حاشیه نشینی، کوره های آهک پزی و محوطه پشت باغ شاهزاده روی میز کار شورای پیشگیری از وقوع جرم

در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان موضوعات مربوط به حاشیه نشینی، کوره های آهک پزی و اراضی بالادست باغ شاهزاده ماهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر یدالله موحد شنبه (22 شهریور) در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان با موضوع "حاشیه نشینی" که با حضور معاون امور عمرانی استانداری کرمان و دیگر اعضا و مسئولین برگزار شد؛ با اشاره به اینکه مهمترین معضل شهر بحث حاشیه نشینی است، گفت: جمعیت قابل توجهی در حاشیه شهر کرمان و سیار هم هستند؛ هر فردی که در حاشیه شهر بر اثر وجود فعالیت این کوره ها بیمار بشود می تواند این بیماری را به بقیه انتقال دهند؛ بنابراین کوره های آهک پزی در حاشیه شهر کرمان تهدید علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم است، بنابراین نباید نسبت به سلامت مردم بی تفاوت باشیم.

 

 

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه قوانینی برای خدمت به مردم و توسعه کشور است و هیچ قانون خلاف توسعه را پیدا نمی کنید، اظهار داشت: باید با حضور شهردار، مدیران بهزیستی و کمیته امداد جلسه ای در شهرک صنعتی برگزار شده و مسائل پیگیری شود.

 

 

وی در خصوص ساماندهی حاشیه شهر کرمان در شهرک های صنعتی (کوره های آهک پزی) ادامه داد: اولین دستگاهی که باید پیش قدم باشد استانداری است و زمانی استانداری حرکت کند همه دستگاه ها پشت قدم او می شوند و دستگاه قضایی حامی است و دنبال می کند تا این کار انجام شود.

 

 

موحد با تأکید بر اینکه جمع آوری زباله ها در محدوده شهرک صنعتی در حاشیه شهر باید توسط شهرداری کرمان انجام شود؛ در خصوص ساماندهی محوطه پشت باغ شاهزاده ماهان هم گفت: یک نشست مشترک با حضور میراث فرهنگی و راه و شهرسازی برگزار شود و راه های واگذاری اراضی بالادست باغ شاهزاده که در اختیار میراث قرار بگیرد بررسی شود.

 

 

 

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: باغ شاهزاده ماهان ثبت جهانی است و باید گردشگران در آنجا امنیت داشته باشند و مردم با آرامش خاطر بتوانند ساعات فراغت خود را در آنجا بگذرانند بنابراین پشت باغ شاهزاده به چند دوربین پایش تصویری و روشنایی برای امنیت خود مجموعه و مردم نیاز دارد که با حمایت استاندار و دستگاه های اجرایی می توان این کار را انجام داد.

 

 

وی گفت: سال های سال فصل بودجه در فرمانداری کرمان آمده و رفته و مشکلات حل نشده است و الان اعتقاد داریم که با حمایت استانداری مشکل حل می شود.

 

 

موحد در خصوص بحث روشنایی اطراف باغ شاهزاده ماهان، ادامه داد: این بحث یک دغدغه امنیتی است و باید ساماندهی شود لذا در قبال مسئله امنیت نمی توانیم بگوییم بودجه و مسئولیت نداریم و این موارد قابل قبول نیست؛ بنابراین انتظار ما این است که ظرف 2 تا 3 ماه آینده میراث فرهنگی با همکاری شرکت توزیع برق این مسئله را حل کنند.

 

 

وی گفت: هر دستگاهی که به وظیفه خود عمل نکرد، از باب ترک وظایف با آن ها برخورد می کنیم و این یک دستور قضایی است و باید انجام بدهید و در صورتی که انجام ندادید و اتفافی بیفتد، مسئولان را مؤاخذه می کنیم.

 

 

در این جلسه در خصوص اراضی بالا دست باغ شاهزاده مصوب شد که در بحث پایش تصویری کار مشترک بین فرمانداری و میراث فرهنگی باشد و در بحث روشنایی هم اداره برق شمال استان با همکاری میراث کار را انجام دهد و در خصوص اصلاح مسیرها نیز در حیطه کاری راه و شهرسازی و راهداری است که باید پیگیری کند و همچنین پوشش انتظامی هم باید جدی دنبال و تقویت شود و گشت ها به خصوص در مواقع اضطراری و تعطیل بیشتر شود.

 

 

فریدون فعالی در این جلسه در خصوص محدوده 2 هکتاری بالا دست باغ شاهزاده، گفت: باغ شاهزاده ماهان به عنوان یک باغ تاریخی ثبت شده در فهرست جهانی است و مقصد گردشگران خارجی زیادی است؛ در چند وقت اخیر هم که جرایمی در اطراف این باغ اتفاق افتاده، در کاهش گردشگران تأثیر می گذارد.

 

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: این آمادگی در حوزه سازمان میراث فرهنگی وجود دارد؛ هر کجا که مردم حضور پیدا می کنند، یک وظیفه دولت دارد تا بتواند امنیت را برقرار  و امکان را برای ارائه خدمات مهیا کند که باید شرایط هم در نظرگرفته شود.

 

 

وی با بیان اینکه باغ شاهزاده ماهان محدوده ثبت جهانی است و محدودیت هایی دارد، ادامه داد: بنابراین هرگونه سرمایه گذاری در اطراف این باغ باید مطابق با میراث فرهنگی انجام شود و در اطراف باغ شاهزاده ماهان نمی توان از سازه سنگین استفاده کرد اما به عنوان یک کمپ، یک تفرجگاه و به عنوان فضایی که مردم ورود پیدا می کنند و براساس سازه های سبک بخواهند استفاده کنند، این آمادگی در حوزه سازمان میراث فرهنگی است و می تواند این خمات ارائه بدهد و مجوزها را صادر بکند و سرمایه گذار هم آنجا ورود پیدا کند اما تصور این باشد که سرمایه گذار بخواهد از سازه سنگین استفاده کند ممنوعیت دارد و نمی تواند شرایط آن مهیا باشد.

 

 

فعالی خاطر نشان کرد: شرایطی که در حال حاضر باغ شاهزاده دارد و وضعیت موجود، وضعیت خوبی نیست و برای رسیدن به وضعیت مطلوب، طرح و ایده داده ایم و نیاز به کمک منابع داریم و اقداماتی از سال گذشته انجام شده اما کافی نیست؛ اگر منابع اختیار شود و همه دستگاه ها وارد عمل شوند و پای کار بیایند، مشکلات آنجا حل می شود.

 

 

سید مصطفی آیت اللهی موسوی، معاون امور عمرانی استانداری کرمان در این جلسه اظهار داشت: قانون داریم که کوره های آهک پزی نمی توانند داخل حریم شهر باشند بنابراین باید جابه جا شوند.

 

علی بابایی، فرماندار کرمان گفت: راجع به شهرک صنعتی تقریباً 8 جلسه در فرمانداری گذاشتیم؛ نکته مهم این است که جانمایی زمین جایگزین برای انتقال کوره های آهک که در حال حاضر در حاشیه شهر کرمان قرار دارند، هنوز انجام نشده و محیط زیست بحث هایی داشت و آخرین بحث این بود که جایی باشد که محیط زیست حرفی نداشته باشد و در حال حاضر با محیط زیست و بقیه دستگاه ها به جمع بندی و توافقاتی رسیدیم.

 

 

مهدی حسینی نژاد، مدیرکل صمت شمال استان کرمان نیز گفت: شاید نزدیک به حداقل 20 جلسه برگزار شده که بتوانیم جایی را برای ساکنین پیدا کنیم که آنجا مستقر شوند؛ حدود 13 استعلام برای مجوز فعالیت واحد صنعتی باید بگیریم که هر کدام از آن ها مخالفت کنند در صدور مجوز با مشکل روبرو می شویم؛ الان در کرمان هرجایی که بتواند ساکنین را مستقر کند، اعلام کنند ما این ها را مستقر کنیم.

 

 

 

کد خبر 970682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha