتی که مقام قرب الهی را به دست الهام بگیریم و با عملی کردن فرهنگ حسینی در  سبک زندگی های خود، زمینه تحقق آرمان های امام حسین(ع) یعنی اجرای عدالت، ظلم ستیزی، و توجه به خدا را فراهم کنیم.

 

علاوه بر حضرت سیدالشهداء(ع) از چه شخصیت های بزرگی در زیارت عاشورا سخن به میان آمده که سیره آنها می تواند الهام بخش منتظران در یاری و همراهی امام زمان(عج) باشد؟

 

در زیارت عاشورا توجه و سلام ویژه به حضرت علی اکبر (ع) شده است.؛ حضرت علی اکبر(ع) شاخص ترین و با عظمت ترین سرباز بنی هاشم در نهضت عاشورا و در اخلاق و رفتار و سیره شبیه ترین شخصیت به پیامبر اکرم(ع) بود.

ایشان در بزم عاشورائیان صاحب مقام بی بدیلی بود که در زیارت عاشورا با فرض آن صد سلام پایانی جمعا 402  مورد سلام و اهداء درود کسی که زیارت عاشورا را می خواند، قرار می گیرد که با توجه به حدیث قدسی بودن زیارت عاشورا، منزلت رفیع آن حضرت(ع) در پیشگاه الهی و ائمه(ع) را نشان می دهد.

در ابتدای زیارت عاشورا، آن حضرت(ع) در دو موضع در ضمن یاران حضرت سیدالشهداء مورد اشاره قرار می گیرد: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ» که به حضرت علی اکبر(ع) در زمره همان ارواح آرمیده در جوار سیدالشهداء اشاره شده است و موضع دوم هنگامی که می گوییم: «عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ» حضرت علی اکبر(ع) در این عبارت نیز در ضمن جمیع شهدای دشت کربلا مورد اهداء سلام کسی که زیارت عاشورا می خواند قرار می‌گیرد.

در انتهای زیارت و در بخش صدسلام، زائر جمعا چهارصد مرتبه نسبت به آن حضرت(ع) ابلاغ سلام می کند: صد سلام با عبارت «وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ»، صد سلام در ضمن عبارت «وَ عَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَيْنِ»، صد سلام در ضمن عبارت «وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ » و صد سلام در ضمن عبارت «وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ».

 

به دیگر شهدای کربلا نیز در این زیارت قدسی اشاره می شود؟

 

بله، در بخش های دیگری از زیارت عاشورا به شهدای بنی هاشم و غیر بنی هاشم هم اشاره می شود که نشان از شخصیت بی بدیل آنها و ارادت خاص نسبت به امام زمان شان دارد، اینکه در راه آرمان های امام خود ایستادگی و مقاومت کردند و امام زمان شان را تنها نگذاشتند.

امید است همانطور که در روایات تصریح شده بیشتر یاران امام زمان (عج) جوان هستند و همان گونه که دعا می کنیم: «اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ» برای معاونتِ همراهی یارِ امام زمان تربیت کنیم. چنانکه جوانان عزیز ما در هشت سال دفاع مقدس نائب امام(عج) را یاری کردند، و مثل یاران اباعبدالله(ع) که در کربلا امام خود را یاری کردند، در زمان ظهور امام مهدی(ع) را یاری دهیم.

کد خبر 970635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha